Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Roosje1987 schreef:Dat is geldklopperij. Met je WA ben je al prima gedekt. Je kunt nog een extra clausule erbij nemen voor je dieren. Maar ik zou gewoon even je verzekering bellen en de situatie uitleggen. Dan heb je meteen alle duidelijkheid die je nodig hebt.
loulou schreef:jij blijft ten alle tijde aansprakelijk tenzij je kunt aantonen dat zij extreem onvoorzichtig is geweest.

seline1981 schreef:Naar aanleiding van jullie tips zal ik vandaag eens beginnen met mijn AVP verzekering te bellen. Ik denk dat dit een wijs startpunt is. Als ik ze gesproken heb, zal ik wel even posten wat het antwoord is.

LDRD schreef:seline1981 schreef:Naar aanleiding van jullie tips zal ik vandaag eens beginnen met mijn AVP verzekering te bellen. Ik denk dat dit een wijs startpunt is. Als ik ze gesproken heb, zal ik wel even posten wat het antwoord is.
Niet bellen en mijn antwoord (later op de dag) even afwachten is mijn advies. Als je gaat bellen krijg je toch maar de grootst mogelijke onzin te horen.
.
LDRD schreef:Oké, komt ie.
Lees dit eert maar even: Tanja @ [TAO] FAQ TAO
In het kort:
Jij bent aansprakelijk als je verzorgster eraf valt door een eigen gedraging (bokken bv) van jouw paard.
De volgende vraag die beantwoord moet worden is of je ook een (volledige) schadevergoedingsverplichting hebt. Daarvoor zal beoordeeld moeten worden of er sprake is van 'eigen schuld' aan de zijde van de verzorgster. Daar zit het punt. Zij zal absoluut 'eigen schuld' toegerekend krijgen in dit geval, de vraag is alleen hoeveel. Dat kan varieren van 0 tot 100% en alles wat daar tussen zit. Jouw schadevergoedingsverplichting vermindert dan met het percentage toegekende eigen schuld.
In geval van zadelmak maken kan er zomaar eens een heel groot deel 'eigen schuld' zijn. Je weet tenslotte als slachtoffer ongetwijfeld waar je aan begint. Sterker, er gaan geluiden op (en daar zal ongetwijfeld jurisprudentie over komen) om in dit soort gevallen naar 100% eigen schuld te gaan. Je stapt tenslotte niet zomaar op een paard, maar weet dat je van alles te wachten kan staan als je voor het eerst op een paard kruipt.
Het goede nieuws: jouw AVP verzekeraar betaalt gewoon dat deel dat voor jouw rekening moet komen. Let wel even op je verzekerde bedrag, neem het hoogst mogelijke, want een letselschade kan in theorie behoorlijk in de papieren lopen.
Ik ben er bij het bovenstaande wel vanuit gegaan dat de verzorgster ouder is dan 14 jaar, niet betaald krijgt om zadelmak te maken en jij niet bedrijfsmatig paarden houdt. Dat zou het namelijk iets anders kunnen maken.
Veel succes met inrijden iig en fijn dat je hier over nadenkt!