Bange merrie durft hoeven niet op te tillen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Bange merrie durft hoeven niet op te tillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 15:56

:wave:

Mijn verzorgShetlander vind het niet erg fijn als je aan haar benen zit.
Ik ben nu zover dat ik over haar voorbenen kan aaien en strijken en aan haar hoeven kan zitten, maar optillen gaat gewoon niet.
Het is al tijden geleden dat ik haar hoeven echt goed heb kunnen uitkrabben.
Als je haar been optilt houdt ze hem stijf of begint ze te draaien.

Dit is dus een probleem.
Wat ik had bedacht, is haar met de zijkant tegen het hek aanzetten en dan het been optillen, zodat ze niet kan draaien.
Ik heb dit nog niet uitgevoerd.
Hebben jullie tips.

Alvast bedankt,
:evaw:

PS: Ik weet zeker dat ze geen pijn heeft.

amyz

Re: Bange merrie durft hoeven niet op te tillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:03

hoe oud is ze? Kent ze voetje geven wel al? Lijkt me zinvol om t gewoon vanaf de basis aan te pakken.. Beginnen met belonen voor elke poging van haar om het goed te doen, dus eerst al belonen als ze haar gewicht verplaatst naar het andere been en daar vandaan uitbouwen.. Wat ook een handige is: als ze haar voeten optilt, belonen als de voet nog in de lucht is, anders denkt zij dat t de bedoeling is om m zo snel mogelijk weer neer te zetten :+ Tegen t hek zetten kan, maar als ze wat angstig is zou dat míjn oplossing niet zijn..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 16:11

amyz schreef:
hoe oud is ze? Kent ze voetje geven wel al? Lijkt me zinvol om t gewoon vanaf de basis aan te pakken.. Beginnen met belonen voor elke poging van haar om het goed te doen, dus eerst al belonen als ze haar gewicht verplaatst naar het andere been en daar vandaan uitbouwen.. Wat ook een handige is: als ze haar voeten optilt, belonen als de voet nog in de lucht is, anders denkt zij dat t de bedoeling is om m zo snel mogelijk weer neer te zetten :+ Tegen t hek zetten kan, maar als ze wat angstig is zou dat míjn oplossing niet zijn..

Dacht ik ook al.

Ik weet haar leeftijd niet, ik gok rond de 12 jaar.
Ik weet ook niets van haar geschiedenis, alleen dat het lang duurde voor ze me vertrouwede.

Dit zijn goede tips, dankjewel :).

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:34

Graag gedaan hoor :) Zou denk ik sowieso dan werken vanuit opzetten voor succes, als ze maar het idee krijgt dat ze het goed doet wordt ze misschien ook wat dapperder en gaat ze het iig ook leuk vinden om met je samen te werken :) Succes iig :)

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:40

Kijk je ook goed welk been je wilt optillen? Soms hebben ze net Een voetje waar ze dan even niet op leunen. Als dat zo is en je pakt een andere, dan gaat ze zeker haar hoef niet optillen; dan leunt ze nog maar op drie benen :P
Als dat niet het geval is dat je dat ene beentje wel pakt of ze staat gwn op alle vier haar benen.. Weet ik het.. niet..

lavinak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:50

Wat vaak ook helpt: Laat iemand anders haar hoofd flink de andere kant op houden dan de kant van de hoef die je uit wilt krabben. Dan tillen ze meestal makkelijker hun hoef op.

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:22

Als ze bang zijn, doe ik altijd het volgende:

Je moet beginnen bij het hoofd, en dan met een lange lijn naar het been aaien zegmaar, zo berijd je hem voor op het "been optillen". Dan moet je zijn been net onder de kogel vast, en dan duw je met een lichte druk tegen de schouder van het paard. Als je paard het goed doet, meteen goed belonen :)

Hier moet je wel heel veel geduld voor hebben, en je moet ruim de tijd nemen om je paard jouw te leren vertrouwen. Als je paard jouw heel erg vertrouwt, dan zal het vast een stuk beter gaan! :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:40

Het is een Shet hè, dus ze kunnen je in de maling nemen omdat hij geen zin heeft om zijn voet op te tillen. Als je zijn been mag aanraken probeer dan als het ware met je lijf tegen hem aan te duwen zodat hij zijn andere benen meer ''belast'' en dat kan je misschien wel makkelijker zijn been op tillen. En echt proberen, proberen, proberen. Je bent er 10 minuutje's mee bezig ga je wat anders met hem doen en een paar uur laten ga je het weer proberen.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:52

Mijn paard vindt het niet fijn als ik zijn achterhoeven er hoog optil met uitkrabben, zo dat hij zijn been sterk moet buigen. Hij is al wat ouder en daarom niet meer zo lenig. Dus ik houd ze laag boven de grond, dan buk ik maar wat verder :-)
Hij is geen shetlander maar misschien vindt jouw Shet het lastig om hoog te tillen en moet je de hoeven zo laag mogelijk houden bij uitkrabben (maar misschien deed je dat al)?

mitchellvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:36

rustig blijven eerst met je hand ze been overal kunnen aanraken