Zomereczeem-vraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Zomereczeem-vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 21:33

Hoi!

Stel je voor: je wilt een paard kopen, en het desbetreffende paard staat dichtbij de kust, of staat zelfs op een eiland.
Je laat het dier keuren, en het is helemaal goed. Dan ben je super blij natuurlijk.

Tot dat het paard bij jou thuis komt, en na maanden of een jaar ineens zomereczeem krijgt.
Is dit dan een verborgen gebrek?

Ik zit al maanden niet meer actief in de paarden, maar lees veel mee. Maar hier kon ik niet echt antwoord op vinden.
Kan je een paard medisch laten onderzoeken naar gevoeligheid naar ZE? Is de vorige eigenaar aansprakelijk hier voor (ondanks dat dit eerder nooit is voorgekomen?) Of.... (???)

Hoe zit dit in elkaar? :)
Ik hoop dat dit topic goed geplaatst is, en dat iedereen mijn vraag begrijpt/snapt.

Ashley5760

Re: Zomereczeem-vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:45

Nee ik denk niet dat je dit de vorige eigenaar kan verwijten.
Er is nog niet bewezen dat ZE 'erfelijk' is, echter ik ken veel merries die het hebben waarvan de kinderen het uiteindelijk ook krijgen.
Daarnaast zijn sobere rassen er natuurlijk veel gevoeliger voor, en heeft het heel veel te maken met het voer dat je geeft (teveel krachtvoer is killing).

Stel je koopt zo'n (jong) paard (ZE krijgen dit vaak voordat ze 5jaar worden, de kans dat ze erna nog ZE krijgen is een stuk kleiner). Zou ik ze in de zomer gewoon een vliegendeken opdoen?

Lijkt mij niet eerlijk de oude eigenaar aansprakelijk te stellen, hij kon hier inprincipe immers niks van weten...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 21:48

Nee, maar ik hoor heel veel van: já de vorige eigenaren zeiden van niks te weten, maar dit kan echt niet zomaar ineens komen hoor.
En nu was ik erg benieuwd hoe dit met ZE zat. Stel men zegt: hier geen last van gehad. Dan is de kans toch groot dat je kan gaan twijfelen als ze het bij jou wel krijgen.

Bedankt voor je reactie.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:06

Bij de kust heeft een paard geen ZE. Dus als de eigenaar het paard al al die tijd heeft, dan kan het goed dat die het nooit gehad heeft (en de eigenaar het dus ook niet weet).
Luchtzuigen, is te zien aan de tanden
Weven, doen ze vrijwel meteen dus zal je meteen zien (is vaak ook te zien in de stal)
Andere 'gebreken' zijn vaak op de (rontge) foto's te zien.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 22:13

Okee :)

Maar, (zo denk ik dan weer := ) als het paard eerder is verkocht, en toen wel ZE had, en nu niet, dan is het wel een verborgen gebrek, maar dan uit het verleden toch? Dan kan je de 'huidige' eigenaar ook niet aansprakelijk stellen hiervoor, mochten ze van niks weten.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:15

Klopt, maar ik geloof dat het dmv bloedtest kan aantonen of hij het heeft (ook al is het niet zichtbaar)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 22:15

colette_007 schreef:
Klopt, maar ik geloof dat het dmv bloedtest kan aantonen of hij het heeft (ook al is het niet zichtbaar)

En dit kan met ieder paard? :) dat vind ik wel intressant!

