# Monster in de wei!, * HELP !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

irisvtzant91

# Monster in de wei!, * HELP !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 09:42

Hallo Bokkers,

Bedankt dat jullie even komen lezen.

Ik zit echt met een probleem en weet niet zo goed hoe ik hier mee om moet gaan.

Ik heb een superlieve haflinger van nu 10 jaar. Ik heb hem al 5 - 6 jaar en ieder jaar heeft hij op de wei gestaan in een grote kudde. Dit is altijd goed gegaan, Nooit problemen gehad. Wel eens moeite gehad met uithalen maar wie heeft dat niet.. Paarden willen nou eenmaal niet graag bij hun vriendjes vandaan.

Nu staat hij sinds koninginnedag op de weg en nu gister wilde ik lekker met hem gaan rijden, dus hij staat er net enkele dagen op.

Dus ik dacht hup,halster om en lopen naar het hek. Deze eerste 5 meter waren normaal en het halster omdoen ook zoals we het altijd gewend zijn dus geen rare fratsen.

Maar toen,. We lopen nog geen 10 meter bij zijn 2 vrienden vandaan en hij draait helemaal door. Steigerd met zn voorbenen aanvallend naar mij, begint in t rond te bokken en te doen. Ik hem rustig weten te krijgen en mijn touw om zijn neus gebonden, Dit zonder resultaat, Hij kreeg haast geen lucht meer , zo strak kwam het touw te staan, hij draaide werkelijk door. uiteindelijk los moeten laten voor mijn eigen veiligheid.

Toen geprobeerd zijn vriendje, een fries mee te nemen, die heel koel met mij meeliep, ondertussen mijn eigen haf aanvallend naar mij en alle andere paarden om ons heen omdat ik zijn vriendje meenam.

Uiteindelijk zijn 2 vriendjes uit de wei weten te halen, met een nog enger resultaat.
Paard sprong van links naar rechts van boven naar beneden, ik was zelfs zo geschrokken dat ik dacht dat hij elk moment door het vijvertje naar ons toe zou komen, Hij was des duivels..

Nu ga ik het morgen nog eens proberen met mijn vriendin en maandag nog eens.

Gaat het maandag nog niet zie ik er niets anders op dan als terug te gaan naar stal of een andere wei met andere paarden, ( kleinere wei ? )

Wie heeft dit eerder meegemaakt en zou mij eventueel kunnen helpen.

Dit drama houd ook in dat mocht ik hem te pakken kunnen krijgen. Ik niet alleen zou kunnen rijden zonder deze andere 2 paarden, en mijn vriendin zou niet wegkunnen want dan zou mijn haf in alle staten zijn om bij ze te kunnen komen..

Help??

;(

irisvtzant91

Re: # Monster in de wei!, * HELP !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 12:40

Het word wel gelezen, maar helaas geen reacties?

;(

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:44

ik doe ze gewoon altijd allemaal op stal en wie ik moet hebben die pak ik, geen problemen mee. Vorig jaar had Petulia een veulen en als ik dan wou rijden dan moest er nog wel eens ''gevecht'' worden op hem vast te zetten, voorderest geen problemen. Maar ik denk niet dat dat bij jou kan?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:46

Heb je wel eens eerder dominantie problemen met hem gehad? Ik twijfel namelijk of het dominantie of angst is.

En ik snap dit stukje niet:
Citaat:
Uiteindelijk zijn 2 vriendjes uit de wei weten te halen, met een nog enger resultaat.
Paard sprong van links naar rechts van boven naar beneden, ik was zelfs zo geschrokken dat ik dacht dat hij elk moment door het vijvertje naar ons toe zou komen, Hij was des duivels..

Wilde hij naar zijn vriendjes toe of wilde hij juist nog steeds de wei niet uit?

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 12:47

wij hebben denk ik zoon 5 stalletjes ter beschikking voor noodgevallen. maar er staan zoon 20 paarden op de wei.

