Merrie hapt met aansingelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xStrawberry

Merrie hapt met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 19:39

hoi :wave:
Ik heb een vraagje.
Mijn merrie van 13 jaar is een lieverd, maar met aansingelen hapt ze heel erg.
Als ik de singel al te voor schijn haal, komen de oren al plat in de nek.
Als je haar aansingeld, heeft ze de oren plat in de nek, hapt ze (lees: ze heeft een keer in mijn schouder gebeten) en trapt ze en swiept met haar staart.
Hoe kan ik haar dit afleren of corrigeren?

Bedankt voor het lezen +:)+

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 19:46

Wel bekeken maar geen reacties? ;(

moos1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:48

Het zou kunnen dat ze zo reageerd omdat je zadel knelt of omdat de singel niet meer fijn is. Hoe reageerd ze als je een longeersingel gebruikt? En wordt ze ook boos als je op de plek van de singel drukt?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:50

jeetje.....ja......
Mijn ruintje deed dit ook toen ik hem net gekocht had (januari)
Ik ben hem gewoon gaan verwennen....... :o
Ik liet hem steeds eerst aan het dek ruiken en stopte een snoepje in zijn mond als ik het dek oplegde.......
Het zelfde deed ik met het zadel opleggen.....snoepje en hop er snel op......
Weer het zelfde deed ik met de singel.....maar niet verder dan het eerste gaatje.
Daarna naar de bak, rondje lopen en een plek uit zoeken waar hij afgeleid werd.
Dan snel aansingelen, dan is het gedaan voor hij er erg in had.

Als ik nu met het zadel aan kom geef ik geen snoepje meer, doet hij geen poging tot bijten meer, kijkt zelfs niet lelijk meer *\o/*
Aansingelen doe ik nog steeds zoals eerst maar dan zonder iets lekkers.

Elly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:53

hoe singel je aan? want de mijne deed dat ook als ik hem meteen meerdere gaatjes omhoog deed. maar als ik 1 voor 1 deed(en dan er tussen even een paar seconden wachten), dan was vond ze het nog wel vervelend maar beet ze niet meer. :)

succes!

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 19:54

moos1984 schreef:
Het zou kunnen dat ze zo reageerd omdat je zadel knelt of omdat de singel niet meer fijn is. Hoe reageerd ze als je een longeersingel gebruikt? En wordt ze ook boos als je op de plek van de singel drukt?

Ze bijt naar alle singels. ze word niet boos als je op de plek van de singel drukt. ook opstijgen is geen probleem.

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 19:54

Elly2 schreef:
hoe singel je aan? want de mijne deed dat ook als ik hem meteen meerdere gaatjes omhoog deed. maar als ik 1 voor 1 deed(en dan er tussen even een paar seconden wachten), dan was vond ze het nog wel vervelend maar beet ze niet meer. :)

succes!

Ze bijt bij alle manieren :P
Ik heb al verschillende manieren uit geprobeerd, maar niks helpt. ze haat die singel gewoon. :P

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:59

Dit heet in vaktermen singeldwang en wordt altijd veroorzaakt door pijn of angst voor pijn. Ook als je paard in het verleden pijn heeft gehad door een niet passend zadel, verkeerd rijden of vastzittende wervels kan die singeldwang als restgedrag overblijven. Je moet eerst zeker weten dat je paard nu geen pijn heeft, anders kun je het niet wegtrainen, dus: zadelcheck, rugcheck en jezelf laten checken op verkeerde rijgewoontes. Als dit allemaal ok is kun je langzaam gaan desensibiliseren op die singel en het aansingelen. Dit is een vrij uitgebreide procedure die niet zo eenvoudig op een forum is neer te zetten. Mijn advies is: haal er een geode gedragstherapeut bij om je op weg te helpen.

Olikea

Re: Merrie hapt met aansingelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:48

Mijn pony heeft dat ook een paar keer gedaan. Ik heb toen een elastieken singel (fra supersingel) gekocht, en die werkt super.. Hij heeft het nooit meer gedaan.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:50

dianaw33 schreef:
Dit heet in vaktermen singeldwang en wordt altijd veroorzaakt door pijn of angst voor pijn. Ook als je paard in het verleden pijn heeft gehad door een niet passend zadel, verkeerd rijden of vastzittende wervels kan die singeldwang als restgedrag overblijven. Je moet eerst zeker weten dat je paard nu geen pijn heeft, anders kun je het niet wegtrainen, dus: zadelcheck, rugcheck en jezelf laten checken op verkeerde rijgewoontes. Als dit allemaal ok is kun je langzaam gaan desensibiliseren op die singel en het aansingelen. Dit is een vrij uitgebreide procedure die niet zo eenvoudig op een forum is neer te zetten. Mijn advies is: haal er een geode gedragstherapeut bij om je op weg te helpen.

Ik heb inderdaad ook de zadelpasser een aantal keer laten kijken of het zadel nog steeds wel goed paste.
Ook heb ik hem een paar keer los laten masseren omdat hij al een poosje niets meer gedaan had wegens omstandigheden.
Ik heb hem weer aan het werk gezet(nou ja....werk....recreatief) waardoor zijn lijf veranderd.
Hij groeit nu nog steeds qua bespiering dus check ik de boel met regelmaat nog even.

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 09:08

Bedankt voor de tips! Ik zal er zeker even naar laten kijken.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:51

Die van mij had het vroeger ook.

