Paard hinnikt echt enorm veel!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nino3

Paard hinnikt echt enorm veel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 21:41

Hoi Bokkers,

De paarden staan sinds kort weer op de wei, hartstikke leuk natuurlijk. Maar vandaag haalde ik hem uit de wei hij kwam braaf naar me toe en hij liep netjes mee de wei uit. Eenmaal op stal had hij door dat zijn paardenvriendjes niet achter hem aan kwamen en toen ging hij toch te keer. Ik had hem inmiddels vast gezet en hij wilde zich echt los rukken, hij was helemaal gestresst en begon ontzettend veel en hard te hinniken. Ik heb hem geprobeerd gerust te stellen maar niks hielp echt. Op een gegeven moment kwamen de andere paarden ook naar binnen en toen was de rust weer weder gekeerd.

Ik vind het best vervelend, een keer hinniken oke, maar hij bleef maar door gaan en hij was zo onrustig. Zijn leeftijd zal er wel mee te maken hebben hij is pas 4. Maar hoe kan ik hem toch meer gerust stellen dat het goed is en dat hij zijn vriendjes zo weer ziet.

Zijn hier grondwerk oefeningen voor? Leiderschap? Ik heb het idee dat hij mij wel als leider ziet alleen hij kan heel moeilijk zonder soortgenoten zijn.

Tips zijn welkom :)

Groetjes Cynthia

mika11

Re: Paard hinnikt echt enorm veel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:51

Dat doen sommige paarden inderdaad, als het weideseizoen weer is begonnen. Mijn vorige paard deed dit ook heel erg de 1e week in het land.
Na een of twee weken zijn ze het weer gewend en zal het beter gaan.
Misschien hem er af en toe even uithalen, rondje stappen of zo, en dan weer terug. Zodat hij weet dat het niet erg is als hij uit de wei wordt gehaald?

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 00:11

Tsja, mijn paard heeft hier nu ook best last van. Overigens bijna alle paarden op stal wel, de braafste en rustigste paarden veranderen ineens in hele erge stresskippen en hinniken zowat de longen uit hun lijf :Y) bij één paard is het zelfs zo erg dat zelfs een paard naast haar zetten op de poetsplaats niet helpt..

Ik negeer mijn merrie gewoon. Wel zet ik haar zo op de poetsplaats dat ze haar weidemaatjes kan zien, dan is ze al een stuk rustiger.
Maar negeren werkt bij haar het beste, ik heb gemerkt dat als ik tegen haar ga praten dat ze allemaal nog maar meer gaat stressen. Ik laat haar maar lekker draaien en hinniken, dan doen we maar wat langer over poetsen, straffen heeft toch geen zin.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 07:25

Mijn pony heeft het ook! Maar dan alleen wanneer hij degene is die alleen achterblijft in de wei. Dan gaat hij echt (gelukkig nog net niet letterlijk) door het lint. Rennen, bokken, nog een versnelling er bij... en idd veel hinniken. Hij kan zijn maatje nog gewoon zien, maar voelt zich blijkbaar heel zielig.

Het meest stomme is dat hij zich helemaal nat rent. En zodra hij wat rustiger is, maar er bijvoorbeeld een wandelaar of fietser langskomt, gáát hij weer...

Pony heeft nooit geleerd alleen te zijn (is nu 6). Heeft ook nog nooit op stal gestaan, wil dat hem nog wel leren, maar ja, hoe? Als we met hem bezig zijn valt het mee. Het gedraai (en zelfs gesteiger) is bijna helemaal weg, hinniken doet hij nog af en toe.

Volgens mij ligt het ook aan de plaats, toen mijn pony gewend was in zijn weitje werd het ook minder en zijn we ook gewoon gaan buitenrijden met zijn maatje. Zo veel mogelijk negeren dus.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 14:38

De meeste paarden moeten er even aan wennen. Onze pony ging in het begin ook door het lint (figuurlijk) toen ik met mijn paard ging rijden en hij alleen achter bleef. De 2e keer was het al minder, en nu is het de gewoonste zaak van de wereld (na zo'n 5 keer).

