Paard erg zenuwachtig op wedstrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linnnh

Paard erg zenuwachtig op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 13:12

Hallo,

ik had het vorig jaar al, maar dit jaar is het net zo erg.
Mijn paard is met buitenwedstrijden óntzettend zenuwachtig. Binnen heeft ze nergens last van, is ze ontzettend lief, harstikke rustig en ook nergens bang voor. Ze is sowieso niet bang, of dat ze dingen eng vind. Ze is gewoon ontzettend zenuwachtig, en dan kan ze op een gegeven moment ontploffen.
Ik heb van alles geprobeert, opgezadeld en al in de trailer en meteen erop gaan zitten en rijden, alles heeeel langzaam doen (werkt totaal niet, bouwt ze meer spanning op), veel praten. Dat veel praten tegen der werkt, maar op een gegeven moment dring ik dus niet meer door en zit ze alleen maar om zich heen te kijken.

Iemand de gouden tip?
Zo is het namelijk helemaaal niet fijn, terwijl ze binnen juist superfijn was.
Het ligt zover ik weet niet aan mezelf, ik ben binnen niet meer of minder zenuwachtig dan buiten dus daar zou het eigenlijk niet aan moeten liggen..

Of heeft iemand een perfect middeltje om der rustig te krijgen? Als laatste redding? Wil der namelijk niet volstoppen met dingen, maar zo komen we natuurlijk geen stap verder..

EJV

Re: Paard erg zenuwachtig op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:36

Heee.
Hahah dit klikt echt precies als mijn paard.
Op wedstrijd is hij soms ook zoo zenuwachtig. Maar gelukkig is mijnes het buiten niet, maar binnen...en dat kan soms ook echt vervelend zijn.
Ik heb toen besloten hem magnesium te geven van de Groene Os, maar je heb ook andere merken. (www.paardendrogist.nl)
Het heeft even moeten inwerken maar nu loopt hij er echt goed op. Ook op vreemd terrein.
Voor een ''spannende'' gebeurtenis geef ik hem 2 schepjes en anders gewoon 1 of een halve.
& het is natuurlijk ook een kwestie van blijven proberen, na een tijdje ben je er denk ik wel doorheen.
Succes!

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:39

Mijn paard (en ik) hebben hier ook last van, alleen ook andersom.
buiten loopt hij redelijk fijn en binnen is het altijd stress.
ik geef hem ook magnesium door het voer, en vaak lijkt het wel te helpen!
hoop dat dit bij jou paard ook lukt!
succes!

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 16:25

Maar geven jullie dit altijd? Want normaal is het zeg maar een dode bok, niks geen energie, spanning of wilde bedoelingen haha. Worden ze der normaal niet sloom van dan?

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:27

Die ik rijd word er verder niet sloom van, alleen hij is niet meer zo stress...
ik geef dit savonds altijd een schepje over het voer, niet te vee want hij vind het niet lekker! ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:32

Eens laten praten met mijn paard :+ die is namelijk binnen niet te rijden (enorme angsthaas) en buiten appeltje eitje...

Misschien lang losrijden (zodat ie moe wordt en dus meer gaat ontspannen) en natuurlijk vaak meenemen naar vreemd terrein (bos/les/ wedstrijd)

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:37

ik geef die van mij rescue remedy (homeopatisch), gewoon te halen bij de drogist. Is eigenlijk voor mensen, maar werkt ook geweldig op mijn paard. wordt er niet sloom van, maar haalt de scherpe kantjes eraf. Pipetje in de mondhoek 2 uurtjes van tevoren en gaan met die banaan :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:40

Spekkie01 schreef:
ik geef die van mij rescue remedy (homeopatisch), gewoon te halen bij de drogist. Is eigenlijk voor mensen, maar werkt ook geweldig op mijn paard. wordt er niet sloom van, maar haalt de scherpe kantjes eraf. Pipetje in de mondhoek 2 uurtjes van tevoren en gaan met die banaan :)

Ik heb dat ook gedaan met zadelmak maken/doorrijden, maar volgens mij werkte dat meer tussen mijn eigen oortjes :o

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 16:42

Langer losrijden word hem helaas niet. Ze is pas 5, en dan mist ze de kracht om der proeven netjes door te lopen zegmaar.

