Wedstrijdambities maar geen eigen paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Wedstrijdambities maar geen eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 22:37

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die zoals ik wel ambities hebben om verder te komen in de sport. Maar geen eigen paard (kunnen) hebben.

Ik heb tot nu toe best wat mogelijkheden gehad om te kunnen starten met paarden voor een eigenaar. Erg fijn want niet iedereen heeft een paard om er een ander mee weg te laten rijden ;-)

Wie zit er in een soortgelijke situatie of is juist op zoek naar een mogelijkheid? Hoe is dat dan gegaan en zocht jij het paard of vond de eigenaar jou?

In mijn geval zocht de eigenaar een extra bijrijder voor zijn paarden, hij heeft er 4 en maar 1 dochter die fanatiek rijd. Hiervoor heb ik een van de paarden van de manege mogen uitbrengen.

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:47

Ik rij toevallig ook wedstrijden met een paard dat niet van mij is.

Eigenaresse heeft hem wel altijd op wedstrijden gereden maar dat doet ze nu niet meer, ze vindt het rijden niet zo leuk meer omdat hij af en toe hele gemene streken heeft en aangezien ze eigen baas is en dus niet te vervangen is heeft ze mij alle vrijheid met hem gegeven.

Ben haar daarin toch wel heel erg dankbaar vind het niet vanzelf sprekend namelijk dat zoiets mag! En doe nu eindelijk wat ik al heel graag wil, officieel startten :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:56

Ja hoor, ik doe het ook.
Toen ik begon met rijden reed ik een pony van iemand anders (oudere man, had pony's voor de hobby maar kinderen waren al volwassen en kleinkinderen nog heel klein) Hij vond dat prachtig, kwam bijna altijd kijken enzo, en ik heb dus ook wedstrijden gereden met die pony, later mijn broertje ook nog.
Daarna, toen ik er te groot voor was geworden, kreeg ik een eigen pony van mijn ouders en heb ik daarmee dus gereden.
Paarden heb ik verschillende gereden voor anderen, zadelmak maken en wat doorrijden en rijd nu ook een paard in de sport voor een eigenaar, heel fijn dier. We hebben zelf thuis ook nog twee paarden om te rijden dus het is nu niet meer zo dat ik anders niets te rijden heb, maar het is een fijn dier en als ik er toch tijd voor heb waarom niet...

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:05

Ik heb ook een pony gestart die niet van ons was, ik was toen 12-15 jaar oud en mijn ouders wilden nog geen pony voor mij kopen omdat ze wilde weten of ik ook echt met de paarden door wilde gaan (veel meiden stoppen rond hun 16e).
Die pony heb ik heel fanatiek gereden en uiteindelijk M2 met winst geworden (helaas door omstandigheden het Z niet meer kunnen halen) en hele leuke wedstrijden (kampioenschappen) en prijzen mee mogen winnen. :)
Het nadeel is dat jij niet kunt beslissen wat er met die pony gebeurd, het voordeel is dat je er ook zo 'van af kunt' als je dat zou willen.

Inmiddels heb ik mijn eigen paard, en daar gaat mijn voorkeur toch zeker naar uit :j

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:08

Ik heb van iemand een pony t/m het Z2 mogen uitbrengen. Daar heb ik heel veel van geleerd en ik ben er nog steeds dankbaar voor.
Toen ben ik voor iemand anders begonnen met de paarden. Dat is een boer die zelf niet rijdt, maar wel paarden fokt en er dus ook een aantal heeft staan. Daar heb ik een paard uitgebracht tot M1 niveau en eentje in de B. Helaas door omstandigheden is er nu even niets om te rijden daar, maar dat komt wel weer. Ik mag daar alles met de paarden en daarnaast zijn auto en trailer meenemen. Ik ga daar dus niet zomaar weg en wacht gewoon tot ik weer wat kan rijden..

afwasborstel

Re: Wedstrijdambities maar geen eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:14

Ik heb altijd paarden voor andere mensen gereden waarvan ik er 3 naar het Z heb gereden, sinds 2 jaar heb ik pas mijn eigen paardje. Eigenaren zochten mij eigenlijk altijd op... :)

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:16

Dat was bij mij bij de paarden ook afwasborstel!
Ik wil ook echt pas mijn eigen paard als ik helemaal klaar ben met studeren..

