ervaringen rijden met grijs kenteken (voor en nadelen??)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

ervaringen rijden met grijs kenteken (voor en nadelen??)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 11:21

Hallo iedereen,

Mijn oude trouwe Volvo 940 is aan het einde van zijn latijn :S
bijna 20 jaar oud met 5 ton op de teller zullen we afscheid moeten nemen.
Mijn vriend is APK keurmeester en bij de voorkeuring is gebleken dat er zoveel kosten aan komen om hem door de keuring te krijgen dat het niet meer rendabel is (voor ons) om zo'n oude auto door de keuring te krijgen.

Nu heb ik een 1 mans zaak en hebben we 2 auto's, 95% wat ik met de Vovlo rijd is zakelijk. Gezien ik ook best wel veel KM rijd per jaar allemaal zakelijk zitten we er aan te denken om een auto op grijs kenteken aan te schaffen.
Ons oog is gevallen op de Hyundai Galloper (het grote model) diesel.

Maar gezien dit onze eerste keer word om een auto op grijs kenteken te kopen zou ik graag ervaringen horen van mensen die zelf grijs kenteken rijden. Waar moeten we goed op letten?
het technische gedeelte is geen probleem - vriend is 1e monteur / Apk keurmeester dus die kan wel zien of een auto technisch in orde is.

wat ik zelf al heb:

voor:
- goedkoop in de wegen belasting

nadeel:
- niet meer dan 2 pers in de auto (maar we hebben ook nog een opel corsa dus dat probleem is niet zo heel belangrijk)
- oppassen met prive KM rijden

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:00

ben je als zlefstandige btw plichtig? Niet alle sectoren hebben dit. Anders gaat het hele grijskenteken al niet op.

Kady1

Re: ervaringen rijden met grijs kenteken (voor en nadelen??)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 16:08

als je met btw plichtig bedoelt dat ik btw moet afdragen aan de belastingsdienst, dan JA.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:37

Wat is er mis met een Volvo op grijs kenteken?
Op een ander topic worden die ouwe Volvo's niet zonder reden aangeduid als "de Baksteen"
Een Hyundai is leuk zolang ie nieuw is, maar die gaat je geen 500k en 20jaar rondrijden.
Wanneer je zo graag aan een dikke 4x4 wil, ga dan voor het echte werk en neem een Toyota Landcruiser. Die brengt je wel die 500k en met wat geluk en goede aandacht ook die 20jaar.
Als groot liefhebber van Range Rovers mag je van mij ook wel een Range Rover nemen, die kunnen het 35 jaar uithouden, alleen kun je die niet straffeloos mishandelen, waar Toyota daar wat vergevingsgezinder in is.....

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 17:18

Volvo mag over het algemeen wat minder trekken dan een terrein wagen, Ik zelf zou best nog een volvo willen, vind ze erg fijn rijden... maar... we willen wat meer trekkracht.
Het is de bedoeling om een jaar of 3 met de " nieuwe " auto te rijden en ondertussen door te sparen voor een echt goede auto
Voordeel van de Gallopper (de grote) is dat ie veel ruimte heeft. En met mijn rijdende zadelkamer + 3 honden die altijd mee gaan heb ik dat wel nodig (dan is zelf mn volvo 940 best krap)

Wij zijn namelijk echt heel veel met twee paarden tegelijk op stap (dus geen 500K maar 1000 kg + 750 vande trailer) Officieel mag onze volvo van nu dit niet trekken. Hij kan het net wel maar het rijd niet echt prettig. Vandaar dat ie het ook maar 3 jaar heeft volgehouden bij ons :D

Mijn vriend heeft het niet zo op toyota (waarom?geen idee)

Heb net zelf de toyota's bekeken, maar daar zit wel een heeel ander prijskaartje aan dan de Galloper. Is heel leuk, je betaald wss voor meer kwaliteit maar mijn portomonee rijkt niet zo ver :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 18:07

Wat ik bedoelde te zeggen: die Galloper brengt je geen 500.000km ver.
Wanneer budget een punt is, ga dan in godsnaam voor het origineel: Mitshubishi Pajero! Die hebben op z'n minst het voordeel dat onderdelen nog aardig verkrijgbaar zijn; daar heb ik bij die Galloper hele andere verhalen over gehoord! Zoek er maar eens op, hier op Bokt. Wellicht vindt je het nog terug.

Ik heb weleens zo'n Pajero long body gereden; met die dikke 6-pitter erin en een automaat erachter en dat rijdt best heel aangenaam.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 08:33

heb je ook ervaring met het rijden op grijs kenteken? want zou graag willen weten wat daar verder allemaal bij komt kijken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:48

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:02

Kady1 schreef:
heb je ook ervaring met het rijden op grijs kenteken? want zou graag willen weten wat daar verder allemaal bij komt kijken.

Mijn ervaringen met grijs kenteken stammen uit de tijd dat je gewoon een auto kocht die aan de eisen voldeed (en toen was een Discovery V8 op LPG heeeel betaalbaar).

De eisen zijn puur belastingtechnisch, dus een telefoontje naar de belastingdienst en je weet alles. Gaat vast sneller en vooral betrouwbaarder dan Bokt.......