ruin dekt mijn merries...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

ruin dekt mijn merries...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 22:21

Hoi!

Nou hebben mijn merries sinds twee dagen een nieuw weidemaatje.
Een ruin die zich natuurlijk helemaal geweldig voelt tussen al die hengstige merries.
Maar.... Hij loopt er dus ook constant achter aan te vangen en probeert ze te dekken.

Nou heeft een paard van mij al ontzettend last van haar hengstigheid, ik merk dat het nou echt dubbel zo erg is.
De ander heeft gewoon geen energie meer over tijdens het rijden, omdat die constant weg moet rennen voor de ruin.

Maar ik vroeg me af of dit kwaad kan? Is dit omdat ze nieuw bij elkaar staan en wordt dat over een tijd vanzelf minder?
Kan natuurlijk zijn dat het gewoon tussen mijn oren zit, maar als mijn paarden er werkelijk last van hebben dan moet er wel wat veranderen natuurlijk.

Ze staan op een pensionstal en ik wil niet gelijk gaan zeuren..dus eerst maar even hier vragen of het nog minder gaat worden en of anderen hier ervaring mee hebben?

oOoKellyoOo

Re: ruin dekt mijn merries...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:23

Gebruik de zoekfunctie even, er zijn al heel veel soortgelijke topics

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 22:26

Heb ik gedaan en dat gaat alleen over mensen die ruinen hebben die nog willen dekken. Daar had ik niet zoveel aan. :)

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:35

Ik zal er toch mee uitkijken dat de ruin de merries niet 'echt' gaat dekken, als hij dat al niet doet. Hij kan ook verkeerd raken en dan dingen kapot maken (is mij verteld). Haflinger bij ons op stal doet dat ook en die staat nu apart van de merries. Mijn ruin doet dat gelukkig niet en staat nog gewoon tussen de merries.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 22:38

Ja hij springt er echt elke keer als een gek op... En mijn merrie schrikt zich een ongeluk want die staat gewoon te eten..

Had een topic gevonden hier op bokt en werd er niet erg blij van dus ik ga morgen maar even vragen of hij gewoon weer terug naar zijn oude vriendjes mag!

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:48

Vervelend zeg! Ik zou inderdaad vragen of die ruin weer weg mag!
Succes ermee.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:18

Dit gaat na een tijdje over, als de nieuwigheid eraf is. Je zult zien dat de merries nu juist ook allemaal hartstikke hengstig worden door die nieuwe "vent".
Mijn ruin begon ook te dekken (incl. penetratie) toen hij de eerste keer naar een nieuwe stal ging (was toen 4) en pas geleden ook weer (was toen 12) toen hij sinds langere tijd weer met merries in de kudde kwam te staan. Gelukkig maakte de eigenaar van de merrie er geen probleem van en het is nu over.
Ik kan me wel voorstellen dat mensen zich zorgen maken over vuil dat naar binnen komt, of verwondingen aan de buitenkant. Je zou hem de eerste tijd met een hek ertussen kunnen zetten zodat ze vast kunnen wennen en hopelijk de drang afneemt. Maar ik zou zeggen: laat maar gaan. Het is hun leven en als die merries echt niet willen gebeurt het ook echt niet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:21

veel erg hengstige merries worden juist blij van een dekkende ruin, en zijn zo snel over de hengstigheid heen. Toen mijn ruin nog in de rijschool liep, werd hij regelmatig even bij een hele hengstige merrie gezet om haar "er even vanaf te helpen". Hij blij, zij blij :)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 13:27

Het was vandaag alweer een stuk minder.
1 merrie was ook niet meer hengstig en jaagt hem dan ook weg bij de andere merries. :)

Haha als de hengstigheid echt sneller overgaat dan mag ik er juist blij mee zijn!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:58

Ik zou willen dat de ruinen mijn merrie dekken, maar helaas zijn ze het kunstje verleerd :+. Is toch leuk voor ze, lekker laten doen.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 16:03

Mijn merrie is een echte slette bak. En dat nog steeds op haar oude dag :+

Vorig jaar kwam er een ruin in de groep die zich liet verleiden.
Uiteraard was ik hier helemaal niet blij mee.
Gelukkig is het hem na een paar hengtige periodes gaan vervelen en dekt haar gelukkig niet meer.
Maar ja, daar zijn dus wel een paar maanden overheen gegaan.

Grote kans dat het ophoud, maar ik denk dat je dat vooraf niet goed kunt bepalen.
Elk paard is weer anders...

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 16:08

Dani_ schreef:
Ik zou willen dat de ruinen mijn merrie dekken, maar helaas zijn ze het kunstje verleerd :+. Is toch leuk voor ze, lekker laten doen.

't is anders echt niet goed voor de merrie hoor.

Vuiligheid dat de ruinen bij de merrie naar binnen brengen.
Het gewicht wat er elke keer weer boven op springt, want een merrie die drachtig gedekt is laat het niet meer toe, maar een merrie die door een ruin gedekt wordt gaat gerust een week door. Om vervolgens 3/4 weken later weeeeeer een week meermaals per dag een mega gewicht op haar krijgt.
Merrie dood en dood op van het sexen zodat rijden e.d. in die periode eigenlijk niet te doen is.