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 22:30

Ik ben klaar met studeren, maar nog steeds niet de mogelijkheid een paard te kopen... Mijn smaak is er in de loop van de tijd die goedkoper op geworden :+

Rijden julie voor een particulier/hobbyfokker of een stal?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:50

Ik rijd voor een particuliere hobbyfokker :)
Paard heeft bij hem ook eerst een paar veulens gehad, nu even niet want nu mag ze eerst Z gaan lopen...en de jonge zijn we nu aant longeren voor de keuring en van de zomer (als ik vakantie heb) ga ik erop...lijkt heel fijn paard te zijn. Voor mij voorlopig ook een goede oplossing, mijn eigen paard is inmiddels 14 en voor een goed jong paard heb ik ook nog even geen geld...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:06

Ik heb eerder altijd paarden (/ponys) voor anderen gereden, zowel particulier als een grotere stal. Heb ook 2 pony's op wedstrijd mogen uitbrengen voor een kleinschalige hobby fokker. Toch vond ik het nooit echt wat, al op jonge leeftijd zocht ik pony's waarmee ik mocht starten omdat ik graag die sport in wou vond dat helemaal fantastisch! Vaak zat leuke beloftes gehad die allemaal zo'n beetje het zelfde liepen; je mag die van mij wel rijden en uitbrengen! En dan rijd je er paar maandjes mee, wachtend tot eindelijk die startkaart aangevraagd ging worden ook en dan kwam je een dag op stal en was het beesje foetsie? 9 van de 10 keer verkocht.. Of de eigenaar wou er ineens zelf weer op ofzo. Opzich maakt het mij niets uit dat paarden verkocht worden terwijl jij erop rijd voor iemand anders, het is tenslotte niet je eigen paard en je hebt er ook niets over te zeggen. Plus dat ik het heel goed snap dat wanneer er geld aan verdiend kan worden dit 9 van de 10 keer ook gebeurd. Logisch!

Juist omdat dat gewoon een heel onzeker factor is, je bij wijze van morgen ineens niets meer te rijden hebt heb ik mijn eigen gekocht. Vooral ook omdat je daarmee echt zelf bepaalt wat er mee gebeurd, wanneer je hem evt. verkoopt etc. etc. Ik ben hardstikke blij dat ik nu dan ook mijn eigen heb, eindelijk een waarvan ik zeker weet dat ie morgen niet ineens verkocht is en waarmee ik gewoon echt verder kan komen in de sport. Rijd daarnaast ook nog voor iemand anders blijf dit altijd wel erg leuk vinden, beetje afwisseling is ook niet verkeerd. Ik zie het vanzelf wel hoe het loopt en wat de toekomst mij daar brengt. Ik zou in elk geval geen nee zeggen als er gevraagd word er eentje uit te brengen bv. ;)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:28

ik heb eerst een verzorgpony gehad en heb toen een eigen pony gekregen. dat is een paard geworden en dat was weer een ander paard geworden. helaas zat het toen wat tegen en ben ik nu paardloos.

ik rij nu een paardje van een ander. ook een hobbyfokker innd.
en ik wil op het moment eigenlijk niet anders. geen zorgen als er wat gebeurd over het geld etc etc.
ik mag alles met het paardje.. dus wat wil je nog meer.

voorheen was ik er minder fan van.. je had toch net wat minder in te brengen dan bij een eigen paard. maar in dit geva is het niet zo en bevalt het super

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:36

Ik heb eerst ook een verzorgpony gehad, hier mocht ik niet veel mee maar heb ik lekker genoten van het rijden in de bak en weilanden bij de boerderij. Daarna heb ik een paard gereden daarmee heb ik de zadelkeuring gereden voor de gelderse paarden. Daarna weer 2 andere paarden gereden de ene kon je niet veel mee( was veel te gek) maar die kon heel mooi lopen als ze een goede dag en het kleinere paardje heb ik mee naar les gehad bij de manege en ik heb er een onderlinge wedstrijd mee gereden.
Toen een jong paard gereden maar we pasten niet bij elkaar dus dat ging van kwaad tot erger uiteindelijk toch maar gestopt.
En nu ben ik paardloos, zou graag een eigen willen helaas geen ruimte voor en bij een stal willen mijn ouders niet en ik kan het paard zelf niet betalen.
Wil wel weer graag paarden voor iemand anders rijden en ben ook echt een amazone met ambititie. Alleen nog niet op wedstrijden gekund.
Maar wie weet in de toekomst ;)

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 14:23

Ik heb eerst met een verzorgpaard gestart, daarna een paard voor de helft geleasd en daarmee gestart.