Linda1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:18

Ons paard (4) hinnikt ook veel als hij alleen staat op stal draait hij ook rondjes. Als ons paard op stal staat is het luik aan de buitenkant dicht. Binnen zet ik meestal de radio aan en geef haar een beetje hooi. Verder probeer ik zo weinig mogelijk aandacht te geven en ga ik verder waar ik mee bezig ben. Als ik haar uit de wei haal om te gaan rijden borstel & zadel ik haar meestal buiten, zodat ze de andere in de wei kan zien. Ons paard staat niet vast.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:21

Mijn paard heeft het ook, vooral de afgelopen 2 jaren was het heel erg. Hij liep continue te bleren, heel irritant! ;) Dit jaar heeft ie het 2 dagen gedaan, hij wordt nu 6 dus misschien heeft het ook met de leeftijd te maken.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:51

Nou dat hoop ik maar Splash_!

Vandaag viel het roepen van mijn pony gelukkig mee (eigenlijk maar een keer, wel recht in mijn oor :+ ) Maar hij heeft zich ruim 2,5 uur lopen opwinden. 'Op hoge poten' (als je begrijpt wat ik bedoel) draven, galloppen, en ook in de 5e versnelling, bokken, sliding stops, over de waterbak springen... En dat terwijl hij even daarvoor al flink had gewerkt ad longe en onder het zadel.

En élke keer bij nieuwe fietsers weer van voren af aan beginnen. Met hen mee rennen, zogenaamd schrikken en wegstormen... Er was zelfs een kudde 60+ fietsers die op hem begon te schelden. 'Die vette rotzak', 'rookvlees maak ik er van' enz. Helaas voor hun was de wei droog en veroorzaakte mijn pony een stofwolk waar zij doorheen reden. Maar zij waren dan ook nog zo leuk om hem op te hitsen, 'JUU' 'kjsst!' En bedankt.

Ik hoop maar dat het over gaat. Zoals het nu gaat kan mijn zusje nooit op buitenrit (want Waldi kan niet alleen blijven en ik durf er nog niet op). Màn...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 22:54

tis hier ook elk jaar weer hetzelfde liedje ,de hele boel is van slag vanaf het moment dat ze de wei opgaan. duurt een weekje en dan is alles weer normaal

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:00

Het is inderdaad weer die tijd van het jaar, de merries staan hengstig de weiden zijn lekker sappig en de 'arme' paardjes moeten van de wei en gaan werken !!
Haha vorig jaar rond deze tijd hadden wij onze ruin juist en hadden we juist hetzelfde probleem, maar nu gelukkig niet meer ! De juiste grondwerkoefeningen voor respect hebben ons meer 'meester' gemaakt van hem en nu respecteert hij ons genoeg om te weten dat wij de baas zijn en dat hij niet mag staan roepen naar zijn vriendjes !! Laat het niet toe het is een teken van gebrek aan respect ..
De juiste oefeningen gaan daar verandering in brengen hij/zij moet je als zijn leider aanzien en dan is dat geroep direct voorbij ...
Op de weide mag hij zoveel spelen en roepen naar zijn vriendjes, maar bij ons moet hij flink zijn en luisteren.
Veel succes !

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 23:19

perzie schreef:
Het is inderdaad weer die tijd van het jaar, de merries staan hengstig de weiden zijn lekker sappig en de 'arme' paardjes moeten van de wei en gaan werken !!
Haha vorig jaar rond deze tijd hadden wij onze ruin juist en hadden we juist hetzelfde probleem, maar nu gelukkig niet meer ! De juiste grondwerkoefeningen voor respect hebben ons meer 'meester' gemaakt van hem en nu respecteert hij ons genoeg om te weten dat wij de baas zijn en dat hij niet mag staan roepen naar zijn vriendjes !! Laat het niet toe het is een teken van gebrek aan respect ..
De juiste oefeningen gaan daar verandering in brengen hij/zij moet je als zijn leider aanzien en dan is dat geroep direct voorbij ...
Op de weide mag hij zoveel spelen en roepen naar zijn vriendjes, maar bij ons moet hij flink zijn en luisteren.
Veel succes !

