zomer eczeem manen er af of niet ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxjenni87xx

zomer eczeem manen er af of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 18:38

hoi ik heb een vraag ik heb een sinds een paar maanden een shet en de zon is er weer dus moetziijn deken ook weer om
nou zeggen en paar mensen dat ik beter zijn manen er af ken halen omdat die stikken in de deken en dat het beter is voor het eczeem
nu is dit de eerste keer dat ik een pony heb met zomer eczeem dus ik heb er geen verstand van
dus bij deze manen er af is het beter of maak het niet uit
nogmaals het gaat me er niet im wat mooier is maar wat beter is voor de pony dat is voor mij het belangrijkst ...
alvast bedankt

_00_0

Re: zomer eczeem manen er af of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 18:40

Je kan ze invlechten dan behoud hij zijn manen, met korte manen is het makkelijker insmeren,

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 18:42

Eraf :j

Gaat veel minder broeien / zweten en je kunt de manenkam veel beter behandelen als de manen eraf zijn.

xxjenni87xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 18:45

ja ik wilde ze ook in vlechten maar dan stik ik ze ook af zeggen ze ....
en als ik er ze af haal hoe moet ik dat dan doe met een schaar of is er nog iets beters voor ?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 18:47

Ik doe met een schaar, maar mijn paard heeft hele dunne manen.

Bij een shet denk ik dat een scheermachine veel makkelijker gaat.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 18:48

Eraf halen die handel! En dan nog het liefste met een scheerapparaat dat het echt kort is. Hierdoor kun je de manen beter wassen en de plekken beter insmeren.
Manen groeien wel weer bij dus denk aan je paard...
Ik moest dit ook iedere zomer doen bij onze Fjord. Dan is het ook fijner als ze de exceemdeken ophebben.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 18:52

vlechten, waarom meteen eraf halen? TS weet zo te horen niet eens in hoeverre de eczeem is.

xxjenni87xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 18:55

erg als ik zijn deken niet om zou doen licht die helemaal open

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 18:57

xxjenni87xx schreef:
erg als ik zijn deken niet om zou doen licht die helemaal open

Oke dat wist ik niet, excuses.

Maar toch zal ik de manen er niet af halen. Deken op doen en elke dag insmeren met vliegenspray. Dat zorgt ervoor dat de vliegjes er zo goed als niet bij kunnen. Verder met onderstaande reactie eens.
Laatst bijgewerkt door Elamor op 06-05-11 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:03

Wij halen de manen bij onze pony er niet af.
Door die manen kunnen die vliegjes er juist minder makkelijk bij.
Gewoon elke dag die deken er even afhalen en de manen met antiklit doorkammen. En ook niet te lang houden, misschien anderhalf tot 2 hand breedtes. Ze worden wel meestal iets dunner de manen maar voor de rest werkt dit prima! Sinds onze pony trouwens die deken op heeft heeft ze weinig tot geen last meer van eczeem in haar manen. Alleen rondom haar buik en benen nog een beetje, omdat daar de vliegjes beter bij kunnen.
En dat was 10 jaar geleden dat we haar kregen toch een ander verhaal en toen kregen we haar ook met kortgeschoren manen en onder de plekken. Echt een afschuwelijk gezicht. 'want ze konden het zo veel beter de plekken insmeren'. Nou toen was het ook 1 en al plek! En wij zijn een andere weg in geslagen die echt veel beter werkte!
Maar het blijft ook altijd dokteren en het vinden van de beste manier voor je zelf en voor de pony. Dus probeer gewoon zo veel mogelijk wat goed lijkt en geen kwaad kan en wat niet helpt sluit dat uit.

En er ook voor zorgen dat je pony zo weinig mogelijk plekken heeft om te schuren ! Dat scheelt ook een hoop!

Ik adviseer iig om te beginnen met gewoon de deken altijd op houden! Behalve als je gaat rijden, maar daarna meteen weer op doen! Ook met warm weer! Je pony staat liever een beetje te zweten met die deken dan dat de pony omkomt van de jeuk. En gewoon de manen goed verzorgen maar niet afscheren. Als het zo nog niet heel goed helpt kan je volgende zomer altijd nog overgaan op scheren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:39

ik laat de manen gewoon zitten,er schuurt wel een heel klein beetje af,maar ik vind langere manen gewoon mooier

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 06:59

Wij halen ze er ook absoluut niet af, maar maken ze wel korter omdat het anders erg zweet en langer duurt met wassen. Onze pony is zonder deken ook een open wondenboel, dus aan de ernst ligt het niet. Je gaat de staart toch ook niet er af halen? Juist door de deken komen er geen wondjes (bij ons iig) en dus is het argument er goed bij te kunnen ook ontkracht.

Enne... manen 'stikken' niet hoor. Ooit moslima's gezien die zich maar kaal schoren omdat hun haar zou stikken? Valt reuze mee ;)

Al heb jij een shetlander... Omdat die altijd wel erg ruim in het haar zitten (en ik handlengte bij hen persoonlijk niet zo mooi vind) zou je evt. een geschoren punk of fjordenkapsel kunnen overwegen. Vlechten zou ik niet direct aanraden. Dat schuurt juist meer onder de deken, plus dat het kan trekken.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 07:11

Bij een shet zou ik de boel ook kortwieken. Zoals hierboven gezegd al in een fjordenkapsel of zo. Dat maakt dat je de manen beter kan behandelen met anti-jeuk spul. Ik heb zelf hele goede ervaringen met Sweet-Itch. Ruikt lekker naar eucalyptus of teatree of zo en dat verzacht ontzettend.

meisje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:42

bij mijn oude verzorgpaard liet de eigenaresse het gewoon zitten.. Ze schuurde het wel een beetje af, maar verder geen problemen mee gehad.

Horseplaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:50

Manen er niet af doen, want die geven juist bescherming tegen die rot vliegjes die dat exceem veroorzaken!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:53

Nooit eraf doen... Ze hebben manen tenslotte niet voor niets!!!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:44