Het is wel een leuk gezicht (als beide willend zijn). Verder is er niets positiefs aan.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 16:11

Precies dat dacht ik ook.
Maargoed, er is een merrie bij die hem even aan het opvoeden is dus ik verwacht dat het vanaf nu wel mee zal vallen. :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 16:14

Bij ons in de kudde (65 paarden) lopen ook ruinen die nog dekken. Het zijn er meerdere zelfs. Ik was er in eerste instantie ook niet blij mee, maar heb nog geen merrie gezien die er last van heeft ondervonden. Dus ik maak me er maar niet meer druk over..

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 17:18

jes_sira schreef:
't is anders echt niet goed voor de merrie hoor.

Vuiligheid dat de ruinen bij de merrie naar binnen brengen.
Het gewicht wat er elke keer weer boven op springt, want een merrie die drachtig gedekt is laat het niet meer toe, maar een merrie die door een ruin gedekt wordt gaat gerust een week door. Om vervolgens 3/4 weken later weeeeeer een week meermaals per dag een mega gewicht op haar krijgt.
Merrie dood en dood op van het sexen zodat rijden e.d. in die periode eigenlijk niet te doen is.

Het is wel een leuk gezicht (als beide willend zijn). Verder is er niets positiefs aan.

Dat vind ik wel erg betuttelend hoor om ze om deze reden geen seks meer te gunnen. Het is een heel gezonde natuurlijke behoefte van de merrie (en de hengst) en het is eigenlijk maar triest dat dit ze zo vaak wordt ontzegd. Omdat het altijd maar weer belangrijker is dat WIJ (de eigenaars) gewoon op onze paarden kunnen rijden ;( .

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 17:21

Dani_ schreef:
Dat vind ik wel erg betuttelend hoor om ze om deze reden geen seks meer te gunnen. Het is een heel gezonde natuurlijke behoefte van de merrie (en de hengst) en het is eigenlijk maar triest dat dit ze zo vaak wordt ontzegd. Omdat het altijd maar weer belangrijker is dat WIJ (de eigenaars) gewoon op onze paarden kunnen rijden ;( .

Moet ik me nou aangesproken voelen?
Mijn merrie is fokmerrie geweest, dus heeft er genoeg van mogen ' genieten' om het maar zo te zeggen.

Ik gun mijn paard in elk geval geen blessures door een of andere ruin die meent dat hij nog een jonge hengst is.
Verder mag ze gewoon paard zijn hoor. :D

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 17:22

wil je ooit nog een veulen bij je merrie? merries worden minder snel drachtig als er al wat ruinen op hebben gezeten aangezien die 'vuil' naar binnen spuiten.. grote kans dat je je merrie eerst moet spoelen voordat je haar echt laat dekken waarbij een veulen de bedoeling is.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 17:25

Nee ze heeft er al genoeg gehad, en de ander is ook niet bedoeld voor de fokkerij. Dus daar maak ik me niet druk om.

Maak me er meer druk om dat ik een merrie hebt die zich al nooit helemaal 100% fit voelt, en dat het hierdoor misschien nog erger wordt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 18:26

Ik zou het niet willen hebben om de simpele reden dat ik mijn merrie heel wil houden, als die ruin ijzers heeft kan hij aardig dr rug beschadigen. En inderdaad die vuile leuter, er zijn maar weinig mensen die de leuter van hun ruin schoonhouden en wassen en dan al dat vuil bij mijn merrie naar binnen, no no!

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:58

Een ruin kan niet dekken dus er is eigenlijk geen rede voor paniek :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:01

Brittjuh, een ruin kan zeker wel dekken, maar niet bevruchten..

cissy schreef:
Ik zou het niet willen hebben om de simpele reden dat ik mijn merrie heel wil houden, als die ruin ijzers heeft kan hij aardig dr rug beschadigen. En inderdaad die vuile leuter, er zijn maar weinig mensen die de leuter van hun ruin schoonhouden en wassen en dan al dat vuil bij mijn merrie naar binnen, no no!

Als de ruin dan maar vaak genoeg dekt, dan is er nog niks aan de hand. De penis van een ruin wordt niet vuiler dan die van een hengst, mits het vaak genoeg gebruikt wordt.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:04

Mijn ruin dekt ook, en dat doet hij al zo'n 9 a 10 jaar bij dezelfde merrie. En deze merrie is ondertussen 25 jaar en heeft geen last van haar rug, of vuil van binnen. Er zijn ook stellen die het gewoon netjes doen, dus direct rede voor paniek vind ik beetje overdreven.

Ik zou even afwachten tot de merries niet meer hengstig zijn en of die dan luistert naar de merries zo ja lekker laten staan.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:06

Ik zou er maar wel mee uitkijken.
Ik ken een merrie die ook door een ruin is gedekt en die is zwaar beschadigd. Ik weet niet meer precies hoe dit is afgelopen, maar de merrie heeft er erg veel problemen door gehad. Ik zou ze lekker apart zetten als dat kan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:17

ik wil gewoon het risico niet lopen en wil geen ruinen in de wei erbij die dekken. Simpel toch? en verder moet iedereen lekker doen wat hij zelf wil.
Mijn ervaring is dat een vriendin dr pony wel een heel aantal keren heeft moeten laten spoelen omdat er ook een ruintje bij liep, kostte dr veel geld en dr merrie was behoorlijk ziek van een baarmoederontsteking. Dus nee, in mijn wei geen polonaise.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:49

Als de merrie niet hengstig is, zal de ruin de kans niet krijgen om te dekken.
Dus wie is er eerst; de kip of het ei, oftewel moet de ruin weg of de hengstige merrie........