paard beleren longe of los / buitenrijden en andere vragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

intel_1x

paard beleren longe of los / buitenrijden en andere vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 22:55

Ik ben bezig met beleren van mijn paard (onder begeleiding, echter niet dagelijks)

Ik heb een aantal vragen waarvan ik benieuwd ben hoe jullie hiermee omgaan.

1. Ga je eerst de dingen leren in stap of is juist direct laten draven beter (vanwege betere balans)
2. Wanneer kun je balkjes gebruiken? (vooral om sterker te maken en om het afwisselender te houden)
3. Onrustig gedrag met hoofd en happen in de teugels gewoon negeren? Gaat dit gedrag over?
4. Ook ben ik benieuwd wie beleerd zonder longeren. Zijn er mensen die paard vrij laten lopen terwijl er nog geen "stuur" op zit.
5. En wanneer gaan jullie naar buiten? (paard wordt buitenrijpaard) ik wil nl niet zo lang in bak rijden tot hij er helemaal zuur van is :+
6. Zijn er ook mensen die alles alleen doen, hoe pakken jullie dit op? (ik ben nl ook wel eens alleen en wil toch graag verder gaan zonder dat ik hoef te wachten tot ik weer les heb)

Ik heb er nu 6 keer onder begeleiding opgezeten aan de longe en 2 keer in draf getraind met sturen.
Hij doet het erg braaf en heeft vertrouwen in mij. Het kan echter wel pittig paardje zijn :D (onder zadel nog niets van gemerkt maar toch)

troi

Re: paard beleren longe of los / buitenrijden en andere vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:02

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:06

intel_1x schreef:
Ik ben bezig met beleren van mijn paard (onder begeleiding, echter niet dagelijks)

Ik heb een aantal vragen waarvan ik benieuwd ben hoe jullie hiermee omgaan.

1. Ga je eerst de dingen leren in stap of is juist direct laten draven beter (vanwege betere balans)
voor mij is stappen veel wendingen lopen om teleren op houding en zit paard uit te leggen wat gewicht hulpen zijn, draven is grote foltens rijden en handveranderen.
2. Wanneer kun je balkjes gebruiken? (vooral om sterker te maken en om het afwisselender te houden)
balkjes lopen ze bij ons alleen met longeren in de longeerbak als afwisseling, sterker maken en op leren letten waar ze hun voeten moeten neer zetten.
3. Onrustig gedrag met hoofd en happen in de teugels gewoon negeren? Gaat dit gedrag over?
is vaak reaktie op het bit als je er opzit allen volgen en kontakt houden niet aan trekken, gaan ze leren hangen, dus negeren.
4. Ook ben ik benieuwd wie beleerd zonder longeren. Zijn er mensen die paard vrij laten lopen terwijl er nog geen "stuur" op zit.
ik net.
5. En wanneer gaan jullie naar buiten? (paard wordt buitenrijpaard) ik wil nl niet zo lang in bak rijden tot hij er helemaal zuur van is :+
aan de hand kan je wat mij betreft altijd naar buiten liefst met een ander paard er bij, als hij goed mee loopt en luisterd aan de hand.
6. Zijn er ook mensen die alles alleen doen, hoe pakken jullie dit op? (ik ben nl ook wel eens alleen en wil toch graag verder gaan zonder dat ik hoef te wachten tot ik weer les heb)
als je los kunt opstappen en dat hij stil staat met opstappen is dat geen probleem lijkt mij, als je weet hoe je moet rijden.Ik heb er nu 6 keer onder begeleiding opgezeten aan de longe en 2 keer in draf getraind met sturen.
is al goed maar ik zou er iemand bij willen hebben in de rijbak, die zegt wat je doet en hoe het er uitziet wat er gebeurd met het paard als je aan het rijden bend, een soort spiegel.Hij doet het erg braaf en heeft vertrouwen in mij. Het kan echter wel pittig paardje zijn :D (onder zadel nog niets van gemerkt maar toch)

verder succes. 8-)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:17

Even ter info, dit gaat over mijn eigen pony die ik zadelmak heb gemaakt. Elk paard is anders.

Die van mij kent stap/draf en galop aan de longe voor ik er op ga. Vanaf de 2e keer er op ook gedraaft. Galop pas later op het zandpad omdat ze dan rechtuit kan en niet in een bak rond hoeft wat nog erg moeilijk is. Eigenlijk doe ik dit altijd zo, ook met andere paarden.

Ik gebruik vooral in het begin alleen balkjes bij het longeren voor de afwisseling. Nog niet onder het zadel.
Laat ze eerst maar recht en sterk worden met een ruiter op de rug voordat ze dat moeten gaan doen wat mij betreft.

Heb je het gebit laten controleren? Dat kan een oorzaak zijn. Mocht dit uitgesloten zijn, je hoofdstel en bit goed passen dan zoveel mogelijk negeren. Van achter naar voren activeren en licht contact houden. Vooral niet terug trekken.

Ik ga de 1e keer hangen en er op aan de longeerlijn. Zijn ze braaf met opstappen en gaan zitten dan klik ik ze gelijk los. In de bak hebben ze toch veel meer ruimte dan aan de longe. Dat is soms 'eng' omdat ze meer kunnen maar aan de andere kant zijn ze dan niet zo zoekende naar het evenwicht van constant rond lopen.

Ik ben zodra ik op stem ook onder het zadel de overgangen van stap naar draf, terug en naar halthouden er in had gelijk naar buiten gegaan (paard kende al wel het wandelen aan de hand buiten).
Wel een ander paard of een fietser meenemen en een extra touwtje om de nek.
Nooit problemen mee gehad. Maar goed, die van mij staat dan ook goed aan de stemhulpen van de longe die ik combineer met beenhulpen bij het inrijden, later laat ik de stemhulp achterwege maar vooral in het begin vind ik het een prettig hulpmiddel.

Ja ik doe alles alleen behalve de eerste keer (of keren) er op tot ze braaf zijn. Dus zeg de eerste paar keer is er iemand bij voor de zekerheid. Daarna vraag ik wel iemand om af en toe ff het hoofd om de hoek te steken of alles goed is.
En naar buiten neem ik altijd de eerste keren iemand mee.

Veel succes, met rust, geduld, duidelijkheid en een goede begeleiding komt het vast allemaal goed!

intel_1x

Re: paard beleren longe of los / buitenrijden en andere vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 11:11

Klinkt allemaal goed mensen, precies zoals ik ook in gedachte had. bedankt voor jullie reacties !.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 11:37

Gisteren stoute schoenen aan getrokken. los erop, (alleen vooraf even paar rondjes gelongeerd zonder ruitergewicht). Ik heb de longeerlijn afgehaakt en ben er op gegaan. Tevens bitloos hoofdstel erbij gepakt. Mijn andere paard rij ik altijd al bitloos.
Wonder boven wonder zat er nu een stuur op (dat kent hij natuurlijk van het halster), en was hij erg ontspannen en meewerkend en helemaal rustig met zijn hoofd.
Ik heb grote figuren kunnen rijden, rechte lijnen, voltes. Echt heel erg groot verschil, ik ben zo trots !
Jullie tips hebben mij wel over de streep getrokken :-)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 12:07

is leuk :j :j , paarden hoeven niet perse een bid in hoor, meestal vinden ze een bid alleen maar vervelend. 8-)