Paard uit de wei halen wat niks lust.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

Paard uit de wei halen wat niks lust.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 10:36

Hoi Bokkers,

Mijn jaarling krijg ik bijna niet uit de wei, alleen met heel veel geduld (zo'n half uur..)
Hij vind behalve hooi en gras ook niks lekker, zijn gebit is verder in orde (nagekeken door tandarts&DA)
Hij kauwt wortels e.d. wel stuk maar laat ze vervolgens vallen, hij komt er ook niet voor naar je toe..

Zodra ik 1x in 'zijn ruimte' ben geweest volgt hij mij overal, ook zonder halster.
Het is echt de eerste benadering waar het hem in zit.
Nou is hij vroeger slecht behandeld door mensen waar hij zowel mentaal als fysiek schade aan heeft opgelopen, wellicht is dat de oorzaak?

Ik zou graag willen weten hoe ik hem kan motiveren naar mij toe te komen.
Brand maar los :D

gracita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:23

misschien op een andere manier motiveren? goeie poetsbeurt (misschien eerst in de wei en pas later uit de wei en direct daarna weer terug etc.. etc...) ? Hooi in het vooruitzicht?
Ik denk dat als je consequent geduldig (en vooral niet opgeeft) blijft en wel vooruitgang te boeken zou moeten zijn... zeker als er wat 'leuks' volgt...
succes!

Rider01

Re: Paard uit de wei halen wat niks lust.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 12:18

Ik had hem wel eens in de wei gepoetst en soms kom ik alleen voor een aai maar dan nog wil hij niet komen.

Ik kan hem tot op 4 meter naderen, vanaf daar probeer ik hem uit te dagen naar mij te komen maar zonder succes.
Zet ik dan een stap dichterbij dan verbreekt hij het contact (hij wend af of loopt weg)

Het vreemde is dat hij tijdens de training gewoon los staat soms ook op een meter of 10, dan kan ik hem wel gewoon naderen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:21

Wat voor training doe je met hem dan?

En hoe wordt hij verder gehouden. Staat hij in een kudde en vind hij het gewoon lastig om bij de groep weg te gaan? Komt hij veel of weinig met mensen in aanraking?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 15:06

Hij staat in een hengstengroep van 4, ze hebben een aantal hecatare tot hun beschikking, 24/7 buiten.
In de zomer staat hij een eindje van stal af dus weinig mensen, in de winter heeft hij van alles om zich heen (kinderen, groot verkeer, allerlei dieren)

In het begin had hij wel angst om alleen te zijn, toen ik net zijn eigenaar was bleef hij maar hinniken op de poetsplaats.
Hoe sterker onze band werd hoe minder hij het ging doen, hij begon in de wei wel al naar me te kijken als ik eraan kwam, doet hij nog steeds dus er is wel iets van herkenning.
We wandelen en trainen op allerlei plaatsen, wil niet dat het paard aan het erf gaat plakken ;)

Waar we mee bezig zijn is gewoon de basis eigelijk, jojo spelletje, hoefjes geven, schriktraining.
En meestal een stukje wandelen aangezien hij daar zo van geniet, het is echt een kleuter die van elk vlindertje en blaadje geniet :)
We houden het speels overigens..

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 23:07

leren om te komen..?

Als je in de wei gaan staan -/ zitten met je ogen naar de grond komt hij na veel geduld wel..

Dan kan je hem belonen, en weglopen, zodat hij het naar je toe komen niet meteen gaat associëren met "uit de wei moeten".

Later kan je dan een halster om doen en even poetsen, en dan terugzetten in de wei. :P Dan zal het vast beter gaan :)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 08:04

Ponytjuh, dat werkt in dit geval niet want heel vaak laat ik hem gewoon in de wei.
De wei opzich is het probleem niet, het is het contact met mensen.
Toen hij vroeger s' nachts nog in een box stond deed hij hetzelfde (in de hoek van de box duiken om de mens te ontwijken)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:22

Een lastig probleem waar ik sowieso geen pasklare oplossing voor kan bedenken :n

Hij is laagste in rang toch? Hangt hij sterk aan zijn kuddegenootjes of zie je hem regelmatig afzijdig staan? Als hij een sterk kuddegevoel heeft, zal daar het probleem misschien zitten (naar jou toe is de kudde verlaten). Maar aangezien hij laagste in rang is, lijkt me dat niet heel waarschijnlijk.. Het heeft ook vast met zijn verleden te maken, dat het veel meer tijd kost om hem vertrouwen te geven in de mens?

