Paard schrikt van waterdammetje, HELP!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EsLoveHorses

Paard schrikt van waterdammetje, HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 12:17

Mijn paard Yesta heeft een probleempje.
Maar laat ik eerst maar wat over haar vertellen.
Yesta is een hele lieve betrouwbare Fjord, ze doet echt nooit een stap verkeerd! Ze schrikt bijna nooit...
Ze staat sinds 19 maart bij ons thuis, nu dus ± 1,5 maand...

We hebben een groot weiland en daarin een bak.
Langs twee bakranden loopt een slootje, en in een hoek van de bak staat een waterdammetje.
Sinds de eerste keer dat ik ging rijden vond ze het in die hoek al een beetje eng, ze probeerde die hoek altijd af te snijden.
Na veel geduld heb ik haar 'geleerd' de hoeken niet meer af te snijden.
Ze liep er weer zonder problemen langs!

Tot twee weken terug...
Tijdens het aansingelen zette ze haar buik uit zoals gewoonlijk.
Ik stapte eerst wat rondjes door de bak, zodat ze haar buik wat meer in zou houden. Maar in de hoek schoot ze er opeens vandoor.
Er lag daar een roze bal in de sloot, daar schrok ze van.
Ook waren de sluisjes in de buurt verschoven, en dus maakte het waterdammetje veel meer geluid, veel meer dan normaal.
Vanaf die tijd wil ze niet meer normaal door de hoek...
We lopen al telkens met haar rondjes door de bak maar ik ben als het er op aankomt niet sterk genoeg.
Ik durf niet op haar te gaan zitten als er telkens zo vandoor schiet.
Er komt al een kennis van ons helpen zodat ze weer wat vertrouwen in 'die hoek' krijgt en ik weer normaal kan rijden.
Maar heeft iemand nog tips voor als ze weer een keer schrikt, of zou ze nu wat vaker schrikken omdat het nog allemaal nieuw voor haar is?

Alle tips zijn welkom!
Vragen mogen ook gesteld worden.

Groetjes,
EsLoveHorses

EarthFocus

Re: Paard schrikt van waterdammetje, HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:20

Ik weet niet waar je woont en of het ver van Alblasserdam vandaan is, maar je moet toch echt strenger zijn naar je paard toe. Dit is hoogstwaarschijnlijk puur kliergedrag. Dat kan ik natuurlijk niet helemaal inschatten daarom dat ik ook vraag waar je woont, want dan zou ik is een keer langs kunnen komen om het in te schatten. Strenger wil niet zeggen dat je moet slaan of schoppen, maar een ophouding wanneer ze met jou ervandoor gaat is helemaal goed op dat moment.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:36

Tja dat probleempje ben ik ook goed bekend mee ... maar dan in het XXXL ... ik heb een tientonner Trekpaard ... dus ja ... met kracht ga je het niet oplossen.

Voor ons lag de oplossing in voer !!
Bij mijn paard is het niet nodig omdat dat gewoon een vreetzak is, maar heb jij een kieskeuring niet altijd hongerig paard, sla een voerbeurt over, zodat je paard echt trek heeft in hetgeen je hem/haar aanbied. Geef alleen voer in DIE hoek bij die watertoestand ...
Misschien gaat het niet lukken om in ene keer daar het hele bakje voer te geven, dus stippel een soort van route uit, maak er een project van.
Ik heb er een week over gedaan om van de helft van de bak 'helemaal' in de hoek te komen. Na 2 of 3 dagen ging ik over van voer uit de hand bij elk stapje voorwaarts richting hoek, naar een uitgezette route: een rijtje duidelijk zichtbare rode teiltjes gevuld met een laagje muesli en het laatste teiltje (die in de enge hoek dus) gevuld met het aller aller lekkerste: wortels en een beetje slobber ...
Dat teiltje kreeg ze bij de "start" als eerste onder haar neus geduwd en dan mocht ze er even uit graaien (de smaakpapillen stimuleren hahaa) en dan bracht iemand die met mij in het complot zat het teiltje naar de hoek.
Reken maar dat haar ogen de hele tijd gefixed waren om het teiltje wortels en slobber ...

Probleem is nu opgelost, watervallen zullen nog geen probleem zijn hahahaa
Mocht ze nu weer andere ideeen gaan bedenken voor dat hoekje dan weet ik dat het niet is omdat ze bang is ... maar omdat ze een reden gevonden heeft om te klieren. In dat geval vraag ik haar eerst netjes gewoon langs te gaan, een tweede vraag komt er niet ... dan GEBIED ik dat we weer gewoon door het hoekje gaan. Ze mag natuurlijk NOOIT vergeten dat IK de baas ben.
Lukt het niet via links dan gaan we via rechts ... maar ik krijg mijn zin, al moet ik een hele maand die hoek als enige taak van de maand bombarderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:03

Het is met dit topic al duidelijk dat jij je teveel focust op de plek. Doordat jij tijdens het rijden gespannen bent terwijl je richting die hoek rijdt neemt je paard het over. Je moet het proberen om te draaien.
Rij voltes in de bak en begin op het stuk waar ze rustig is. Dan verplaats je de volte steeds meer richting de enge hoek, NIET naar de plek kijken, focus je op het paard, zodra je voelt dat ze gaat kijken vraag je extra stelling door naar binnen en laat haar op jou letten, desnoods vraag je de aandacht met je stem.

Dus houd haar bezig in de hoek. Zodra je voelt dat ze wilt focussen draai je een volte. Let hierbij goed op het orenspel. Wanneer ze de oren naar voren doet is dat het teken dat ze niet op jou let dus vraag meteen weer haar aandacht.
Dit is echt de enige manier om dit te doorbreken.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:02

heeey
mijn pony schrikt ook vaak
dan schiet hij ineens weg ik rijden hem dan over de volte en ga er net zolang langs tot hij het niet eng meer vind
ik rijd dan die hoek door met zweepje gebruik hem meestal niet hou daar eigenlijk niet zo van maarja.
zijn oortjes gaan dan richting het 'geluid' of 'het enge ding' zegmaar zodra zijn oortjesweer richting 'eng ding' roep ik LET OP! dan weet hij gelijk o, ja ikmoet opletten en gaan de oortjes weer 'gewoon' staan. Ik zorg eigenlijk gewoon er voor dat hij op mij gaat letten en niet op dat enge en natuurlijk even streng zijn anders gaat hij er niet doorheen:S suc6

Muntok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:48

Als het in dit geval echt structureel die hoek is vanwege dat dammetje en omdat er nu meer herrie is, heb je misschien de mogelijkheid om hem een paar dagen niet op het land te zetten maar in de bak?
En dan het hooi, zijn waterbak en eventueel een bak voer ook in die hoek geven?
Zo dwing je hem zijn angst onder ogen te zien en er aan te wennen dat gewoon eten en andere dingen ook in die hoek kunnen gebeuren zonder dat er monsters uit het water komen.