omhoog slippen in passende rijlaarzen... hoe te verhelpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

omhoog slippen in passende rijlaarzen... hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 22:38

Hoi allemaal,

Even jullie tips gevraagd voor een vast wel bekend probleem.

Ik heb sinds een tijdje een paar nieuwe cavallo rijlaarzen (type winner). Ze passen goed qua hoogte, kuitmaat en voetmaat. Ze zijn nog niet helemaal ingelopen.
Maar... Als ik ga rijden, gaat mijn hak halverwege de hak van de laars zitten. Mijn hak glijdt omhoog in de laars. Dat rijdt heel vervelend! Hakken uitdrukken wordt ook lastig door dat geglij. Niet dat mijn voet helemaal omhoog glijdt in de laars, maar hoog genoeg om het irritant te vinden met rijden!
Ik hoor van meer ruiters die dit probleem hebben.

Hoe kan ik dit verhelpen? Zooltje in de laars doen o.i.d. of laten vermaken?
Het lijkt me stug dat iedereen met dit probleem niet geschikt is om zulke laarzen te hebben...
Ik draag al dikke sokken in de laarzen (tot boven mijn enkel, geen kniekousen dus). Wel rijd ik met zakjes om mijn voeten om in de laars te komen, dat is anders een heel gewurm en getrek.

Ik hoop op de gouden tip ;)
Groetjes

pres

Re: omhoog slippen in passende rijlaarzen... hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:39

Een zooltje in de laars doen kan inderdaad het verschil maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:41

Spoorbandje iets strakker trekken?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 22:42

Ik rijd zonder sporen. De laarzen zijn denk ik te stijf om dat te merken denk ik. Maar ik had er ook al aan gedacht, aan zo iets.
Zooltje ga ik er sowieso morgen inleggen, dat is wel een goeie.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:45

Heb ik ook in de winners, bij mij hielp alleen de sporen goed strak vastmaken. Een zooltje hielp juist niet, daardoor kwam ik nog hoger.

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:55

Je hebt van die speciale zooltjes, die het slippen van de hak tegen gaan. Zijn van die halve zooltjes.
Ik heb ze bij de schoenmaker gekocht, en mij hielp het enorm.
Heb dan wel geen winners. maar heb ze in gewone rubberen regenlaarzen.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 23:03

Komt door de plastic zakjes! :j Je glijdt er makkelijk in maar je gaat er dus ook makkelijk uit. Als je er moeilijk in komt misschien iets laten oprekken zodat je er makkelijker inkomt? :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:24

Ik weet niet of je hier echt iets tegen kan doen. Het lijkt me dat de laars bij de voet (de wreef) te hoog is, en dat de laars niet goed aansluit bij je enkels.
Ik heb dit bij 1 paar laarzen gehad en heb dikke sokken aangetrokken ipv dunne paardrijsokken. Dit heeft mij heel erg geholpen. Ik denk als de laarzen goed ingelopen zijn ( beetje ingezakt) je er minder last van zal hebben.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:28

Deze laarzen zijn gewoonweg niet passend.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:31

ik heb dat ook bij mijn op maat gemaakte petries, heb er een inleghakje in gedaanen toen ging het goed.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 10:35

De laarzen zijn wel passend, ik heb mijn kuiten laten meten en de geadviseerde maten staan er precies in.
Zoals ik al zei hebben veel ruiters die ik ken dit probleem.. Zal ook wel een kwestie van inzakken zijn inderdaad. De zooltjes + hakverhogers ga ik proberen, en nog dikkere sokken ;)

Sandra5002

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:38

Ik zou dat inderdaad allemaal even proberen en dan moet het wel goed zijn zou je zeggen :+

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:39

Ik heb dat ook bij mijn petries: ik heb er een zooltje in en daardoor is het minder, maar het gaat niet weg.
Bij mijn vorige laarzen (rubberen) had ik het ook, daar hielp het echt om de sporen héél strak te doen. Maar bij leren laarzen voel ik de sporen niet eens zitten, dus dat zal niet helpen :p.
Van het zakje is idd ook waar: je komt er makkelijk in en dus ook makkelijk uit! Probeer je laarzen gewoon aan te trekken met laarzentrekkers, denk dat dit ook al een heel end scheelt voor jou!