Nu ben ik in de luxe positie dat ik een sponsorcontract heb en nu een paard van de sponsor in beheer heb en mag uitbrengen :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 16:29

Zo, hoe krijg je dat voor elkaar? :+

Als je alles kan en mag bij een eigenaar is dat heel fijn, het geeft vrijheid :j
Ik kan en mag nu ook alles, alleen mijn visie en rijstijl verschilt een beetje met die van de eigenaar, dat is wel eens moeilijk.

Dat eigen paard, ik ben benieuwd of die er ooit gaat komen eigenlijk... al zou ik soms best wel willen. Je loopt nu toch risico dat het paard b.v verkocht wordt.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 17:26

Heel, heel veel mazzel hebben!

Ik loop natuurlijk wel het risico dat het paard van stal wordt verplaatst of verkocht wordt. Ook moet ik me houden aan de wensen van de sponsor, die blijft eigenaresse van het paard. Ik mag (en kan, het is een gekkenhuis) er bijvoorbeeld niet mee naar buiten. Ook wil ze voorlopig aanwezig zijn op concours.

Ik verzorg hem alsof het mijn eigen paard is, ik ben ook de enige ruiter (op 1 meisje na dat hem af en toe springt, je bent een dressuurmuts of je bent het niet natuurlijk), de enige die hem van stal haalt enz. Het geeft een hoop verantwoordelijkheid want het blijft natuurlijk iemands anders paard, en er hangt nogal een prijskaartje aan dus ik ben er erg voorzichtig mee. Maar verder is het heerlijk, ik heb in de praktijk gewoon een eigen paard. Het zal hem natuurlijk een worst wezen bij wie de papieren in het bakje liggen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:17

Ik heb eerst een leasepony gehad.
Mijn ouders wilden hem toen niet kopen omdat hij al 15 was (achteraf gezien is dat eigenlijk helemaal niet oud :+ ), daarbij was ik op dat moment 12 en dan veranderen je interesses soms.
Door de lease hadden we de zekerheid dat de pony niet opeens verkocht werd, en mocht ik opeens willen stoppen met rijden dan kon dat gewoon.
Aan de andere kant; eigenaresse had altijd het laatste woord. Gelukkig kon ik de pony echt zien als mijn eigen, mocht op een gegeven moment echt alles.

Inmiddels heb ik een eigen paard. :)

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 18:55

Ik heb zelf een pony in de wedstrijden maar rijd ook een aantal paarden voor iemand anders.
Ik reed al een ander paard van de staleigenaar waar ik met mijn pony sta en toen een vriend van hem een paard kocht ben ik via hem dat paard gaan rijden. Inmiddels heeft hij meerdere paarden staan die ik allemaal rijd en ook in de wedstrijden, ik zie deze paarden wel zo goed als mijn eigen, ik mag er alles mee doen wat ik wil en ik beslis ook mee over alles. Ik hoef niks te betalen, alleen de nutteloze spulletjes :P Maar het kost ook wel heel veel tijd..

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:58

ik heb het ook een tijdje gehad. ben opzoek gegaan na verzorgpony's. maar er kwam elke keer wat tussen. zoals vorig jaar, ik zal ik januari gaan starten, werd ze in december verkocht. en zo was er altijd wat. k was er zo zat van dat ik uiteindelijk het voor mekaar heb gekregen om een eigen paard te hebben. en zaterdag is onze 1e officiele wedstrijd in zweeloo.

ik zal gewoon op zoek gaan naar een goeie verzorgpony (als een eigen paard geen optie is) en dan ook met de eigenaars overleggen dat je ermee naar deponyclub ofzo mag en wedstrijden gaat rijden. gewoon even goed zoeken en dan vind je ze wel.

misschien een ponyclub in de buurt bellen of daar nog een lid is die nog een ruiter voor zijn/haar paard zoekt?

