Ups & Downs van een vliegenmasker.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sonraffie

Ups & Downs van een vliegenmasker.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 19:52

ik heb een vraagje,
ik wil mijn paard een vliegenmasker op gaan doen, ze staat in een kudde met 10 andere paarden.
hebben jullie ervaring met vliegenkappen ? goede of slechte ervaringen, ik hoor het graag,
Groetjes sanne;)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Ups & Downs van een vliegenkap.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:58

Zorg ervoor dat hij overal goed aansluit, geen kiertjes ergens waar vliegjes door naar binnen kunnen. Dan krijg je een panieksituatie! Als de kudde rustig is kun je je paard best een kap opdoen. Vliegenkap bevalt mijn bijrijarabier erg goed, ze krijgt er meer rust door (eczeem).

Sonraffie

Re: Ups & Downs van een vliegenmasker.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 20:00

Het is een hele rustige groep, die van mij heeft last van traan ogen door de vliegen, dus ik d8 misschien is het wel de oplossing

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 20:35

Ik vind een vliegenkap echt ideaal. Mits je er een kan vinden die goed aansluit. Die goed de ruimte geeft bij de ogen, zodat de wimpers niet tegen het gaas aankomen. En je geen grappenmaker heeft die hem standaard elke dag af doet incl halster... **zucht**

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 20:57

Darkness85 schreef:
Ik vind een vliegenkap echt ideaal. Mits je er een kan vinden die goed aansluit. Die goed de ruimte geeft bij de ogen, zodat de wimpers niet tegen het gaas aankomen. En je geen grappenmaker heeft die hem standaard elke dag af doet incl halster... **zucht**

hoe kan je zien dat die wimpers er tegen aan komen ?

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:12

Als je paard de kap op heeft. En de kap zit te krap op de wimpers, dan komen de wimper haartjes een beetje door het gaas heen... ;)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:30

Let goed op of de kap niet tegen de oogbol aan komt. Ik heb er ooit eentje gehad die dat deed.
Verder merk ik dat als er veel vliegen zijn mijn paarden ontzettend blij zijn als ik met die dingen aan kom zetten. Ze stoppen hun hoofd er bijna vanzelf in.
Als ik ze 's avonds af doe willen ze graag even op hun hoofd gekrabt worden tussen en boven de ogen. Schijnbaar gaat het ding toch wel een beetje irriteren.

Als je paard in een kudde loopt, dan heb je het risico dat er vriendjes zijn die aan de kap gaan knabbelen of deze als speledingetje gebruiken en kapot bijten.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 07:51

Scum schreef:
Let goed op of de kap niet tegen de oogbol aan komt. Ik heb er ooit eentje gehad die dat deed.
Verder merk ik dat als er veel vliegen zijn mijn paarden ontzettend blij zijn als ik met die dingen aan kom zetten. Ze stoppen hun hoofd er bijna vanzelf in.
Als ik ze 's avonds af doe willen ze graag even op hun hoofd gekrabt worden tussen en boven de ogen. Schijnbaar gaat het ding toch wel een beetje irriteren.

Als je paard in een kudde loopt, dan heb je het risico dat er vriendjes zijn die aan de kap gaan knabbelen of deze als speledingetje gebruiken en kapot bijten.

dat denk ik niet, Mijn paard is erg dominant, en er staan wel wat jonge paarden bij, maar die durfven niet in de buurt te komen,,,

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:26

ik heb inderdaad ook wel eens gehoord dat er bij een paard en wesp of een hommel onder ging en dat, dat paard helemaal flipte. toen heeft die vrouw van die sliertjes geprobeerd en deze is in z'n oog gekomen, en kwam er niet goed uit, waardoor hij waarschijnlijk blind zou raken.
dus ik doe altijd een beetje vliegenspray op een doekje en dat smeer ik over het masker heen, zodat de vliegen daar echt uit de buurt blijven, en ik de andere paarden ook want die spray stinkt echt haha.:P

