probleem met hoofdstel omdoen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amberk

probleem met hoofdstel omdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 00:57

hallo,

Ik heb een D pony van 5 jaar oud,
Tijden het poetsen is er niks aan de hand, maar zodra hij het hoofdstel ziet wordt hij heel zenuwachtig.
Hij gaat dan telkens draaien en met zijn hoef schrapen en al dat andere drukke/zenuwachtige gedoe.
Ik heb ook al geprobeerd hem eerst rustig te laten worden maar hoe langer het duurt, hoe drukker/zenuwachtiger hij wordt.
Als ik het halster dan afdoe dan gooit hij zn hoofd al helemaal omhoog dat ik er nauwelijks bij kom, dan wil die zn mond niet open doen voor het bit, hij gaat dan erg met zijn hoofd schudden, en vervolgens als het hem te lang duurt loopt hij weg.
Nu doe ik het hoofdstel gewoon over het halster( ook dat is een drama) en als alles vast zit doe ik het halster af.
Maar het moet toch normaal kunnen?
Alle tips zijn welkom!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:29

Dat moet ook normaal kunnen. Maar dan moet je eerst weten waarom je pony dit gedrag vertoont: vindt hij het bit niet fijn, heeft hij last van zn tanden, heeft hij last van zn zadel, heeft hij last van zn halswervels of zn atlas, of heeft hij last van jou op zn rug (rijtechnisch). Pas als je zeker weet waardoor dit gedrag veroorzaakt wordt kun je de oorzaak wegnemen, en het gedrag hertrainen. Haal er iemand bij die er verstand van heeft!

Snadrem

Re: probleem met hoofdstel omdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:39

Klinkt inderdaad alsof het paard een angst heeft opgebouwd voor het hoofdstel, en dat kan tal van redenen hebben zoals Diana al aangeeft.

Ik ken ook paarden die gewoon eens vervelend doen met het hoofdstel aan doen omdat ze er wellicht geen zin in hebben, maar dat is niet te vergelijken met wat jij beschrijft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:51

laat in elk geval de mond nakijken en check of je de boel niet te strak hebt zitten?

amberk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 11:03

de boel zit niet te strak, en als het hoofdstel eenmaal omzit is alles weer oke.
Met rijden ook nergens last van. en het hoofdstel zit dan wel gewoon om zijn hoofd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:37

zou toch laten nakijken of het gebit in orde is en soms hebben paarden last van hun oren waardoor het erg moeilijk word.
het halster moet je aan de zijkant losmaken voor je het omdoet,dat scheelt weer :j

paard van stalgenoot van me deed ook precies hetzelfde,daar is een fysiotherapeut bij geweest en die zag dat hij op een aantal punten vastzat
nu dat verholpen is mag je weer aan zijn oren zitten en kun je gewoon normaal halster en hoofdstel om doen.
zou het dus wel laten nakijken als ik jou was :)

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:45

Als fysieke problemen uitgesloten zijn, dan zou je het volgende kunnen proberen:
Hang het hoofdstel ergens in zicht (maar nog niet erg dichtbij) op als je gaat poetsen (hopelijk vindt hij dat poetsen lekker) en negeer het gewiebel van hem en doe alsof er niets aan de hand is en poets rustig verder. Besteed ook geen aandacht aan het gestress en stel hem niet gerust anders bevestig je zijn angst.
Als hij dan ontspannen is, kan je hem belonen, als je dat wil met bv een stukje wortel oed.
Dan zou je het hoofdstel wat dichterbij kunnen hangen en het herhalen.
Dit kan je stap voor stap doen totdat je het in je hand kan houden bij het poetsen.
Je kan dan ook eens langs zijn hoofd wrijven ermee of zo.
Bij het omdoen kan je het halster om zijn hals schuiven (of misschien deed je dat al) en wachten totdat hij zijn hoofd laat zakken. Beloon veel en wees geduldig.
Het kan best zijn dat hij iets naars meegemaakt heeft met het omdoen waardoor hij zo reageert, dat weet ik niet.
Ik heb zelf een paard die voordat ik hem had, klappen heeft gekregen waardoor hij doodzenuwachtig was. Het heeft mij twee jaar gekost voordat hij mij volledig vertrouwde.
Nu hoeft het met het hoofdstel omdoen bij jou niet zolang te duren :-) maar in ieder geval zal het een zaak zijn van veel geduld.
Succes ermee

Ocrab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 18:13

Ik denk dat samantha een goeie tip heeft. Idd blijft het een zaak van veel, heel, heel veel geduld!
Het probleem is sneller ontstaan dan je het kunt wegwerken!

amberk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 23:46

Oke bedankt!
Ik zal het proberen

mitchellvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:34

zit er misschien een tand los?

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:11

amberk schreef:
de boel zit niet te strak, en als het hoofdstel eenmaal omzit is alles weer oke.
Met rijden ook nergens last van. en het hoofdstel zit dan wel gewoon om zijn hoofd.

misschien heeft hij toch wel ergens last van,
maar laat hij dat alleen nu met het hoofdstel om doen merken.
misschien dat hij het later ook tijdens het rijden, laat merken.