Pony rent weg in weiland.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sartje

Pony rent weg in weiland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 18:34

Ik heb de zoek functie al gebruikt, maar dat geeft niet voldoende antwoord op mijn probleem.

Gister zijn we een leuke welsh pony wezen ophalen bij een bokker,
totaal niet mak, zelfs geen halster gewend. We hebben er gister zo 3 uur achteraan gerent en nog
niet te pakken gekregen. Uiteindelijk pony in de trailer gejaagd omdat hij toch echt mee moest!

Thuis op stal in de trailer direct een halster omgekregen, hij was aardig te paaien voor snoepjes
en doordat hij geen kant opkon was het halster omdoen natuurlijk vele male makkelijker!
En hebben dus zijn halster omgelaten en op een kleine weide gezet.

Vandaag toen we gingen kijken was zijn halster af! En lag midden in het land :(
Nu is hij natuurlijk weer niet te vangen! En doordat hij geen mensen gewend is intresseert het hem niet.

We zijn dus opzoek naar tips om hem toch te vangen en toch een halster om te krijgen,
ik weet dat het een kwestie van vertrouwen is, maar stal eigenaar vind het belangrijk dat juist deze pony een halster om heeft,
mocht hij uitbreken en de weg op komen ooit.

Wie heeft de tip?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:35

Bak wortels bij de uitgang zetten (Net waar ie niet bij kan ;) ) en dan als je het ziet 1 eruit halen en halster om? :P

Djulitaa

Re: Pony rent weg in weiland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:38

Hem eerst aan jou laten wennen, gewoon in het weiland gaat zitten, en hem negeren geen aandacht geven. Wacht tot hij naar jou toe komt, zorg voor iets te vermaken voor je zelf,ga bijvoorbeeld je tuig poetsen oid wat je bezig houd.
Succes!

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 18:42

De bak wortels zal geen nut hebben, hij is niet aan menselijk contact gewend en elke beweging is hij foetsie.

Dat het een kwestie van vertrouwen is Djulitaa weten we, maar zoals gezegt hij moet een halster om. Daarna mag hij weer lopen en rustig aan de mens wennen.

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:46

Een verdovingsschot van de da, of ben ik nu heel erg rigoureus? Dan daarna meteen oefenen met 'in handen hebben' anders moet je m elke keer neer laten schieten :+

Misschien kunnen jullie met een groep de wei in en m in een hoekje proberen te drijven?

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 18:55

We hebben de dierenarts in België gister gebeld om hem ook te laten schieten, deze dierenarts vond dat te veel risico met zich mee brengen. Uiteindelijk hadden we hulp gehad van 6 bouwvakkers die met balken en laders mee kwamen drijven de trailer in! Regelrechte ramp dus, vandaar de keuze gister meteen halster om in de trailer en dan de weide op. Helaas is onze knul veelste slim en heeft hem al afgeworpen :(

We gaan morgenavond met 4 meiden het landje in en hem in de hoek drijven, alleen weet nu al dat hij door de longeerlijnen heen loopt, want deed hij in belgië ook.

Vergeet erbij te zeggen dat de dierenarts hier het ook niet zomaar doet zonder een hele goede reden.

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:57

sartje schreef:
We hebben de dierenarts in België gister gebeld om hem ook te laten schieten, deze dierenarts vond dat te veel risico met zich mee brengen. Uiteindelijk hadden we hulp gehad van 6 bouwvakkers die met balken en laders mee kwamen drijven de trailer in! Regelrechte ramp dus, vandaar de keuze gister meteen halster om in de trailer en dan de weide op. Helaas is onze knul veelste slim en heeft hem al afgeworpen :(

We gaan morgenavond met 4 meiden het landje in en hem in de hoek drijven, alleen weet nu al dat hij door de longeerlijnen heen loopt, want deed hij in belgië ook.

O wat een ellende. Ik dacht ook aan de longeerlijn, maar was meer bang dat hij zou struikelen oid.
Volgens mij heb ik deze race eend op bokt zien staan ;)

Succes

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:58

Ik zou die dingen die je allemaal zeg nu niet doen, dat zou heel erg dom zijn en het paard zal alleen maar banger worden voor mensen als je deze dingen toepast.

Vertrouwen, vertrouwen, vertrouwen..

Iedere dag een uurtje of twee is genoeg om hem na een paar dagen te kunnen aaien e.d (zie reactie van in de wei gaan zitten e.d, reactie van Djulitaa)

Pak het niet verkeerd aan, maar heb gewoon heel veel geduld.

Ps. Met dwang en er achteraan rennen e.d bereik je uiteindelijk toch niks.
Pps. Vraag niet teveel in één keer; Als je hem kan aaien moet je omdraaien en weglopen. Morgen is er weer een dag. Je moet eerst aan zijn hele hoofd mogen komen; De oren, de ogen, neus mond etc.

Dan pas kan je hem laten wennen aan het halster; laten snuffelen, en dan langzaam omdoen.

Vaak gaan deze methodes zelfs sneller als andere methodes.

In ieder geval heel veel succes en ik wens je veel plezier met het paard toe :)
Laatst bijgewerkt door ponytjuh76 op 04-05-11 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:58

Wat ik mij een beetje afvraag? Heb je wel ervaring met dit soort mens-schuwe paarden?