Als je t echt wil, dan gaat het je zeker lukken! gewoon doorzetten! het heeft mij ook zo'n 4 jaar gekost.

Succes! :)

gewoonmarie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:20

ik ben ook net met mijn verzorgpony gestart! vind het wel fijn zo! de eigenaar help me met alles! :D

Afbeelding

sulindabaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:25

ik heb ook jaren lang paarden en pony´s voor anderen gereden en uitgebracht op wedstrijden.
op mijn 11e kwam ik op een handelstal te rijden. daar reed ik jonge pony´s in, en bracht die uit tot in de L, waarna ze verkocht werden.
op een gegeven moment zijn ze op die stal overgestapt op paarden. ik was ook al een aantal jaartjes ouder, dus ben een aantal paarden uit gaan brengen. doordat ik zoveel op concour was, krijg je ook veel connecties. Zodoende waren er een heel aantal mensen die mij vroegen om hun paard te rijden/ uit te brengen. ik ben dus echt in het paardenwereldje gerold. op dit moment rij ik 3paarden voor anderen, en daarnaast heb ik een eigen paard.
zelf heb ik het als erg prettig ervaren om met paarden van anderen te starten. je doet een hoop ervaring op die je later eventueel kunt gebruiken wanneer je een eigen paard hebt. ook is het fijn dat je in veel gevallen begeleid wordt door de eigenaar.
een nadeel kan zijn dat de eigenaar van een paard veel verwacht. daardoor kun je wel meer prestatiedruk voelen dan wanneer het je eigen paard zou zijn. maar dat hoeft gelukkig niet zo te zijn!
k zou zeggen ga op zoek naar een leuk verzorgpaard, vaak zijn er erg veel dingen mogelijk in overleg ;) ook is er wel ee mogelijkheid om hoger te komen in de sport met verzorgpaarden. op dit moment heb ik een paard wat ik voor een ander rij, op Z niveau, en nog een ander start ik in de M. het is de bedoeling dat die merrie het sportpredikaat krijgt.
success!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:40

Ik heb tot nu toe ook altijd paarden voor anderen gereden. Het paard dat ik nu rijd is het eerste paard dat ik op wedstrijd uitbreng. Er zitten een hele hoop voordelen aan, ik heb de kosten van het paard zelf niet, we gaan met de trailer van de eigenaar op wedstrijd, ik ben de enige die met het paard rijdt en werkt, dus het is zo goed als mijn eigen paard. De nadelen zijn dat je zelf in principe niks te zeggen hebt, ze kunnen haar zomaar verkopen.

oKim0miKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 23:14

Met een beetje rijervaring, een beetje geluk en vooral keihard werken, zijn er genoeg mogelijkheden om met een ´vreemd´ paard op concours te gaan. Het heeft net zoveel voordelen als nadelen, alleen is het belangrijk om over alles goed te overleggen en goede afspraken te maken. Het blijft toch een paard van een ander.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:30

Ik heb altijd mijn eigen paarden gestart en ga nu binnekort het paard van een ander starten als alles goed gaat. Maar ik moet ook nog zien hoe en wat allemaal.
Mijn eigen paardje moet er helaas uit dus ik hoop wel dat het allemaal doorgaat met dit paardje anders heb ik voorlopig niks meer om uit te brengen, dat zou ik toch wel heel vervelend vinden.

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:27

Ik meld me hier ook. Ik heb geen eigen paard, en heb ook nog geen paard die ik officeel uitbreng op wedstrijden. Binnekort ga ik wel wedstrijden rijden als het goed is. Nouja, dat duurt mischien nog wel heel eventjes.
Het paard is wel van iemand anders. Natuurlijk hoop ik wel dat ik later een eigen paard krijg, en dat ik daar zelf wedstrijden mee kan rijden en dat ik een eigen trailer heb enzo.Toch vind ik dit ook super gaaf wat ik nu heb, dus ben ik hier ook zeker en super te vrede mee.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:29

Ik rijd ook mijn wedstrijden met een paard die niet van mij is. Net zoals mijn zus, allebei wel een eigen paard maar niet geschikt voor de sport.