Wellicht is dit dus ook een kwestie van tijd? (sorry, zoals ik al zei geen oplossingen, wel vragen :Y) )

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:58

Ik denk ook wel wat Sonja zegt.. Max is duidelijk de leider in de groep en de laatste keer dat je Vlam uit de kudde haalde vond Max dit niet zo leuk en probeerde hij alles om Vlam terug te halen is het niet??

Als ik bij ze kom geef ik ze allemaal een bultje biks en kan ik Max lekker aaien ook kan ik dan behoorlijk dicht bij vlam komen terwijl hij lekker staat te smikkelen dus misschien zo eens proberen?

Gioyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 20:01

als mijn paard niet komt ga ik altijd op me hurken zitten daar worden ze nieuwsgierig van moet je ook is proberen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 20:42

haha maar Max en de tweeling vinden me wel leuk :P (de andere weidegenootjes)
Vlam blijft juist alleen achter door niet met de groep mee te lopen.

@Gloyy, op m'n hurken heb ik geprobeerd, werkt niet
Toch bedankt voor je reactie :)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 14:56

Mss zeg ik nu iets totaal belachelijk maar is mss het proberen waard :P
Dus ge gaat tot het punt waar hij 'weg' wilt. Voor dat hij WILT vertrekken gewoon zelf terug omdraaien en wegstappen. Altijd dichter of mss volgt hij dan al wel ? En keihard belonen als hij komt he :P
En nog iets, maar geeeen idee waar ik het vandaan heb is naar hem toe 'zigzaggen'. Dus naar hem gaan maar niet in een rechte lijn. Een keertje iets naar links draaien en dan keer naar rechts, grote zachte bochten maken fzo ? Schijnt dat paarden ook zo zwalpen als ze ergens naartoe gaan xD

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 15:02

Klopt, roofdieren gaan van A naar B, prooidieren niet :)
Zigzaggen heb ik al geprobeerd maar werkt niet, die andere tip ga ik eens proberen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 07:49

Misschien rustig op hem aflopen, en als die wegloopt omdraaien en (met je rug naar hem toe) op je hurken gaan zitten

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:30

Het is logisch dat hij nog niks anders lust dan hooi en gras. Zijn tanden zijn nog niet sterk genoeg voor wortels etc, mijn 3 jarige eet ze nog steeds niet omdat hij ze simpelweg niet kapot krijgt. Laat het voer maar voor wat het is, dat komt wel.
Hoe reageert hij als je eerst naar de anderen toe loopt, hen aait en daarna pas naar hem? Misschien kan je proberen om hem pas aandacht te geven als hij er om vraagt. Dus een aantal keren de anderen aaien, komt hij niet, dan ga je gewoon weg. Dit doen tot hij denkt "he, IK hoor bij jou!" en naar je toe komt. Kan trouwens weken duren, die van mij heeft het ook een tijdje gedaan.

Hurken heeft meestal geen zin. Paarden zijn vluchtdieren, ze vluchten voor jagers. Wat doen jagers: hurken.... :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:35

Je kan ook nog proberen, naar hem toelopen en voordat hij iets doet, loop je weer van hem weg.
En dat zo herhalen.
Dit heb ik ooit eens gelezen over paarden: als je naar ze toegaat en weer wegloopt voor je er bent, dat ze dan gaan volgen. (dit ging trouwens over een kudde wilde paarden) Op een gegeven moment was de kudde wilde paarden en de man elkaar heel dicht genaderd.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 13:11

Tips uitgeprobeerd zonder succes... hij blijft die 'grens' van een meter aanhouden.

Mochten er nog ideeen zijn, graag :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:54

Ik zou hem niet meer uit de wei halen, maar zijn vertrouwen winnen ín de wei totdat hij vanuit zichzelf met je mee wilt. Lees ook eens het boek van Inge Teblick. Dat begint bij de basis; het benaderen van je paard.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 15:00

Dani_ schreef:
Ik zou hem niet meer uit de wei halen, maar zijn vertrouwen winnen ín de wei totdat hij vanuit zichzelf met je mee wilt. Lees ook eens het boek van Inge Teblick. Dat begint bij de basis; het benaderen van je paard.

Ik probeer ook zeker zijn vertrouwen te winnen.
Het boek ken ik ;)

Vertrouwen is er altijd behalve in de wei en dat is nou juist het rare...
Wat is er aan de hand waardoor hij niet wilt komen? waarom heeft hij die grens?

Denk toch dat er iets rond zijn verleden speelt..