wanneer hebben jullie de stap gemaakt buiten te rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

wanneer hebben jullie de stap gemaakt buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 17:35

Ik heb een pony van 3 die nu sinds kort redelijk goed onder het zadel is. In de toekomst wil ik zeker buiten gaan rijden aangezien we geen bak hebben en ik dus nu door de wei rijd. Wel wil ik dat eerst alle knoppen er goed op zitten voordat ik naar buiten ga. Ik wandel veel over straat met de pony en ze is niet erg bang. Toch lijkt het me best eng voor de eerste keer met je jonge pony alleen de straat op te gaan..

Wanneer hebben jullie die stap genomen en viel het je mee of tegen?

Kim14

Re: wanneer hebben jullie de stap gemaakt buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:38

Met mijn shetlander ging ik eerder gewoon van huis weg, reed een ander meisje met een paard mee en dan gaat het prima! Paarden zijn toch kuddedieren en als je een braaf paard mee hebt dan gaat het altijd goed :). Mijn haf ben ik gewoon na een week mee naar buiten gegaan, ze was toen 4 en zou alles kennen. Helaas was dat alleen minder leuk aangezien ze gewend was om naar huis te gaan als ze geen zin meer had. Maar dat ligt gewoon helemaal aan de opvoeding van het paard ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:40

Het ligt natuurlijk ook een beetje aan hoe 'buiten' er uit ziet (qua verkeer etc.), maar ik ga zo snel mogelijk met jonge paarden op pad.
Vooral leerzaam en fijn voor de afwisseling in de training.
Als je lang in de bak blijft oefenen, wordt de stap naar buiten weer groter.
En de eerste keren volstaat een stapritje. (samen met een 'leerpaard')

Rubya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:43

Ik ben zo goed als meteen na het inrijden naar buiten gegaan. Echter wel met een ervaren paard erbij.
De reden hiervoor was echter dat ik geen bak tot mijn beschikking had, en na een kleine 5 minuten rijden langs een landweggetje, wel een lang en breed zandpad :Y)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:50

Buiten was onderdeel van z'n opvoeding, lang voordat hij ingereden was (aan de hand). Ongeveer vanaf z'n tweede.....

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 19:16

dus als stap draf galop en de rem er goed op zit gaan jullie als snel naar buiten.. inderdaad de stap is dan wel een stuk kleiner helaas heb ik geen leerpaard tot mijn beschikking. misschien dat me vader of moeder men shetlander mee wil nemen haha

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:21

nadat hij 5x bereden was ben ik naar buiten gegaan pa hield hem vast :P
het is wel een shetlander maar dan nog.
zo vroeg mogelijk en als je al wat vaker naar buiten bent geweest

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:24

Ik heb zelf geen bak aan huis en moet daarom een 400m langs een drukke weg naar de bak. In het begin loop ik altijd met het paard / pony heen. Wanneer ik er een goed gevoel bij heb, stap ik de terugweg op als we nog maar een 100m van huis zijn. Dit breidt ik langzaam uit totdat ik heen en terug kan stappen. Als dat voor elkaar is, neem ik ook vrij snel een buitenritje mee.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 23:18

Mijn paard was niet net ingereden maar de vorige eigenaresse durfde niet buiten te rijden dus hij had al 4 jaar geen buitenrit gemaakt en ik wist niet hoe ie zou zijn. Komt denk op hetzelfde neer dus.
Ik ben gewoon gegaan. Eens is de eerste keer denk ik dan.
Als ik merk dat ik zenuwachtig ben op een paard ga ik zingen om tot rust te komen.
Man, ik heb wat gezongen die rit :=
Maar paard deed het super en vanaf toen gewoon lekker buiten kunnen rijden.

ik zeg dus: gewoon doen! (al is met een rustig paard er naast waarschijnlijk wel zo verstandig := )

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 23:20

ik wil dit ook gaan doen met mijn paard .
alleen een probleem .
ik moet direct en drukke dijk op .
hoe zouden jullie dat aanpakken ?

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 23:23

Ik denk dat als er een beetje een stuur en rem opzit je best al met een leerpaard naar buiten kan. Een shetlander voldoet ook als leerpaard hoor!!

Als je eerst langs een drukke dijk moet, dan zou ik er zeker eerst naast gaan lopen met een ander paard erbij. Het liefst op een moment dat het rustig is. Erg vroeg in de ochtend bijvoorbeeld

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 23:26

Toen rem stuur en gas erop zat heb ik een halster over mijn hoofdstel gedaan, touw aan vriendin gegeven en gaan
Ik heb een half jaar alleen maar buiten gereden, lekker lang rechtuit.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 23:51

smurffie schreef:
Toen rem stuur en gas erop zat heb ik een halster over mijn hoofdstel gedaan, touw aan vriendin gegeven en gaan
Ik heb een half jaar alleen maar buiten gereden, lekker lang rechtuit.

ik was van plan dit ook te gaan doen .

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 23:58

De 3e x dat ik op mijn paard stapte was via een afgezaagte boomstam midden in het bos. Gewoon het andere einde van mijn touw aan mn touwhalster vastmaken en dat waren mijn teugels.

Ik heb altijd veel gelangelijnt (ook buiten) en t paard komt bijna elke dag in het bos. Ze stapte braaf weg en heb zo een kwartier gestapt. Vanaf toen reed ik gewoon 1x per week buiten en 1a2x per week in de rijbak :).

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:41

Toen ik mijn paardd als puppy van 3jarige kreeg zaten net de knopjes erop. Deze waren nog niet helemaal beevestigd. De galop vond zij enorm moeilijk in de bak ivm haar balans. De galop ging ik dan buiten oefenen zodat ze sterker zou worden. De bochten waren het grootste probleem in de bak en door eerst de galop te oefenen en daarna de bochten kwam dit goed. Dus ben snel naar buiten gegaan.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:50

Ik heb mijn paard nu een half jaar. 17 mei wordt hij 5 en bij zijn vorige eigenaren is hij nooit naar buiten geweest. Zodra het goed voelde in de bak ben ik samen met een paar stalgenootjes met super verkeersmakke paarden naar buiten gegaan en dit is super goed gegaan.