Paard slaat op voorterrein

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zarena

Paard slaat op voorterrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 18:28

Hallo

Ik heb momenteel een zeer getalenteerd springpaard ter beschikking, die nu 2 keer mee is geweest op concours, en beide keren heeft ze 2x een paard geslagen, en best hard ook. Het is nu alle keren goed gegaan, geen slachtoffers, maar wat nou als dat wel gebeurd? Ook al heb je een rode strik in de staart, wat zijn dan nog de gevolgen als het een keer mis gaat? Ik probeer zelf zo goed mogelijk uit te kijken, maar vele andere ruiters houden er totaal geen rekening mee, en rijden strak achter je langs of parkeren hem zelf haast achter op je kont.

Helemaal als de wedstrijden straks weer binnen zijn (nouja buiten seizoen is net begonnen) voorzie ik al heel wat proberen..

Valt het ook af te leren?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:45

Weet je waarom ze slaat?
Is het angst, word ie kwaad omdat ze te dichtbij komen of is het een uiting van (wedstrijd)spanning bijvoorbeeld?

EllyC

Re: Paard slaat op voorterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:13

In ieder geval naast het rode strikje ook melden als je de ring in komt.
Als mederuiter zou ik niet blij met je zijn, zeker als ie heftig doortrapt.
Mocht het uit angst gebeuren zag ik laats op internet een filmpje van annemarie van Toorn over een paard die elke x wilde vluchten als ie een paard tegen kwam. Wellicht dat daar een oplossing ligt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:16

Als je paard wel een keer raak slaat dan ben jij verantwoordelijk voor de schade. Als eigenaar ben je ten allertijden verantwoordelijk voor schade die jouw dier aanricht. Als je paar dus een ander een flinke blessure mept kan dat best duur worden!

Of het af te leren is weet ik niet. Je zou kunnen kijken bij www.paardelarij.nl die doen goed werk met gedragscorrecties.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:26

paardelarij gaat toch stoppen?

meisje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:39

Wat er aan te doen weet ik niet, maar ga in ieder geval rijden met een rode strik en meld het even aan de mede ruiters. Dan weten zij wat je paard doet en dan kunnen ze er in ieder geval rekening mee houden!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:44

meisje1987 schreef:
Wat er aan te doen weet ik niet, maar ga in ieder geval rijden met een rode strik en meld het even aan de mede ruiters. Dan weten zij wat je paard doet en dan kunnen ze er in ieder geval rekening mee houden!

Maar dan nog is het zo dat als het paard slaat het de verantwoording van de TS is.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:48

Ik vind dat het dan eigenlijk ook wel bij de mederuiters ligt
Die houden er geen rekening mee
Jij geeft het aan met een strikje en zegt het ook nog
En als er dan toch nog iemand te dicht er achter langs rijdt en het paard slaat dan vind ik dat het ook wel de schuld is van de andere
Jij hebt het op 2 duidelijke manieren duidelijk gemaakt en dan vind ik dat als er dan nog iemand te dicht er achter langs rijdt dat het dan ook de verantwoording is van die ander

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:52

Ik vind: eigenlijk hoort een paard dat slaat niet op losrijterreinen, want er doen meer mensen mee en dus wordt het weleens erg druk op losrijterreinen dan is het erg lastig om goed afstand te houden. Eerst het probleem oplossen of ga thuis losrijden of ergens anders waar je niemand lastig valt en of in gevaar brengt met een paard dat slaat.

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 20:15

Ik heb echt het idee dat het geen angst is. Het is een merrie die behoorlijk aanwezig is met haar mening altijd, dus kan het me haast niet voorstellen dat ze bang is, trekt ook geen staart tussen de benen oid.

Vind idd ook dat mederuiters er beter rekening mee kunnen houden, maar goed het blijft mijn probleem natuurlijk. Het is inderdaad super vervelend, maar ze springt heel goed, dus het is zonde om haar niet mee te kunnen nemen daarom.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:36

corientjuhh schreef:
En als er dan toch nog iemand te dicht er achter langs rijdt en het paard slaat dan vind ik dat het ook wel de schuld is van de andere
Jij hebt het op 2 duidelijke manieren duidelijk gemaakt en dan vind ik dat als er dan nog iemand te dicht er achter langs rijdt dat het dan ook de verantwoording is van die ander

Het strikje is geen vrijwaring, hooguit een waarschuwing. Als je paard een strikje heeft maakt dat het niet andermans probleem. Jij hoort ten aller tijden je paard onder controle te hebben. Het is altijd jouw verantwoording.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:47

Zarena schreef:
Ik heb echt het idee dat het geen angst is. Het is een merrie die behoorlijk aanwezig is met haar mening altijd, dus kan het me haast niet voorstellen dat ze bang is, trekt ook geen staart tussen de benen oid.

Vind idd ook dat mederuiters er beter rekening mee kunnen houden, maar goed het blijft mijn probleem natuurlijk. Het is inderdaad super vervelend, maar ze springt heel goed, dus het is zonde om haar niet mee te kunnen nemen daarom.