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:17

nee denk niet dat je de vorige eigenaar aansprakelijk kunt stellen. net wat je zegt, aan de kust hebben ze er wellicht geen last van en in een bosrijke omgeving kan het ineens anders zijn. ik zou het ook niet als een zodanig groot probleem zien. ze hebben niet voor niets eczeemdekens uitgevonden. heb er nu ook 1 op stal die wellicht gevoelig kan gaan worden voor ZE.

colette_007 schreef:
Bij de kust heeft een paard geen ZE. Dus als de eigenaar het paard al al die tijd heeft, dan kan het goed dat die het nooit gehad heeft (en de eigenaar het dus ook niet weet).
Luchtzuigen, is te zien aan de tanden
Weven, doen ze vrijwel meteen dus zal je meteen zien (is vaak ook te zien in de stal)
Andere 'gebreken' zijn vaak op de (rontge) foto's te zien.

ben ik het absoluut niet mee eens. ga maar eens in de mond van mijn ruin kijken. valt niets aan op. en hij is toch zeker een luchtzuiger. en neem nou mijn pony. heeft een best erg afgesleten gebit. heb al 100 keer de vraag gehad of ze luchtzoog. nee dit doet ze absoluut niet maar ze "slijpt" haar voortanden aan de tralies. heb zovaak in monden van luchtzuigers gekeken en bij velen nooit wat aan het gebit gezien. dus die conclusie gaat zeker niet altijd op.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:30

de meeste die ik ken zie je het wel bij, maar kan idd ook niet, daarnaast zijn er ook hengsten die erom 'bekend' staan (00seven bv).
En luchtzuigen is ook een tik die je in principe binnen 1dag ziet.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:33

paarden hebben aan de kust weldegelijk eczeem.
ik heb een zware eczemer gehad in ik kijk op de zee. :D

dit paard was gekocht door mijn buuf als 2 jarige zonder eczeem.
een jaar of 2 daarna liet hij pas zijn eerste klachten zien.
het kan dus zijn dat jouw paard echt nog geen klachten heeft gehad.
toen ik hem overnam was het al een zware eczemer.
ik ken er ook genoeg in de omgeving,de klachten zijn alleen iets beter in toom te houden dan in een bosrijke omgeving maar ook hier kennen we eczeem.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:36

Dit lijkt me geen gebrek waar je een oude eigenaar op aan kan spreken.. Gewoon zalf kopen of een ZE-deken en klaar....
Een gebrek is meer iets waardoor ze de sport niet kunnen beoefenen waarvoor je hem gekocht hebt, dat is hier niet het geval...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 06:24

Tendance schreef:
Dit lijkt me geen gebrek waar je een oude eigenaar op aan kan spreken.. Gewoon zalf kopen of een ZE-deken en klaar....
Een gebrek is meer iets waardoor ze de sport niet kunnen beoefenen waarvoor je hem gekocht hebt, dat is hier niet het geval...

En luchtzuigen dan? (ik ken paarden die Z lopen, en die doen dit ook. Ze beoefenen wel de sport met een gebrek)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:24

EngeltjeS schreef:
Tendance schreef:

En luchtzuigen dan? (ik ken paarden die Z lopen, en die doen dit ook. Ze beoefenen wel de sport met een gebrek)

Ja maar dat is een gebrek, dat niet met zalf of ZE-deken is op te lossen en ook niet met een stalling op een andere plek in het land is op te lossen. Plus, dat een paard er best Z mee kan lopen, maar op den duur is luchtzuigen schadelijk voor de luchtwegen en/of het lichamelijk gestel en zal het op latere leeftijd wel complicaties op kunnen leveren...

En kom op... Luchtzuigen is toch niet te vergelijken met ZE...?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:37

Aangezien dit meer met regelingen te maken heeft dan het een medische vraag is verplaats ik dit topic van MD naar TAO.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:09

Luchtzuigen kan inderdaad in topsport... Maar er lopen ook zat beesten met OC/OCD in sport...(O.a. Shutterfly van beerbaum is een bekend voorbeeld).
ZE is lastig, maar met de jaren word hij er niet 'slechter' van, en met ander voer/dekens/zalf is het meestal goed in de hand te houden.
Luchtzuigen etc, ja er is een luchtzuigband, maar die helpt niet altijd en daarnaast zogauw dat ding ook maar 2seconde af is doen ze t weer, en het is idd schadelijk op den duur.