Dus rescue remedy kan je zegmaar voor de wedstrijd gebruiken? En dat werkte? :)

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:21

Bij werkte Rescue remedy niet, of tenminste niet bij mijn paard.
Bij mij zelf wel.:P
Je kunt hem ook een ''concentratie spuit'' geven, die zijn als het goed is ook te verkrijgen
bij de paardendrogist.
Ik geef mijn paard inderdaad altijd magnesium. Hij wordt er totaal niet sloom van, en bij elk ander paard op
stal (en dat zijn er aardig wat haha) heb ik daar ook nooit mensen over horen klagen.
Maar zo'n spuit werkt wel, als hij het tenminste goed doorslikt want dat deed die van mij niet haha.

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:25

Mijn fries is buiten en op straat ook altijd heel nerveus. Nu staat ze bij iemand voor ze verder op te leren in de koets. Helaas was ze daar ook veel te nerveus en begon ze dan te stijgeren en overal rond te kijken en zo van die dingen. Wat heeft die man gedaan. Haar oren dicht gestoken met een dikke prop watten. Dit doet hij ook met zijn koers paarden in de vrachtwagen onderweg naar wedstrijden. Anders worden ze heel nerveus in de vrachtwagen. Deze helpt echt. Je moet wel wat luider praten als je iets wilt vragen (in de koets). Maar het was echt een ander paard en mega braaf!!
Kost niets en helpt. :-) Kan je altijd is proberen. *\o/*

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 23:31

Maar mag je met die proppen wel starten dan?

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:09

Nee dat denk ik niet. Want je mag wel met een oornetje rijden, alleen er mogen geen watten ect onder zitten...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:12

Die van mij is ook flink wapper op het voorterrein buiten, in de ring gelukkig niet.

Ik doe niet aan rustgevende middeltjes, ik wil dat ie het leert door dat het routine wordt. Dus vaak meenemen naar vreemdterrein en concoursen! Worden ze alleen maar makkelijker van

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:24

ik heb er ook 1 die echt mega-zenuwachtig is. Begint soms zelfs al met invlechten. Doe m met zadel en al op de trailer, hoofdstel in de trailer op locatie aan, en meteen erop en heel lang stappen. Hij mag in het begin best wel kijken.
Maak er niet een 'big-deal' van. Doe m heel lang laag en rond rijden en pas daarna wat meer oppakken als ie relaxed is en lekker gaat kauwen, en dan pas scherp maken (zo'n 10 minuutjes max). Dan in de bak zelf eerst een rondje stappen en laten kijken/schrikken. Bij die van mij scheelt het heel erg of ie het even gezien heeft. Druk erop zetten en meteen fanatiek aan t werk zetten heeft echt geen zin.
Hoe vaker hij mee gaat hoe beter het gaat. Binnen start ik echter niet meer, dan kan k m niet meer bereiken en sluit ie zich geheel af. Misschien als ie weer wat ouder is..
Succes iig!

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 10:49

Binnen is er bij mij dus helemaal niks aan de hand. Lang stappen werkt bij mij ook niet, evenals laten kijken en schrikken. Ze is niet bang, ze ziet niks engs ofzo. Ja weet niet hoe ik moet omschrijven. Gewoon ontzettend gespannen. Zoals jij zegt hoe ik moet losrijden; zo rij ik standaard los dus daar moet het ook niet aanliggen. En ze ggaat 2 tot 3x per maand mee..

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:54

Ooh nou dan is het wel helemaal vreemd dat ze dan nog zo druk is, als je er zo vaak mee neemt.
En je rijd thuis ook wel eens buiten? Ik zou als ik jou eens zo'n spuit proberen,
of toch rescue remedy, want dat heeft bij de meeste effect.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:25

Inderdaad ook mijn vraag, rij je thuis wel eens in de buitenbak of ga je wel eens ergens heen met een buitenbak anders dan wedstrijden? Rij je wel eens buitenritten?
Misschien breng je zelf wel onbewust spanning over op buitenwedstrijden? Kun je niet eens naar een wedstrijd gaan en daar alleen maar los gaan rijden en niet starten, dus dat er geen druk achter zit.

