Ik zit met een "probleem". Ik ga het proberen kort te houden.. Daar komt ie. Vorig jaar 17 juli heb ik mijn huidige paardje gekocht bij XXX. XXX was een paar jaar eerder op mijn pad gekomen toen ik wanhopig was met het paard wat ik voor deze merrie had. Zij heeft dit paard toen voor mij opgenomen en verkocht. Ik zal daar nu niet over in details treden want ook dat is een lang verhaal
. XXX weet dus van de nare ervaring van voor dit paardje. Volgens XXX was het een super braaf ding waar ik en mijn dochter van 9 veel plezier van zouden gaan hebben. Ik heb daar op haar gereden en idd erg braaf. Volgens XXX lag het allemaal aan de oude eigenaresse die volgens haar niet handig genoeg was om haar aan te kunnen. Ik was helemaal verliefd op de pony en heb haar mee genomen.Eenmaal op stal aangekomen veranderde ze al vrij snel ze werd heel erg onstuimig. Maar oke, 2 verhuizingen achter elkaar gaat je ook niet in de koude kleren zitten. Dus ik ben gewoon los gaan gooien en gaan longeren en na een tijdje durfde ik het aan om haar te gaan rijden. Dit ging niet echt lekker ik merkte dat ze heel erg inhield met rijden en constant haar oren in haar nek legde. Ik heb XXX hierover benaderd en die vond dat allemaal heel vreemd omdat zij daar niks van gemerkt had. Misschien lag het volgens haar ook aan het feit dat ik vrij zwaar ben ( 80 kg )
. Dit leek mij wel erg vreemd want toen ik bij XXX reed had ze daar geen last van. Ik ben toen wel begonnen allerlei dingen uit te sluiten. Zadel, tanden en de osteopaat is geweest. Uiteindelijk er bleek dus dat dat allemaal oke was.Maar goed ik had beloofd het kort te houden
, dus ik zal op gaan schieten. Ik heb onderwel contact gekregen met de oude eigenaresse en die vertelde hetzelfde verhaal. Dat inhouden met rijden deed zij bij haar ook en ze had er ook een osteopaat bij gehad die eigenlijk niks kon vinden. Ik ben hiermee naar XXX gegaan en die was dat "vergeten"te vertellen
. Maar goed onderwel natuurlijk erg van het dier gaan houden. In de omgang is ze zo ontzettend lief ( wel een echte merrie overigens ) maar poetsen wandelen en lekker aantutten gaat super. Alleen met rijden is het nog steeds een drama. Ik ga vaak met haar naar buiten ( en dan echt met los teugeltje
) en dat gaat super goed. Maar zodra je in de bak gaat rijden en contact maakt met het bit dan begint het weer. Ze gaat schudden met haar hoofd en als je been geeft gaat ze inhouden. Mijn dochter is recentelijk op de manege tijdens een les eraf gevallen ( niet van deze hoor) en die had haar elleboog gebroken en heeft hier nog steeds wel last van. Dus die durft ook niet meer te rijden. Ik sta op een boerderijtje ( heel gezellig ) maar ik mis een beetje begeleiding. Iedereen heeft een andere mening over hoe ik het aan moet pakken. En eigenlijk weet ik het niet meer zo goed. Ik ben er nu dus achter dat het een gedragsprobleem is, ze is gewoon super dominant met rijden. En ik weet gewoon niet meer hoe ik het op moet lossen. Ik heb al van alles geprobeerd. Ik wil zo graag op kunnen stappen en lekker ff een uurtje dressuurmatig met haar kunnen rijden. Maar het lukt gewoon niet. En ik word het vechten met haar gewoon een beetje zat, en vergaat de zin me dus een beetje om op haar te rijden.
NOU HIER KOMT IE:
Wat moet ik nou doen? Haar houden en doorvechten tot het goed komt of kijken voor een ander paardje???
Zucht ... vind het zo moeilijk... iemand een idee???
Omgeving Westland
Iedere hulp is dan ook van harte welkom.
dus heb geen idee hoe ze daar op zal reageren. Ik zou het best wel eens willen proberen. Ik denk dat het het beste is om het gewoon goed op te pakken en het een aantal maanden te proberen ( hopelijk met goede hulp ) en daarna te kijken of het werkt of niet en dan de beslissing te nemen of ik haar houd of niet.
, nu nog uitvinden hoe ik het aan ga pakken
. Als iemand in de buurt van het Westland verstand van zaken heeft en die mij zou willen helpen houd ik mij natuurlijk aanbevolen.