Moony_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:14

even een zooltje er in leggen. dit had ik ook bij mijn vorige laarzen,
vraag me alsjeblieft het merk en het type niet, want dat weet ik niet :Y) maar toen ik er een zooltje indeed ging het beter. ik vond ze echt niet lekker zitten met rijden alsnog. ze hebben 2 jaar in de schuur gelegen en een maandje geleden heb ik ze weer aangehad. weet niet wat er mee is gebeurt, maar nu zitten ze wel lekker en het glijd ook niet.:')

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:15

Het betekent toch dat jij teveel ruimte hebt bij je enkel, dus mooi passen doen je laarzen dan niet. Ik heb extreem dunne enkels en ik pas dus ook bijna geen laars. Nu heb ik op maat gemaakte laarzen die extra ingesneden zijn bij de enkels en dan heb ik er dus geen last meer van.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:16

Ik had dat ook, heb nu een laars met een rits en een veter en het probleem is opgelost.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:17

Inderdaad laten oprekken of een zooltje erin. Let bij een zooltje er wel op dat doordat je hele voet hoger komt te liggen, de voetmaat kleiner wordt. Je kan daarom beter een zooltje nemen wat eigenlijk alleen een hak is, of heel erg dun bij de voorkant van je voet.

cthyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:20

Ik draag van die pantysokken van Kingsland om m'n Petrie's makkelijker in de komen, mss werkt dit bij jou ook ipv zakjes?

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:26

De plastic zakjes spelen hierin zeker een rol.
Ik heb dit probleem ook gehad. Moest ook plastic zakjes aandoen om weer normaal uit mijn laarzen te kunnen komen. Hierdoor ging ik alleen wel glijden in mijn laarzen.
Toen heb ik de tip gekregen om babypoeder op de rijbroek te strooien voor het aantrekken van de laarzen. Dit is voor mij de gouden tip geweest. Ik kan normaal uit mijn laarzen komen en schuif stukken minder in mijn laarzen!!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:25

Arianna1983 schreef:
De laarzen zijn wel passend, ik heb mijn kuiten laten meten en de geadviseerde maten staan er precies in.
Zoals ik al zei hebben veel ruiters die ik ken dit probleem.. Zal ook wel een kwestie van inzakken zijn inderdaad. De zooltjes + hakverhogers ga ik proberen, en nog dikkere sokken ;)

Je hebt ze dus passend laten maken op je kuit, maar daar schuif je niet op. Deze laarzen zijn niet helemaal passend op de enkels/wreef, anders zou je namelijk niet kunnen schuiven. Dat probleem heb je inderdaad wel vaker bij rijlaarzen zonder rits en veters. Maar alleen als je een lagere wreef hebt dan gemiddeld of smallere enkels. Als degene waar je ze gekocht had echt goed gemeten had, had die je waarschijnlijk andere laarzen aangeraden. Want zij hadden dit al moeten zien/kunnen inschatten.

Bij ons op stal rijd bijna iedereen met leren rijlaarzen en bij niemand komt de hak omhoog in de laars. Het hoeft dus echt niet ;)

ik zou aan een schoenmaker of bij de ruitersportzaak waar je ze gekocht hebt, vragen wat zij aanraden. Misschien hebben ze er inderdaad een zooltje voor. En zonder zakjes erin. Dat zal ook al wel schelen.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 21:10

Dat zal inderdaad het probleem ook wel zijn; te wijde enkels.
Ik heb hakverhogers gekocht, superduur, maar dat hielp niet echt. Een zooltje ook niet. Ik heb ooit schoenen gehad waar ik uitglipte en daar een suede achtig dingetje in geplakt van de schoenmaker. Dat doe ik wel in deze laarzen. Andere laarzen kopen is geen optie... Ik heb helaas geen geldboompje ;)
Zou ik mijn enkels kunnen versmallen bij van Huet bijvoorbeeld, of is dat geen doen?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:15

Je zou hem zeker kunnen bellen voor te vragen. Ik heb goede ervaringen met Van Huet. Hij heeft pasgeleden een spie in mijn laarzen gezet, en heeft supernetjes werk geleverd. Als ik wat "te vertimmeren" heb aan mijn rijlaarzen, dan laat ik dat altijk door hem doen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:18

Ok, even een vraagje: zijn het laarzen met rits? Zo nee, dan zit het em daarin. Om je voeten ruimte te geven de hoek van schacht naar voet te maken, moet het enkel gedeelte wijd genoeg zijn. Dit is nutteloze ruimte verder, en daardoor gaat je voet makkelijk glijden. Of een zooltje daartegen gaat helpen weet ik niet, het zorgt er wel voor dat je voetstuk wat strakker komt te zitten.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 21:25

Nee helaas niet met rits. Ik ben mh highriders gewend, die zaten helemaal top. Maar die zijn kapot na een jaar! Zolen zitten helemaal los en waren na reparatie na 3 dagen alweer kapot. Rotkwaliteit! Terwijl ik altijd zo goed voor mn laarsjes gezorgd heb en zo zuinig was...
Daarom geen highriders meer voor mij. Ik besloot mooie, chice cavallo's te kopen. Het is geen drama maar je hebt inderdaad loze ruimte. Ik zal van Huet eens bellen. Die zit in Bunnik toch? Daar kom ik vaak langs..
Ritsen laten zetten, hoe duur is dat?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:27

Ritsen in deze laarzen laten zetten zal niet helpen, omdat het hele model anders is van een laars met rits. In laarzen zonder rits wordt meestal een rits gezet om meer kuitruimte te krijgen, je kunt de laars er niet smaller rond de enkels mee maken.