Het is wel een idee, Dan zou ik die 2 paarden op stal moeten zetten, en dan kan ik ook wat met mijn paard, Maar zodra ik dan bij ze weg zal rjiden begint het nieuwe drama en staan de paardjes in stal te wachten op mij.. Ook niet helemaal eerlijk.

Zelf denk ik dat dit niet goed gaat komen en met de dag erger word. Ik denk er aan om naar een andere wei te gaan, een kleinere met minder paarden..

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 12:49

@ nina jojo.

Hij wilde de wei voor geen mogelijkheid uit en rende panisch weg van mij.

Wel had ik t idee dat die elk moment het slootje in zou springen op zo naar de overkant te komen..

NU denken jullie misschien iets mis met het hek.

Niets mis mee hoor, heeft hij ook nog nooit nare ervaringen mee gehad.

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:36

Zo hé, wat raar zeg!
Was er in de verte niks engs? Of vloog er geen horzel langs zijn benen of zo??
Mijn paard word altijd panisch van een horzel. :')

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:03

Het lijkt erop dat jouw paard kort geleden iets heel akeligs heeft meegemaakt. Zijn er ook stalgenoten/staleigenaar die aan jouw paard komen? Ik zou eens even rondvragen wat er gebeurd is, want zo'n drastische karakterverandering is niet normaal. Als je eenmaal weet waar hij zo bang voor is kun je er wat aan doen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:17

Het is inderdaad wel een hele plotse gedragsverandering.
Je zou inderdaad een andere wei kunnen proberen, gewoon voor een nieuwe start zeg maar. Kan dat ok dezelfde stal als waar je nu staat?

seline1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:24

Zou het zo kunnen zijn, dat je paard het zo goed naar z'n zin heeft dat hij niet weg wil bij de wei? Naar mijn idee zou je dit zonder al teveel hectiek moeten oplossen. Eerst kleiner beginnen (misschien niet gelijk de intentie hebben om te gaan rijden) haal hem eerst een uit uit de kudde aan het halster, als hij braaf met je meeloopt een aantal stappen, belonen met een wortel ofzo. Dan een keertje alleen poetsen en daarna als het goed gaat gaan rijden.
Volgens mij is het van belang dat je paard begrijpt, dat hij daarna weer terug mag naar zijn vriendjes.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 00:51

Mij komt het ook over dat je paard gewoon de wei niet uit wilt (vriendjes achterlaten, gras achterlaten..)

Het zou natuurlijk niet zo moeten zijn dat je de andere paarden mee zou moeten nemen om wat met je paard te kunnen doen.

Kom je bij je paard in de wei enkel om hem op te halen om te rijden of ook zomaar eens tussendoor om gewoon aandacht te geven?
Misschien helpt het (wanneer je het lukt je paard uit de wei te krijgen) hem even naar stal te brengen, wat lekkers geven en dan weer terug naar wei. Zo zal hij begrijpen dat het hem voordeel oplevert om meegenomen te worden en wetend weer terug te gaan naar wei.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 00:57

zoooo das echt lastig ik vermoed dominantie en gevaarlijk ook, en ook nog eens onverwacht. tja boven staande kan je proberen maar nietbelonen als hij zich slecht gedraagd dus ervoor zorgen dat het daar niet op lijkt. zet hem desnoods op stal als hij zo doet.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:51

voordat iedereen nu het meest misbruikte woord van Bokt gaat roepen: als er door de TS wordt gezegd dat een paard doodsbang wegrent heeft dit niets met dominantie te maken, en moet je ook zeker geen harde maatregelen gaan nemen, want dat werkt alleen maar averechts.

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 13:01

Bedankt voor alle jullie reacties.

Ik heb hier een bijzonder update.

Paard dacht dus werkelijk een zeepaardje te zijn.

Mijn nachtmerrie is gisteravond dus uitgekomen.

Ik kom veel bij mn paardje,. niet eens om te rijden hij staat lekker op de wei dus ook hij mag van zijn rust genieten. Vaak pakte ik om hem even te poetsen of ging ik er even in om enkelt te kroelen..

wat is nu echt het probleem. Hij is ontzettend dominant geworden, echt het baasje van de wei. Dit hebben wij op willen lossen door heel veel grondwerk met hem te verrichten in de bak die aan de wei ligt. Dit met enkele verbetering waardoor ik dacht het komt goed ik laat hem op de wei.

