Nu heb ik mijn oog laten vallen op een mitsubishi carisma 1.9glx TD sedan. Het budget klopt, hij is ruim genoeg als gezinswagen en als niet AL te zware diesel ook nog eens geschikt voor de afstanden. Nu vraag ik me alleen af of ik mn trailertje er ook met mn B-rijbewijs mee mag trekken. Ik heb zn gegevens er even bijgezocht, want ik kom er ondanks de sticky niet helemaal uit.
gegevens auto:
Ledig gewicht: 1120 kg
maximaal beladen gewicht: 1675 kg
maximaal gewicht aanhanger geremd: 1275 kg
max kogeldruk: 75 kg
gegevens trailer:
leeg gewicht: 540 kg
maximaal beladen gewicht: 1300 kg (is nog niet teruggewogen, dit is wel de bedoeling)
Nu zou de trailer teruggewogen moeten worden naar 1119 kg als ik het goed begrijp? Dan zou het dus mogen denk ik? Het paard is een kwpn-merrie van 1.60, dus geen groot paard.
Ik ga niet voor mn E-rijbewijs omdat ik enorme faalangst heb mbt rij-examens. Heb door deze faalangst mijn b-rijbewijs ook pas in 5x gehaald en ik heb het budget niet om zo vaak over een e-rijbewijs te gaan doen, dus zo lang ik nog niet die financiele zekerheid heb (lees vast contract) ben ik dit nog niet van plan.
Een zwaardere auto gaat om dezelfde reden als hierboven niet, ik moet ivm de afstanden die ik rij een diesel hebben, maar de wegenbelasting die een nog zwaardere auto met zich meebrengt kan ik als alleenverdiener die een gezin moet onderhouden op dit moment helaas niet opbrengen.
Ik begrijp wel dat een zwaardere bak net even mooier of beter is, maar ik ben al heel blij dat ik dit kan doen, dus aub niet dat soort dingen aandragen. Gaat me er puur om dat ik verantwoord (lees legaal) op pad kan
Als je zo krap zit, koop dan geen trailer. Of geen paard.
.