Hier ben ik het inderdaad wel mee eens. :)

Horseplaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:58

Zal echt zeker wel overgaan!
En anders proberen af te leiden met wat lekkers? Hooi in de stal, zodat ie bezig blijft?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 00:03

Negeren en gewoon je dagelijkse dingen doen werkt het beste. En als hij totaal geen oog meer voor jou heeft kan je altijd nog een por geven om de aandacht op te eisen.

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 22:52

Vandaag was het weer feest. Sjonje wat een drama! Haha. Uit de wei halen prima, hij loopt netjes mee maar zodra hij merkt dat hij de enige is dan begint het! Op stal zeiden ze dat het wel een hengst lijkt!

Ik weet gewoon niet wat ik moet doen, ik wil lekker met hem kunnen rijden maar dat gaat hem niet worden als hij zo is. Is Monty Roberts een idee voor meer leiderschap?

beremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:07

Bij ons paard was het precies als bij jou.
Ik heb hem toen elke dag eraf gehaald , op stal gezet, poetsen, en wat met hem doen. De eerste dagen gelongeerd, ik dacht hier ga ik ook niet op.
Na het werk weer op stal eten en dan weer terug naar zijn vrienden.
Zodat hij door kreeg dat hij altijd weer terug mag.
Dan ging ik s 'avonds wel rijden.
Ook wel eens eerder van de wei gehaald en op stal zetten, net voordat de groep naar binnen komt.
Zo leerde hij ook dat zijn vrienden vanzelf weer komen.
Na een week kon ik gewoon rijden en na het rijden stond hij rustig op stal te eten en wachte rustig tot ik hem weer naar de wei bracht.
De volhouder windt.
Succes

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:25

Nino3 schreef:
Vandaag was het weer feest. Sjonje wat een drama! Haha. Uit de wei halen prima, hij loopt netjes mee maar zodra hij merkt dat hij de enige is dan begint het! Op stal zeiden ze dat het wel een hengst lijkt!

Ik weet gewoon niet wat ik moet doen, ik wil lekker met hem kunnen rijden maar dat gaat hem niet worden als hij zo is. Is Monty Roberts een idee voor meer leiderschap?

Ik heb het geluk gehad dat er iemand op stal heel veel kent van grondwerk, en die heeft heel veel tips gegeven en ons geleerd van de leider te zijn. Heeft ons enorm geholpen zowel naast als op hem ..

Heb je niemand dat je kan helpen ? Anders eens rondkijken of je niet eens iemand laten komen je les geven, veel lesjes heb je niet nodig hoor om de basis onder de knie te krijgen ..
Met één lesje ben je soms al heel erg geholpen !

Monty Roberts, Parelli enz. .. ik denk dat de basis bij vele hetzelfde ongeveer is ..

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:51

Ik weet hoe het is hoor :j
mijn 6 jarige merrie is ook zo. Ze hangt ontzettend aan andere paarden. Nu is het zelf zo erg, dat als ik alleen met der in de bak rij, ze heel vaak en heftig schrikt, en als er dan een paard in de bak komt, of in de paddock aan de bak, dat het gelijk goed is, en dan is ze helemaal rustig.
Aan de hand heb ik er niet zo heel erg veel problemen mee, ze hinnikt wel eens, maar verder niets, maar eens erop, tjonge..

sweetyash17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:52

Nino3 schreef:
Hoi Bokkers,

De paarden staan sinds kort weer op de wei, hartstikke leuk natuurlijk. Maar vandaag haalde ik hem uit de wei hij kwam braaf naar me toe en hij liep netjes mee de wei uit. Eenmaal op stal had hij door dat zijn paardenvriendjes niet achter hem aan kwamen en toen ging hij toch te keer. Ik had hem inmiddels vast gezet en hij wilde zich echt los rukken, hij was helemaal gestresst en begon ontzettend veel en hard te hinniken. Ik heb hem geprobeerd gerust te stellen maar niks hielp echt. Op een gegeven moment kwamen de andere paarden ook naar binnen en toen was de rust weer weder gekeerd.

Ik vind het best vervelend, een keer hinniken oke, maar hij bleef maar door gaan en hij was zo onrustig. Zijn leeftijd zal er wel mee te maken hebben hij is pas 4. Maar hoe kan ik hem toch meer gerust stellen dat het goed is en dat hij zijn vriendjes zo weer ziet.

