Exceemdeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

InnekeSnels

Exceemdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 14:18

Mijn paard heeft last van zomerexceem en de dierenarts heeft reeds heel wat middeltjes voorgeschreven.
Ze schuurt niet tot bloedens toe, maar wel een grote pluk staart weg, en alle manen kort of zelfs bijna kaal.

We zijn voor de warme dagen al begonnen met de behandeling, maar ze slaat precies niet aan.
Nu heb ik me een exceemdeken aangeschaft, maar kan ik dat nu nog opleggen, of zal ze het kapotschuren?
Nu met het goede weer kan ik ze altijd wassen, ik weet niet of dat enig effect heeft?

Groetjes
Inneke

scoobydoo

Re: Exceemdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:21

de deken nu opdoen en ophouden en intussen behandelen.zorg er ook voor dat je paard niet teveel zand of stof in zijn manen/staart houd zodat hij daarom ook jeuk krijgt.
niet tevele wassen dat is nl ook niet ged maar wel behandelen indien nodig en 'stofvrij' houden

InnekeSnels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 14:25

Dus nu eventueel wassen om stof uit staart en manen te halen, en dan het deken opleggen?
Ze gaat het niet kapotschuren dan?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:30

als je pech hebt dan kan het zijn dat de deken de eerste dagen beschadigd wordt, maar zonder deken ben je aan het dweilen met de kraan open.

Je paard wordt telkens opnieuw door die specifieke mugjes gestoken, heeft jeuk, schuurt (misschien tot bloedens toe), hierdoor komen ook stoffen vrij die voor jeuk en ontsteking (warmte) zorgen... ongeacht hoeveel jij wast en smeert...

InnekeSnels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 14:34

Maar na een paar dagen zal ze stoppen met schuren dan normaal gezien?
En in hoeverre zal het deken beschadig worden? (scheuren, uitgerokken,..) Nu schuurt ze nog niet heel hard, maar dat komt nog..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:39

het schuren zou normaal moeten beteren aangezien er eczeempaarden zo goed als "jeukvrij" zijn mits op tijd een goed eczeemdeken erop.
afhankelijk waar je paard zich overal kan schuren zal het "beschadigen zich beperken tot wat opwollen of kleine gaatjes. Maar als er veel oneffe plaatsen zijn (ongeschaaft hout, bomen, misschien palen met afstandshouders zonder elektriciteit,...) misschien dat je dan scheurtjes en dergelijke kan krijgen...

InnekeSnels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 14:46

Ah dan zal dat nog meevallen :)
Ze schuurt onder haar etensbak (gladde plastiek) en tegen de muren van de stal, maar die zijn ook effen. Enkel het hout in het schuilhok is wat ruwer, maar ze staat toch meestal te grazen overdag.

Bellasdodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:39

wie weet een goed merk eczeemdeken? is een Boett echt een must of is een premiere, rambo, qhp, rider pro ook goed?

InnekeSnels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 14:31

Ik heb een pagony aangekocht bij glostashop
de reacties erbij waren goed en de prijs viel redelijk mee.
Ik heb er ongeveer € 70 voor betaald, zonder verzendkosten.