vervelend gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rosali00

vervelend gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 15:46

Hallo Allemaal.

Ik zit met een probleem. Ik heb een vosmerrie gekocht...van 16 jaar. Een ontzettend brave merrie tijdens het rijden. Maar op de wasplaats en bij de hoefsmid heeft ze nogal wat problemen. Ze wil bijvoorbeeld niet aan de ketting staan. Ik heb haar vanmiddag vast gezet want dit moet ze toch leren omdat ik mezelf moet redden en er niet altijd mensen zijn die haar vast kunnen houden. Toen ik haar vast zetten aan de ketting aan 2 kanten heeft ze 4 keer over een halster kapot getrokken. Ze bleef eerst super braaf staan maar zodra ik aan haar zadel zat of haar wilde borstelen was het mis. Als iemand haar vast houd op de wasplaats en ik haar ondertussen opzadel of borstel wil ze er constant van tussen. Ze loopt met grote passen naar voren en walst je gewoon omver. Dit doet ze keer op keer. Ik duw haar terug zodra ik merk dat ze naar voren wil maar dan zet ze zoveel kracht en gaat ze met mij of een iemand die mij les geeft ervan door. Er is dus altijd iemand nodig om haar op te zadelen alleen kan ik het niet. Ik was vanmiddag ook erg boos op haar, elke keer heeft ze wat anders en probeert ze wat uit. Of het is even de voorbenen iets omhoog gooien tijdens het aan singelen, of naar voren lopen, of weigeren mee te lopen naar de wasplaats. Vanmiddag was ik het zat en heb ik haar vast gezet aan 2 kettingen die ze dus 4 keer over kapot trok, eerst blijft ze rustig staan en dan beloon ik haar en dan heeft ze door dat ze vast staat en word ze boos. Ze heeft zichzelf niet zeer gedaan hoor! Maar tijdens het afspuiten loopt ze rustig weer naar voren om er van tussen te gaan.
Inmiddels heeft ze de hoefsmid ook al een flink klap verkocht tijdens het bekappen. Ze had toen een praam op en een pasta in. Ik denk zelf dat ze te verwend is of dat ik een andere methode moet toepassen. Ik blijf verder heel rustig, om da strijd niet groter te maken.

Kan iemand hier mee helpen of heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil dat het gewoon niet elke keer een strijd word! :( ;(

Alvast bedankt!!!

groetjes Rosali

Michellette

Re: vervelend gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 15:51

Hoe was ze bij de vorige eigenaar, wat is daar gebeurd of hoe ging het daar met haar? Probeer eerst een verklaring te vinden voor haar gedrag, dan weet je vaak sneller wat je eraan kun doen (of juist NIET moet doen).

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 15:51

rosali00 schreef:
Hallo Allemaal.

Ik zit met een probleem. Ik heb een vosmerrie gekocht...van 16 jaar. Een ontzettend brave merrie tijdens het rijden. Maar op de wasplaats en bij de hoefsmid heeft ze nogal wat problemen. Ze wil bijvoorbeeld niet aan de ketting staan. Ik heb haar vanmiddag vast gezet want dit moet ze toch leren omdat ik mezelf moet redden en er niet altijd mensen zijn die haar vast kunnen houden. Toen ik haar vast zetten aan de ketting aan 2 kanten heeft ze 4 keer over een halster kapot getrokken. Ze bleef eerst super braaf staan maar zodra ik aan haar zadel zat of haar wilde borstelen was het mis. Als iemand haar vast houd op de wasplaats en ik haar ondertussen opzadel of borstel wil ze er constant van tussen. Ze loopt met grote passen naar voren en walst je gewoon omver. Dit doet ze keer op keer. Ik duw haar terug zodra ik merk dat ze naar voren wil maar dan zet ze zoveel kracht en gaat ze met mij of een iemand die mij les geeft ervan door. Er is dus altijd iemand nodig om haar op te zadelen alleen kan ik het niet. Ik was vanmiddag ook erg boos op haar, elke keer heeft ze wat anders en probeert ze wat uit. Of het is even de voorbenen iets omhoog gooien tijdens het aan singelen, of naar voren lopen, of weigeren mee te lopen naar de wasplaats. Vanmiddag was ik het zat en heb ik haar vast gezet aan 2 kettingen die ze dus 4 keer over kapot trok, eerst blijft ze rustig staan en dan beloon ik haar en dan heeft ze door dat ze vast staat en word ze boos. Ze heeft zichzelf niet zeer gedaan hoor! Maar tijdens het afspuiten loopt ze rustig weer naar voren om er van tussen te gaan.
Inmiddels heeft ze de hoefsmid ook al een flink klap verkocht tijdens het bekappen. Ze had toen een praam op en een pasta in. Ik denk zelf dat ze te verwend is of dat ik een andere methode moet toepassen. Ik blijf verder heel rustig, om da strijd niet groter te maken.