Zijn hier grondwerk oefeningen voor? Leiderschap? Ik heb het idee dat hij mij wel als leider ziet alleen hij kan heel moeilijk zonder soortgenoten zijn.

Tips zijn welkom :)

Groetjes Cynthia

Ja dat doet mij pony dus ook, ze had een middag op een ander land gestaan bij andere pony's, dus eind van de middag zet ik haar terug op haar eigen land bij me andere pony's .. was ze toch een partij gestresst! ze kreeg gewoon buikpijn, ze at niet meer, ik heb dus gewoon de dierenarts moeten bellen voor een pijnstiller, haar temperatuur was erg hoog en de dierenarts was eigelijk wel geschrokken van haar hevige reactie!!
nu maar hopen dat ze het gaat leren...

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:43

Ik denk dat je het moet negeren en dat een paar weken vol moet houden, ze wennen er vaak vanzelf aan.
Ze komen er vanzelf achter dat ze hun vriendjes na een poosje wel weer terug zien.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:10

Zoals hierboven al is vermeld werkt negeren het beste. Paard let toch niet op jou als je boos wordt en zal het ook niet begrijpen.
Zou het paard gewoon elke x als je er bent gewoon even bij de groep weghalen zodat het normaal wordt en dat ie gaat begrijpen dat ze wel weer terug komen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:35

Mijn 4 jarige staat het hele jaar overdag buiten, nu sinds deze week zijn er nieuwe weides bijgekomen. deze liggen uit het zicht van de stal (achter een stukje bos), dus uit zicht maar niet uit het gehoor ;). Zondag was mijn ruin helemaal over zijn kookwater, Hinniken zo hard dat je oren er van tetteren. Voorlopig staan ze er om de dag omdat er erg veel gras staat op de nieuwe weides. Morgen staat hij er dus weer, en dan wil ik gaan rijden, ben benieuwd :D.
Ik haal hem er ook gewoon uit (wel met hoofdstel want meneer is me veel te sterk). Helaas is mijn paard ook nog eens de leider en willen er een aantal merries maar wat graag mee uit, uit die enge nieuwe weide.............. Erg vervelend om je in je eentje dus je hieperdepiep paard eruit te krijgen zonder er gelijk 3 achter je aan te hebben. Maar ik weet ook dat het met een weekje of zo allemaal weer gewoon wordt en dan is de rust er weer..........
kan niet wachten :o.

(oja de paarden groep , andere groep is veel relaxter maar deze zijn gemiddeld ook een stuk ouder. Denk dat het ook wel iets met de leeftijd te maken heeft, het zijn in onze pony groep ook voornamelijk de jonkies die zich zo druk maken......).
Even wat tijd geven komt echt wel weer goed!!!!

Nino3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 08:49

Het is nu alweer een poosje geleden.

Maar op stal staat mijn pony altijd met 1 paard samen ze zien geen andere paarden. Nu ze op de wei staan trekken ze ook alleen met elkaar op de andere paarden doen ze niet veel. Nu is het dus zo als ik die van mij uit de wei haal dat ze echt naar elkaar gaan roepen! Het gaat dus echt alleen om die 2 omdat hun band echt heel sterk is. En ik ben bang dat dit voorlopig niet ophoudt. :(

Nog een vervelend iets. Mijn pony wil ook absoluut het erf niet af zonder maatje dat is ook nog een probleem.

Maarja de aanhouder wint (hopelijk)!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:17

Ik heb net gereden, hij was vreselijk opgewonden en stond bij zijn stal al te mesten...... Het is dat er nog iemand in de bak reed anders was ik waarschijnlijk niet gaan rijden. Maar goed ik dacht kom op, als ik ooit een wedstrijdje wil rijden is het ook spannend op ander terrein dus flink zijn!
Het was aan 1 stuk door aan het hinniken en voor zijn doen was hij behoorlijk opgewonden maar hij bleef heel goed te rijden en was lekker voorwaarts ;).

Ik denk dus inderdaad gewoon doen wat je normaal doet en het gedrag negeren, dan lijkt het snelst weer normaal te worden.....