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:47

Jaa of je kunt starten maar dan tellen je punten niet mee op je startkaart.
Ik weet niet precies hoe dat heet, maar met springen kan dat zoiezo.
Dan is het een soort van oefening. Dan heb je ook geen druk ect.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 16:44

Hc bedoel je? Maar ik krijg ik haar rustig dan?

Ja ik rij thuis ook regelmatig in de buitenbak, en gaan ook 1x per week naar het bos :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 18:17

misschien niet maar misschien ook juist wel, omdat dan de wedstrijdstress bij jou wegvalt omdat het niet voor het ecchie is. Ik zou dan ook niet in tenue gaan of inschrijven voor HC maar gewoon gaan rijden op de wedstrijd, niet in de ringen maar in de inrijbak of over het terrein.
Als ze dan dus rustig blijft of in ieder geval minder gestresst is dan weet je ook waar het aan ligt....

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 18:34

Heb zelf ook een jong paard dat volledig in de stress raakt op wedstrijd, of gewoon in het bijzijn van veel andere paarden.

Maar ik probeer echt te rijden zoals ik altijd rij.
Niet extra lang rijden zodat hij geen energie meer heeft, maar gewoon goed aan het werk zetten. Dingen doen waar hij zich op moet concentreren, dat werkt heel goed bij mijn paard.
Doordat ze haar aandacht (nee ze is verder niet bang) op van alles en nog wat heeft, raakt ze steeds meer in de stress... Ga ik haar proberen gerust te stellen, dan gaat ze juist nog meer om zich heen kijken en wordt het alleen maar erger!

Dus misschien eens proberen om gewoon lekker aan het werk te gaan met je paard, zelf rustig blijven en genieten. :)
Waarschijnlijk wordt het vanzelf beter, en zo niet...tja....accepteren zeg ik dan.

Ja je kan wel allerlei druppels geven maar lijkt mij toch niet echt een oplossing. Dat is het probleem verdoezelen.

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:17

Ja inderdaad daar heb je helemaal gelijk in!
Ik geef inmiddels al die middeltjes niet meer, maar ik kwam van een slome b-pony af, en toen op nogal drukke e-pony, en ik werd dus gewoon bang... Het heeft me toen geholpen.
Maar als hij wel braaf voor de rest is zou ik gewoon gaan rijden, zoals Danielle zegt. ;)

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 12:46

daNiielle_ schreef:
Heb zelf ook een jong paard dat volledig in de stress raakt op wedstrijd, of gewoon in het bijzijn van veel andere paarden.

Maar ik probeer echt te rijden zoals ik altijd rij.
Niet extra lang rijden zodat hij geen energie meer heeft, maar gewoon goed aan het werk zetten. Dingen doen waar hij zich op moet concentreren, dat werkt heel goed bij mijn paard.
Doordat ze haar aandacht (nee ze is verder niet bang) op van alles en nog wat heeft, raakt ze steeds meer in de stress... Ga ik haar proberen gerust te stellen, dan gaat ze juist nog meer om zich heen kijken en wordt het alleen maar erger!

Dus misschien eens proberen om gewoon lekker aan het werk te gaan met je paard, zelf rustig blijven en genieten. :)
Waarschijnlijk wordt het vanzelf beter, en zo niet...tja....accepteren zeg ik dan.

Ja je kan wel allerlei druppels geven maar lijkt mij toch niet echt een oplossing. Dat is het probleem verdoezelen.

Je hebt denk ik precies hetzelfde paard als ik haha!
Maar ik krijg die concentratie gewoon niet bij haar, en als ik teveel aan der vraag zegmaar word ze boos op me :+.
En boos moet ik haar gewoon niet hebben, dan doet ze dus niks meer en ontploft ze (recht overreind ed).
dus ik twijfel een beetje

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 14:28

Haha dat heeft mijn paard ook maar soms kan het echt geen kwaad dat ze even boos zijn. Zit hij mooi met zijn gedachten bij jou.

Zoek gewoon eens uit welke oefeningen hij leuk vind en welke moeilijk...die kun je dan afwisselen tijdens het losrijden. Werkt bij mijn paard goed :)