Kan iemand hier mee helpen of heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil dat het gewoon niet elke keer een strijd word! :( ;(

Alvast bedankt!!!

groetjes Rosali

het spijt me zeer, maar ik denk dat jouw paard HEEL duidelijk is, ze voelt zich niet prettig bij bepaalde handelingen.
wat heeft de vorige eigenaar met haar gedaan?
wat was er bekend over de merrie toen je haar kocht?

rosali00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 16:03

Ik heb geen idee wat de vorige eigenaar precies met haar gedaan heeft maar volgens mij niet veel. Ze stond vaak op stal wat voor mij wel duidelijk was. Wat er precies is gebeurt weet ik niet.

De hoeven is ook een probleem de dierenarts heeft hier inmiddels naar gekeken vanmorgen die was er toevallig omdat er een veulen is bevallen, die kon niks zien aan de benen. De dierenarts is dan ook geraakt door haar ze slaat naar achteren op een gemene manier. Het was dan ook echt bedoelt voor hem. De hoefsmid heeft ook al een aantal klappen gehad...en ze begint nu ook met de voorbenen te trappen. Van de week kwam haar voorbeen op mijn mond terecht wel goed afgelopen hoor. Ik pak het heel rustig aan, maar ik kan haar hoeven moeilijk uit krabben dit zorgt vaak voor problemen. Ze is enorm sterk...en ik vind het nu ook behoorlijk eng om de hoeven uit te krabben. Bang om weer een klap te krijgen.

Zelfs met een pasta en een praam op trapt ze...we hebben haar vast moeten zetten met spanbanden omdat wij anders gevaar liepen en haar hoeven moesten bekapt worden.:(

Wat er precies is gebeurt in haar verleden weet ik niet...Ik heb de eigenares ook opgebeld met het verhaal en bij haar had ze dat nog nooit gedaan zei ze. Maar helemaal geloven doe ik dit niet.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:06

een veulen die bevallen is, tja daar zou ik ook wel een dierenarts voor bij halen....
maar goed, mag ik zo brutaal zijn om te vragen hoeveel ervaring jij hebt met paarden, en met welk doel je deze merrie hebt gekocht?

rosali00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 16:14

Nee je begrijpt me denk ik verkeerd...haha mijn paard staat op stal bij vrienden van mij. En hun paardje had een veulen gekregen...de dierenarts was er toen. En toen dacht ik nu hij er toch is ( want ik ken hem goed) kan hij direct even kijken naar de achterbenen van mijn paard, om uit te sluiten dat ze pijn heeft waardoor ze dus trapt. Ze heeft alleen stalbenen maar dit is al een stuk vermindert vergeleken met toen ik haar kreeg. Ik rijd dressuur. Ik heb 10 jaar niet gereden en ben sinds een jaar nu weer actief bezig met paarden. Ik heb dit paard gekocht met als doel, weer paard te leren rijden..en hier dressuur mee te gaan lopen omdat ze al M dressuur heeft gelopen. Met rijden is ze enorm braaf hoor. Alleen hiervoor heb ik een paard gekocht wat aardig agressief was om het zo maar te zeggen die hebben we helaas weg moeten doen. Omdat ik hier meerdere malen van af ben gevallen waardoor ik in het ziekenhuis ben beland. Daarom heb ik voor een ouder beginners paard gekozen die mijn vertrouwen weer wint, en waar ik alles weer rustig op kan leren. Ik heb maar 1 paard..die op stal ( met weidegang ) staat.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:26

