Ik zit hier met een steeds groter wordend probleem. Om te beginnen is dit het paard van mijn vader. Ik kan niets veranderen aan het rijden en dergelijke. Ik zorg alleen voor het binnen en buiten zetten/ voeren van dit paard.
Vanaf hij hier kwam was het een opgewonden standje. Soms liep hij letterlijk naast je te rennen. We dachten dat hij dit deed om ons uit te proberen.
Maar zolang als ik me kan herinneren proberen we dit rennen al te stoppen. En zonder resultaat. Hou je hem bij je dan kom hij helemaal jouw kant oplopen en heeft hij geen respect meer voor persoonlijke ruimte. Hij gaat zijwaarts lopen en staat te stuiteren om zijn plaats.
Hem door een hek krijgen is nog erger. Hij sprint door het hek alsof hij elk moment kan worden gegrepen. Ik ben met hem aan de slag gegaan want ookal was het niet mijn paard, van dit probleem had ook ik last.
Hij is goed bekend met het begrip achterwaarts dus hier heb ik gebruik van gemaakt. Ik plaatste hem achterwaarts voor het hek en lootste hem zo naar binnen, stelde hem gerust en draaide om wanneer ik dat wou. Echter begint hij bij het draaien opnieuw paniekerig rond te springen en te rennen.
En dan de stal in en uit. Op het moment dat hij de stal ziet begint hij te stuiteren. Ik heb hierop getraind en dit werd steeds beter. Echter bleef hij naar binnen springen. Hij neemt dan een enorme sprong naar binnen en draaft of gallopperd dus letterlijk zijn stal in. Hij is al een aantal keer flink onderuit gegaan en dit kan gewoon niet goed zijn voor zijn benen. Met hem meelopen de stal in is een gevaar voor eigen leven.
We hebben ook een periode gehad dat hij zijn stal niet uitkwam. 1 dikke week heeft hij binnen gestaan. We hebben het gevraagd, gelokt met brokken, met man en macht staan duwen, een touw achter de kont gespannen maar hij ging niet. We begrepen er niets van! Uiteindelijk is dit wel gelukt en stond hij weer buiten. Hij is van stal veranderd en hier is het nooit meer voorgekomen. Maar hij blijft zijn stal in en uitrennen en dit is nooit anders geweest.
Ik ben ten einde raad.. Ik probeer het met belonen, praten, kalm blijven, geruststellen, en ga zo maar door. Maar mijn geduld is op. Ik kan dit gewoon niet meer. Ik word langzaam steeds sneller kwaad op hem en ik word dagelijks het land doorgesleurd of op zijn minst bijna. En dat terwijl het niet eens mijn paard is!
Hij lijkt soms in blinde paniek en ik snap gewoon niet waar dit vandaan komt. Hij is al wat ouder maar ziet prima. Zou hij iets hebben meegemaakt wat al deze problemen veroorzaakt? Ik heb werkelijk geen idee

bedankt voor het lezen en het meedenken!
Ook omdat de ingang van de stal niet zo groot is en hij die angst ook heeft op de trailer. Als hij echter al op stal staat of op de trailer vind hij het niet zo erg meer.