Hoe snel het beleren van een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ECM

Hoe snel het beleren van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 00:39

Ten eerste, ik doe het beleren onder begeleiding en ik heb er geen haast mee maar ik ben gewoon benieuwd;

1. Ik versta onder beleren even de basis dingen van de dressuur etc. en dat hij vrij braaf onder je loopt. Hoedanook. Hoe lang duurde het bij jullie (verzorg)paard/pony voordat hij/zij zich in dit stadium bevond.

2.Wat leerde jullie hem daarna aan? verdere dressuur/ balkjes of springen/ verkeersmak zijn?

3. Hoe lang deden jullie over het aanleren van springen ong.?

4. En hoe lang ong. het aanleren van het verkeersmak zijn?

Ik ben dus gewoon benieuwd in hoeverre dit verschilt!!

Juangi

Re: Hoe snel het beleren van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 00:46

Anne_Pieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:25

1. das meestal wel verschillend per pony, kan lang duren, maar ook wel sneller.

2. Gewoon basis dingen dressuur, en als ze die onder de knie heeft kan je altijd nog balkjes doen.

3. heb ik eigenlijk nog nooit gedaan :o

4. Gewoon steeds kleine stukjes, en zodra het goed gaat weer een stukje langer.

mitchellvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:32

ieder paard heeft zijn eigen traject

dohoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:26

Ieder paard gedraagt zich anders met beleren, toch moet je oppassen niet te snel te gaan. Geestelijk lijkt het paard het misschien wel aan te kunnen, maar de lichamelijke kant wordt snel vergeten en dan vooral botten en pezen, die zijn bij een jong paard nog volop in ontwikkeling. Ik begin zelf meestal met een 3- jarige te wandelen, vaststaan, stemcommando's aan leren, naast de fiets mee lopen,etc. en dan ga ik met 3,5- 4 longeren en grondwerk doen en dan rond 4- 4,5 er een keer op, alles heel geleidelijk (en maar een paar keer in de week 20 min. tot 30 min.). Ik hoor wel eens dat mensen een paard in 1 week zadelmak maken en er dan vervolgens naar eigen zeggen zo mee wegrijden en dan 6x per week gaan trainen, dan vraag ik mij af hoelang het duurd voor dat, dat jonge paard niet meer kan/ wil lopen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:43

Ilse95 schreef:
Ten eerste, ik doe het beleren onder begeleiding en ik heb er geen haast mee maar ik ben gewoon benieuwd;

1. Ik versta onder beleren even de basis dingen van de dressuur etc. en dat hij vrij braaf onder je loopt. Hoedanook. Hoe lang duurde het bij jullie (verzorg)paard/pony voordat hij/zij zich in dit stadium bevond.

2.Wat leerde jullie hem daarna aan? verdere dressuur/ balkjes of springen/ verkeersmak zijn?

Ik ben dus gewoon benieuwd in hoeverre dit verschilt!!

1. Zal nog even duren, pony is nog te jong. Hoop voorbereidend werk ben ik al mee bezig. Braaf zijn is combi van gewoonte (goede opvoeding aan de hand) en vertrouwen in de mens.
2. Verkeersmak, etc, is vooropleiding. Dat ik er nog niet op ga zitten is iets anders dan er niks mee doen. Juist in handen zijn, het gewoon zijn om wat te doen helpt heel erg voor als je er op gaat. Mits je natuurlijk weet wat je doet en goed kan opvoeden. Jonge dieren zijn vaak erg nieuwsgierig en schrikken daardoor minder snel/sterk, maar ze moeten wel beheersing leren. Hebben ze dat niet dan worden het vreselijk irritante, lompe slopers.
3. springen ben ik zelf geen fan van, dus of dat onder het zadel in de opleiding gaat komen is nog de vraag.
4. Verkeersmak is zoals gezegd vooropleiding. In principe doe ik eerst alles aan de hand voordat ik verwacht dat pony dat met ruiter erop kan.

SaraSindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:20

Haha XD Bij mij deden ze dat de 1e dag al XD Maar normaal is dat na 1 week ( licht er aan hoe vaak je rijd ) Maar dit verschild echt per paard.
Ik ging verder met dressuur. Tot ik echt alles met ze kon. Toen pas gaan springen, en ook gewoon buiten het rijden om met ze langs de weg gaan lopen zodat ze verkeers mak werden
Dat verschild bij elk paard. Ik heb dan toevallig paarden met heel veel springbloed. Maar ik ben er nu nogsteeds mee bezig. Langsaam opbouwen. Je kan ze ook los laten springen, dan moeten ze zelf uitzoeken waneer ze moeten springen en leren ze ook inschatten.
Dat verschild echt per paard, de ene is heel angstig, en de andere totaal niet![b][/b]

Illusjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:53

Mijn paardje was best snel in het beleren, maar ik heb denk ik een half jaar met hem aan de longeerlijn en wandelen werk gedaan.. Toen luisterde hij erg goed naar stemcommando's en was hij gewend aan zadel en druk op hoofdstel.
Toen kon ik na 2 maanden (en dan zat ik er hooguit 1 a 2 keer per week op) al uit buitenritten.
Het ene paard is het ander niet.
Balkjes en vrijspringen wel een aantal keer gedaan, maar springen heb ik tot nu toe maar 1 keer gedaan en niet te hoog. Springen geeft erg veel druk op de pezen, dus zo lang hij nog niet is uitgegroeid wil ik hier rustig aan mee doen.