ik begreep je wel goed hoor, alleen is het soms handig om even je tekst na te lezen voordat je het verzend :)
heeft de diernarts alleen gekeken of ook gevoeld en/of een kreupelheidsonderzoekje gedaan?
heb je misschien een foto van je paard, die mag je eventueel ook mailen.
hoe vaak ben je bij deze merrie wezen kijken voordat je haar kocht?
heb je zelf een zadel gekocht, of heb je haar spullen ook overgenomen van de vorige eigenaar?
is de merrie duidelijk hengstig, of zie/merk je weinig verschil in haar maandelijkse periodes tov wanneer ze niet hengstig is?
staat het paard wel of niet op ijzers, en zo ja alleen voor of heeft ze ook achter ijzers?
hoe reageerd de merrie als je haar onder de buik poetst?

ik begrijp heel goed dat je dit gedrag een groot probleem vind, zeker na de nare ervaringen met je vorige paard.
maar een braaf beginnerspaard moet ook in de omgang normaal doen, en dat doet jouw merrie duidelijk niet.
dat jij al bang bent om haar voeten uit te krabben, is absoluut niet goed natuurlijk.
hoe vaak rij/longeer je haar, wat doe je dan zoal?
hoe veel uur per dag staat ze buiten, staat ze dan alleen of in een groepje?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:05

Begin eens met grondwerklessen. Kan veel duidelijkheid geven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:22

Ik zou er eerst maar eens een osteopaat bij halen.
Waarschijnlijk zit het paard vol blokkades en pijnlijke plekken.
Een achterbeen niet willen (kunnen!) geven bijvoorbeeld, kan wijzen op behoorlijke problemen in het bekken, rug of SI-gewricht.
Ik zou er echt eerst iemand bijhalen en blokkades weghalen (of uitsluiten) voordat je dit paard nog verder gaat dwingen en afstraffen op dingen die ze gewoonweg niet aankan of aandurft.
Daarna is de tip van grondwerken een goede.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:58

eerst medische oorzaken uitsluiten inderdaad en dan de verhoudingen weer even recht zetten, paard is niet jou baas maar andersom.
Misschien ben je niet consequent genoeg en te lief, paarden houden van duidelijkheid en respectvolle leiding, geef je ze dat niet dan nemen ze het van je over en krijg je dit soort ongein.
Grondwerklessen zijn daar heel goed voor maar ga niet in je eentje aanrommelen, neem goede les.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:47

Hoe was ze in de omgang (borstelen en zadelen) bij de oude eigenaresse?
Toonde ze dit gedrag direct bij jou of na een paar dagen/tijdje?

rosali00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 20:57

Hallo....

De dierenarts heeft haar achterbenen onderzocht en dit duidde duidelijk op stalbenen....maar hij zei dit is enorm minder geworden in vergelijking toen ik haar kreeg. Ze staat niet op ijzers omdat de hoeven goed zijn. Ze staat met een ruin en een merrie op het weiland hier staan ze altijd samen. Ze gaat 's morgens naar buiten en 's avonds ( 's nachts) op stal. Ze is al hengstig geweest. 2 weken geleden. Dit was duidelijk herkenbaar. De dierenarts heeft de benen dus gevoelt en bekeken ze kan haar benen niet heel hoog optillen...dat doet haar duidelijk zeer dit komt waarschijnlijk door kramp in de achterbenen. Maar zelfs een klein stukje omhoog wil ze niet hebben. Onder de buik is geen probleem. het zadel kon ik niet overnemen van de eigenares dus er is iemand geweest om een zadel op maat te maken....dus het zadel ligt goed op de rug. Ik krijg prive lessen van iemand die hoog in de dressuur rijd en haar hele leven met paarden werkt. Alleen ik vind het belangrijk om iedereens mening en tips te horen. Want de mening van prive lerares en mij zijn soms verschillend. Ik rijd haar 3 per week en longeer haar 2 keer per week soms doe ik dit ook voor het rijden.