Zou zelf gewoon bij hem in de wei gaan zitten, boek lezen, muziek luisteren vooral niet op hem aflopen. Vaak worden paarden toch wel nieuwsgierig. Verwacht niet dat ie lekker zijn neus tegen je aan komt drukken ofzo, maar op een metertje of 2 blijft staan

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:00

Suuszels schreef:
Wat ik mij een beetje afvraag? Heb je wel ervaring met dit soort mens-schuwe paarden?

Zou zelf gewoon bij hem in de wei gaan zitten, boek lezen, muziek luisteren vooral niet op hem aflopen. Vaak worden paarden toch wel nieuwsgierig. Verwacht niet dat ie lekker zijn neus tegen je aan komt drukken ofzo, maar op een metertje of 2 blijft staan

Dat bedoelde ik ^^

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:01

Waarom heb je een halster al nodig?
Ik zou zeggen heb heel erg veel geduld, zoek iets om te doen, net als inderdaad tuig schoonmaken, en er gewoon lekker bij gaan zitten, dan kom hij vaneigens naar jou toe.
en dan proberen hem een halstertouw om zijn nek te doen.

net wat ponytjuh 76 zeg
als je erachteraan ren, zal hij het nooit vertrouwen.
als je steeds een stapje dichterbij mag, gewoon dan weglopen, als je hem steeds verder mag aaien

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:03

sartje schreef:

Vergeet erbij te zeggen dat de dierenarts hier het ook niet zomaar doet zonder een hele goede reden.

Ik begrijp dat je dit niet voor je lol hebt gedaan, maar ik begrijp nu ook wel dat die pony niet meer wil komen. Jammer dat je hem niet meer tijd kan geven en hem nu weer moet opdrijven om een halster om te doen. Maar als dat noodzaak is dan is het niet anders.

Probeer het nog een keer eerst met rust en wat lekkers en als dat niet lukt dan maar aan de slag met een groepje en een longeerlijn.

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 19:05

Begrijp me niet verkeerd, we hebben ervaring met zulke pony's en paarden.
Maar hij moet een halster om van de stal eigenaar. Stel dat deze pony ooit ontsnapt en de weg op loopt, heeft geen halster om en is al niet te pakken. Ze zullen hem ongetwijfeld afschieten, want hij is een gevaar op dat moment.

Hij moet alleen zijn halster om, en daarna mag hij weer los en gaan we rustig aan wennen elke dag en moet hij vanuit zichzelf komen. Het is dus niet zo dat we voor de lol er achter aan rennen. ;-)

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:07

Nou, ik denk toch niet dat als hij gechipt is, dat hij dan afgeschoten word als hij ontsnapt en op de weg loopt.
dan zullen ze hem eerder verdoven.

Dan als het ECHT nodig is, zou ik je trailer in een hoekje zetten, desnoods met pallets of hekken afzetten, dat hij erin MOET lopen.
dan hem die kant opdrijven, en als iemand bij die trailer verborgen staat, hem het halster aan kan doen.
Dan zou ik hem wel iets strakker omdoen

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:44

Bak wortelen , schep biks mee ( en dan rammelen )? Bij ons hielp het bij de fries wel om het halster achter de rug te houden. En het paard ook niet recht in de ogen kijken.

Succes :D!

Laura1602

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:15

Ik sluit me toch ook aan bij de reacties van rustig in het land gaan zitten. Als je uitlegd aan de eigenaar dat je moeite gaat doen om het de komende dagen tot weken rustig op te bouwen, is het dan zo'n groot probleem dat hij nu even geen halster draagt? Hoe groot is de kans dat hij in die dagen ontsnapt?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:17

sartje schreef:
Begrijp me niet verkeerd, we hebben ervaring met zulke pony's en paarden.
Maar hij moet een halster om van de stal eigenaar. Stel dat deze pony ooit ontsnapt en de weg op loopt, heeft geen halster om en is al niet te pakken. Ze zullen hem ongetwijfeld afschieten, want hij is een gevaar op dat moment.

Als die zo schuw is kom je niet dicht genoeg erbij om dat halster vast te pakken en al helemaal niet in een stresssituatie waar een vreemde hem wil vangen.

Haal bij agrarische winkel een stierenband en doe die om de hals. Simpel, sterk en stuk moeilijker af te krijgen dan een halster.

Om halster/band om te krijgen kan je hem het beste op paddock zetten, zodat mens hooi en water moet geven. Dan moet hij wel interesse in mensen gaan krijgen en krijgt hij er ook een positive associatie mee.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 15:31

Gewoon de hele groep paarden uit de weide halen (hij zal er dan wel achteraan lopen, zonder dat hij vast is) en dan in een kleinere paddock zetten/weiland/omheining, haal de rest er 1 voor 1 eruit, tot je hem en nog 1 andere over hebt, dan heb je al veel meer kans om 'm makkelijker te pakken te krijgen, maar ook dan, heb geduld. Paard wat je overhoudt moet eigenlijk een dominant paard zijn wat een voorbeeld kan geven aan jou welsh. Hij zal het voorbeeld kopieren en misschien makkelijker te zijn om te vangen.