Bleek dat ze een eiwit vergiftiging had waardoor ze last had van haar buik en aansingelen was dan ook niet fijn.
Tevens hoeste ze toendertijd. Ook dit kwam hierdoor.
Na een kuurtje (Homeopatisch of iets) van een week, was ze overal vanaf.
Echter, die singelnijd had ze natuurlijk ontwikkeld en dat duurde wat langer eer ze daar vanaf was.

Succes!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:10

Een singel is nooit prettig voor een paard, jij vind het ook niet lekker om een strak getrokken ''riem'' om te krijgen. Ik negeer het gewoon succes.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:13

wat denk ik ook goed geholpen heeft is de singel lekker losjes om doen.
Doe ik ook, ook al kan hij best hard rennen :')
1 x heeft de singel strakker gezeten en de volgende dag werd me dat gelijk niet in dank af genomen.
Nu gaat de singel gewoon weer 1 gat losser en gaat het weer prima

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 08:02

Citaat:
Ik heb inderdaad ook de zadelpasser een aantal keer laten kijken of het zadel nog steeds wel goed paste.
Ook heb ik hem een paar keer los laten masseren omdat hij al een poosje niets meer gedaan had wegens omstandigheden.
Ik heb hem weer aan het werk gezet(nou ja....werk....recreatief) waardoor zijn lijf veranderd.
Hij groeit nu nog steeds qua bespiering dus check ik de boel met regelmaat nog even.
[/quote]

Dan is het waarschijnlijk 'restgedrag' ,angst voor pijn dus, maar de procedure daarvoor is eigenlijk hetzelfde, je paard moet weer langzaam het vertrouwen gaan krijgen dat het geen pijn meer doet.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 08:17

:j dat was het ook, ik noemde het aangeleerd gedrag.
Inmiddels is het helemaal over, hij kan zijn oren soms nog iets naar achter trekken maar dat was het dan ook.
Terwijl hij eerst echt een hap uit je arm kon nemen als je binnen bereik stond.

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 08:21

Die van mij doet het haar hele leven al, hoe ik het ook doe ze vind het niet fijn........dus negeer ik het maar.

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 09:10

oké :j

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 10:04

Mijn shet deed dat vroeger ook. Met veel geduld gaat het waarschijnlijk wel over, als de oorzaak tenminste weg is.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:24

Mijn (ex manege) merrie deed het eerder ook door een slecht passend zadel en angst. Met behulp van een goed passend zadel, goed rijden en heeeeeeeeeel veel geduld is het zo goed als weggegaan. Ze vond het nog wel spannend, maar het bijten en trappen was weg. Maar als we één keer iets te gehaast opzadelden, mochten we weer zo goed als opnieuw beginnen. Levenswerk dus!
Een goede gedragstherapeut kan je behoorlijk op weg helpen hiermee!

rhea4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 17:12

Mijn merrie van 13 hapt ook maar niet zo erg.
Als ze op de wasplaats staat, probeert ze te bijten in het touw waar ze aan vast staat.
Maar als ik haar in stal opzadel probeert ze mij te bijten.
Misschien kan je haar ook vast zetten, zodat ze in het touw bijt, maar hoe je het af moet leren, geen idee!

Fiefster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:41

Mijn paard heeft dat ook nooit afgeleerd!
Ik besloot toen om het maar heel rustig te doen, gaatje voor gaatje, en dan reageerde hij stukken rustiger of helemaal niet!

Horseplaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:54

Heb ik ook gehad. Je moet haar leren dat een singel juist plezier brengt. Leer haar dat de singel leuk kan zijn. Steeds iets lekkers geven en belonen. Je zult zien dat ze die oren niet meer naar achteren doet!

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:36

Als een paard bijt is er iets en het lijkt mij verstandig de oorzaak dan weg te nemen in plaats van positief gedrag aan te leren, want dat is voor jezelf wel prettig, maar het paard heeft nog steeds last ergens van.
Zoals eerder vermeld in het topic, de FRA supersingel, werkt ook echt super.
M'n huidige paard kreeg van de lederen singel schuurplekken en ging bijten/happen (jong dier).
Ik gebruik nu de FRA supersingel en geen wondjes meer en niet meer bijten.

De singel is volledig elastisch waardoor deze meebeweegt met het paard en daarom zo prettig aanvoelt, wil je meer info PB of zie het onderschrift.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:47

mijn merrie doet het ook, maar bij haar komt het door maagzweren, ze reageert ook op een borstel onder de buik en eender wat geassocieerd kan worden met een singel. dus ook dekjes longeersingel, pessoa,... maar niet op dekens...
Helaas had ze dit al voordat ik haar kocht dus ondanks behandeling van de maag, blijft het zure gedrag bestaan, wel in mindere mate. Maar paard verwacht gewoon pijn en gezien haar maag regelmatig terug opspeelt, kan het ook ten alle tijde ook terug pijn doen...

wat helpt is het gedrag zoveel mogelijk negeren en in stapjes aansingelen, want een maal ze wat gestapt heeft en aan de druk gewoon is, kan je makkelijk bijsingelen zonder zuur gedrag.

Mijn advies, zadel laten controleren, osteopaat erbij (gekantelde rib, kan ook pijnlijk zijn bij aansingelen voor een paard), maag checken en als alles uitgesloten is desensibiliseren: 100x een singel opleggen, gewoon vastnemen en bewegen zonder vast te maken of gewoon heel losjes, en langzaam aan gaan aantrekken. als het zure gedrag mindert ook onmiddellijk weer los doen