Ik ben bij haar 3 keer gaan kijken toen ze opgezadeld werd en bereden en heb er zelf dan ook 3 keer opgereden toen ik haar kocht. Hier is duidelijk naar gekeken. Ze vertoont verder geen pijn in de rug...

Vanmiddag heb ik het op een andere boeg gegooit. Ik heb haar in de stal opgezadeld. Ze bleef super braaf staan en verzette geen stap. Ongelofelijk, zo braaf als ze was. Dan is het goed, maar op de wasplaats is het een drama en bij de hoefsmid en de achterbenen ook.. Zelfs het aansingelen was vanmiddag geen probleem! Maar dit alles wel in de stal...en niet op de wasplaats.

Met rijden was ze braaf. Alleen ik ben idd waarschijnlijk te lief. Omdat ik een erg zacht karakter heb moet ik toch op een of andere manier laten merken dat ze respect voor mij moet hebben.

rosali00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 20:59

Bij de oude eigenaresse vertoonde ze dit gedrag niet...en haar gedrag begon naar een tijdje...2 maand ongeveer denk ik. En toen kwam dus ook de hoefsmid. De fout kan ook heel goed bij mij liggen hoor...soms ben ik ook een onzeker mens :P

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:00

Bingo! je hebt m door, maar die stijve achterbenen en niet kunnen optillen is niet normaal, daar zou ik toch even naar laten kijken door een osteopaat bijvoorbeeld.

rosali00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 21:04

Ja dat ga ik ook zeker doen dan kan ik dat in ieder geval uitsluiten...Als een paard stalbenen heeft ( want ze stond hiervoor 24 uur per dag op stal) dat kan pijn veroorzaken, en krampen. Maar de achterbenen zijn al een stuk slanker.

Ze heeft trouwens wel appeltjes op haar vacht dit is dus wel een teken ( zeggen ze ) dat is gelukkig is.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:07

Sluit in eerste instantie medische problemen uit. Een osteopaat/chiropractor kan geen kwaad bij een paard dat moeite heeft met de achterbenen optillen.

Problemen bij hoefsmid, bij de wasplaats opgaan en bij vaststaan tussen de kettingen hebben waarschijnlijk allemaal dezelfde oorzaak. Paarden zijn van nature clautrofobisch van aard, de ene meer dan de andere. Dit zijn allemaal situaties waar je paard zich "opgesloten" voelt.

Daarnaast geven de reacties duidelijk aan dat ze poetsen en opzadelen ook niet erg prettig vind.

Ik zou dit juist los gaan oefenen. Niet gelijk alle punten van stress bij elkaar. Oefen eerst dat het paard vrijwillig (dus los op het erf of de bak) wil blijven staan met poetsen, daarna met opzadelen.
Pas daarna gaan werken aan het vrijwillig en zonder stress optillen van de benen en de wasplaats opgaan.

Technieken om dit te gaan oefenen kan je vinden bij Parelli.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:29

Stalbenen verdwijnen door beweging.
Mijn oude paardje had ook last van stalbenen. Maar zodra hij 's morgens uit de stal was, waren ze snel verdwenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 21:34

Zoals ik het lees, is het geen paard dat jou bewust uitprobeert.
Het is een 16-jarige merrie, en alhoewel ik weet dat leeftijd niet altijd iets wil zeggen, kan ik me niet voorstellen dat ze dit 'expres' doet of om jou te pesten.
Zo denken paarden over het algemeen niet. :)

Ik denk dat, ondanks dat het misschien is onderzocht, je paard last heeft van de rug.
Dat ze gek wordt als je met het zadel aan komt, zegt toch eigenlijk wel genoeg?

Lijkt me behoorlijk vervelend dat je niet precies weet waar het nou precies aan ligt, maar misschien is het slim om een second opinion te vragen van een dierenarts.

Succes!