Hmz, als je dat heeel, heeel erg zeker weet, zou ik persoonlijk haar even zeer duidelijk maken dat slaan onder het zadel niet gewenst is.
Bij voorkeur thuis, probeer een situatie op te zoeken, met hulp van bekenden die weten dat ze kan/zal slaan, waarin ze slaat en straf haar heel duidelijk daarop af. Nogmaals, dat is wat ik zou doen en het is een mogelijk advies, wat je ervan vind laat ik aan jou over. Mijn paarden mogen best veel onder het zadel, keertje bokken en hupsen en uit angst mogen ze bijna alles uitvreten wat ze willen, maar als ze gericht slaan ben ik echt niet lief, ik vind dat wel niet zo link...

Rekening houden doe ik zelf altijd zoveel mogelijk, maar ik rijd dressuur en als ik dat zo zie is de losrijring bij het springen toch wel een heel stuk voller dus kan me ook wel voorstellen dat dit heel lastig is...

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 06:31

Vjestagirl schreef:
corientjuhh schreef:

Het strikje is geen vrijwaring, hooguit een waarschuwing. Als je paard een strikje heeft maakt dat het niet andermans probleem. Jij hoort ten aller tijden je paard onder controle te hebben. Het is altijd jouw verantwoording.

Tuurlijk blijft het jou verantwoording maar als je een strikje in de staart hebt moet het toch niet zo zijn dat niemand er rekening mee houdt

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:17

Ik heb er ook 1 die dat doet maar puur uit onzekerheid naar een ander. Ik zorg altijd dat ik met inrijden apart ga losrijden en op het laatste moment ga inspringen. Ik rij met een rood lintje in de staart en merk dat dat juist mensen aantrekt. Zodra ik ergens apart rij is het met een paar minuten druk. Als ik dan netjes aangeef dat ik apart rij omdat hij wel eens wilt slaan dan krijg je vaak het antwoord dat ik maar moet opletten en dan niet op cc moet gaan. Mijn paard houdt er niet van als er dicht op hem wordt gereden of als men richting zijn flank galoppeert.
Ik vind het fijn als men een rood lintje in de staart doen bij een paard wat trapt.
Ik ben 1 van mijn vorige paarden kwijt geraakt doordat een ruiter dit niet had gedaan terwijl dat paard wel trapte. Ruiter hield er ook geen rekening mee. Als een paard het uit dominatie doet dan zou ik deze wel aanpakken.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:44

Tsja, als je met z'n 20en losrijd, hoe wou je het dan ff vertellen aan iedereen, en vaak is het lawaai dus probeer er maar bovenuit te komen O:)

En gewoon steeds als iemand in de buurt komt iets schreeuwen als; PAS (TER) OP, niet te dichtbij.

Meer kun je ook eigs niks doen, is gewoon naar.. misschien idd eens kijken voor hulp met gedragsdeskundige oid? Heb daar zelf weinig verstand van..

wollie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:43

ligt er inderdaad aan waarom hij het doet, angst is vrij lastig maar wel aan te pakken via een gedragstherapeut. Dominantie is vrij lastig. Is hij verder wel gezond? Ziet niet vast ofzo?

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:50

Oef..lastig zeg. Ik heb een keer met dressuur gehad dat een paard naar mij schopte: heel naar :( .
Gelukkig was ik op 2 meter afstand, maar al mijn kleren zaten onder het zand en mijn bril ook :( .
Maar dit paard had geen rood strikje in. Wel erg vervelend voor de anderen.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:55

Vervelend dat je paard naar anderen schopt. Lijkt me heel erg lastig
als je vaak op wedstrijd gaat. Het rode strikje heb je al, ook al blijft het jouw verantwoordelijk
het is natuurlijk vervelend dat anderen er niet naar lijken om te kijken.
Heeft het paard eerder wedstrijden gereden met iemand anders? En toen ook dit gedrag vertoond?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:00

Vjestagirl schreef:
meisje1987 schreef:

Maar dan nog is het zo dat als het paard slaat het de verantwoording van de TS is.

Ja lekker belangrijk daar ben je gewoon voor verzekerd hoor :+

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:06

misschien moet je paard wennen aan alle drukte en wordt het in de loop van de tijd minder.
Rode strik erin en goed in de gaten houden wat er om je heen gebeurt.
Succes!

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:10

Vervelend probleem, want je kunt het nog zo duidelijk tegen de andere ruiters zeggen, maar er ontstaan in een losrijring (zeker met springen) gewoon vaak situaties waarin paarden onverwacht en onbedoeld toch dicht bij elkaar in de buurt komen. Gewoon blijven rijden met rood strikje en waarschuwing lijkt me geen goede optie, dat is wachten tot het weer fout gaat. En dat is niet alleen voor andere paarden gevaarlijk, maar ook voor de ruiters erop. Zo ken ik iemand die een gebroken enkel overhield aan een uithaal van een ander paard op het losrijterrein. Dat wil je niet veroorzaakt hebben.
Pak het probleem aan en zorg op de een of andere manier dat het paard niet (of zelden) meer uithaalt (hoe moeilijk dat ook kan zijn natuurlijk). Want haar toch meenemen omdat ze zo goed springt, vind ik eigenlijk tegenover de andere ruiters niet kunnen. Wat anderen ook zeggen: jij bent uiteindelijk toch verantwoordelijk.