Gistermiddag ook weer opnieuw grondwerk gedaan. Het reageren op mijn lichaamshouding. naar mij toe komen wanneer ik dit van hem vraag en van mij af gaan wanneer ik dit van hem vraag,

Linksom en rechtsom wijken.

Hij was dooooorweekt van adrenaline maar werd uiteindelijk zichzelf, die lieve kalme haflinger die wel van een knuffel houd.

Nou uiteindelijk beloond met wat lekkers en terug gezet.

savonds 11:15 telefoon. Hij viel een fries aan toen zijn maatje terug kwam de wei in, helaas stapte deze fries net op tijd opzij waardoor hij niet meer kon remmen en zo door de sloot in ging!. Wat een ***.. %)

Ik voelde me ontzettend ellendig. Gister avond direct teruggebracht naar stal ( na weer een zoveelste drama poging om hem uit de wei te halen ). Eenmaal op stal besefte hij dat hij deze nacht niet op de wei zou staan.. Helaas. maar stukken veiliger.

Nu wil ik hem weer een tijdje laten staan om zichzelf te worden.. en dan 21 mei waarschijnlijk naar een nieuwe wei. Een nieuw begin met al een kudde erop waar hij zich dan aan aan moet gaan passen.

Ik hoop dat hij nog van de weides kan gaan genieten ! :)) }:0 :+:

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 23:45

zo wat vervelend ik hoop dat hij de oude weer word want deze wei gaat inderdaad niet werken. wens je succes hij luisterd gelukkig nog wel naar je

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:51

Ik heb geen idee wat je zou kunnen doen, ik denk dat een klein weitje verstandig is voor jou en je paard.
Veel sterkte nog. ;(

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 09:03

Ik heb ook een Haf die de baas wil zijn, gelukkig hebben we een andere alphamerrie die haar geregeld op haar plaats zet.
We hebben nog 1 fjord en 2 shetjes, daar jaagt ze op als wild...ik ben echt blij met onze alpha want anders had ik hetzelfde probleem als jij.
Ik kan ze uit de wei halen, moet wel regelmatig met mijn touw zwaaien omdat ze tussendoor als versteend blijft staan, roepen als gek op de anderen.
In het begin als ik op haar reed, ging ze er als een speer vandoor richting poort om weer bij de anderen te zijn...dat doet ze nu niet meer. Het is inderdaad een pest als ze zo gehecht zijn aan hun maatjes.
Ik hoop dat er in de nieuwe groep er ook 1tje tussenzit die haar eens een toontje lager kan laten zingen...ben benieuwd...veel succes hé

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 10:33

Hallo meiden,

Bedankt voor de reacties.
nu kan ik er best wel om lacen.. wat een sukkel he.

21 mei gaan we het proberen op een nieuwe wei. hier staan al 7 paarden, ik neem aan dat hij hier wel even op zijn plek gezet zal worden.
Op deze wei staan ook nog 2 stalgenootjes maar die zijn totaal niet van hem onder de indruk dus ik ben heel erg benieuwd.

Hij is nu weer herstellende, loopt al wat beter alleen na lange tijd word zijn been helaas weer stijf.
maar jo.. het is een haf. sterk ras toch 8-)

ik houd jullie op de hoogte van mijn ezeltjes capriolen !! *\o/*

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 12:25

Hallo allemaal!..

Ik zal het eventjes kort houden.

HIJ staat op een nieuwe wei met nieuwe vriendje. Hij is helemaal niet meer dominant,

Hij knuffelt met me in de wei, hij kroelt met me. Hij is weer de ouwe.

Heeerlijk!..
Wij gaan lekker genieten van de zomerr.. dus voor iedereen een leer. mocht je problemen hebben dat je paard te hoog in rangorde komt of te dominant word. pluk hem van de wei en probeer het op een nieuwe wei.

Bij ons heeft dit echt groot succes geleverd !

*\o/*