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:57

Ik lees nu nooit mensen die hetzelfde probleem hebben wat ik had; een paard dat met rollen enorm met het hoofd over de grond schuurt en daarbij een ingedrukte kap krijgt of de kap vol met modder smeert en dus niets meer ziet... Voor mij was het 1x nooit meer, maar zal mij opzich niets verbazen als ik ook daarin weer een rare muts heb :=

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 08:19

Ik heb wel gehad dat hij een keer aan de zijkanten wat besmeurt met modder was. Maar hij kon vooruit nog gewoon zien. En dat de kap door het rollen indeukt heb ik gelukkig nog niet gehad.... :+

Maar ik zit dus met een ander probleem. Maakt niet uit wat ik ook op zn koppie laat zitten, meneer gooit alles eraf. Of het nou alleen zn halster is, of een halster met vliegen nettje, of alleen een kap. Het maakt geen kont uit. Hij laat niks zitten die pannekoek. En nu vind ik dat nu nog niet zo erg. Want nu zijn er hier nog niet zo heel veel vliegen. Maar straks zijn het er weer mega veel. En als hij dan niks om heeft, dan heeft hij weer dikke, wat viezige ogen....

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:45

Ik heb zelf voor mijn paard een zwarte vliegenkap met gaas.
Echt ideaal voor tegen de vliegen.
Je kan ze kopen met en zonder orenkap, en deze past onder het halster en is vastgemaakt met klittenband.
Op deze manier heeft je paard geen kans om de vliegenkap af te gooien.

meisje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:45

ik ben er geen voorstander van. Ben ook veel te bang dat er toch een beest inkomt..

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 01:52

Ik heb hem al een aantal dagen uitgetest dit jaar toen het zo warm was en windstil. Waren al best wat vliegen. Ik heb er een van HH, een zwarte zonder oren. In principe werkt hij goed hoor, paard heeft daardoor duidelijk minder last van vliegen bij het hoofd. Nadeel was wel dat hij op een gegeven moment bij zin kin een schuurplek kreeg. Ik denk dat hij omdat hij nog nooit zo een ding op had gehad er flink mee is gaan wrijven want echt strak zat hij niet.
Als het straks weer krioelt van de vliegjes doe ik hem weer eens om, kijken of hij er nu al meer aan gewend is en niet opnieuw zo een schuurplek krijgt. Als hij dat wel krijgt doe ik hem toch maar niet meer om en gebruik ik hem alleen als ik met hem grondwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 02:24

Tancreda4 schreef:
Ik lees nu nooit mensen die hetzelfde probleem hebben wat ik had; een paard dat met rollen enorm met het hoofd over de grond schuurt en daarbij een ingedrukte kap krijgt of de kap vol met modder smeert en dus niets meer ziet... Voor mij was het 1x nooit meer, maar zal mij opzich niets verbazen als ik ook daarin weer een rare muts heb :=

Dan ben ik nog raarder door te denken dat een vliegenmasker uberhaupt redelijk overbodig is aangezien een paard zelf heel goed in staat is om vliegen te verjagen. Je kunt ze soms wel helpen door de staart, manen en voorpluk niet te kort te maken. Paarden en vliegen gaan al sinds het eerste ontwerp samen door het leven en ik denk dat ze goed aan elkaar gewaagd zijn.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:33

Mijn paard heeft ook last van traanogen en ik had eerst een ''gewone'' vliegenkap. Die zat dus tegen zijn ogen waardoor hij jeuk kreeg en nog ergere traanogen. Aan 1 kant heeft ie ook bijna geen wimpers meer van het krabben. Ik heb nu een vliegenkap van Rambo met een boog erin. Die boog zorgt ervoor dat het niet tegen zijn ogen komt en volgens mij vind hij het heerlijk. Hij sluit erg goed aan en er zit ook een neusbeschermer aan maar die kan je er ook afhalen. Ik raad je deze echt met 100% aan!! :)

maike_rickly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:43

Hier ook zo'n muts die alles af krijgt heb al vanalles geprobeerd masker met oren, zonder oren, halster met netje en netje met alleen een kinriem. alles krijgt ze af. nu dus een stick om op het gezicht te smeren en verders heeft ze pech.
Maar als het te erg wordt en te warm is ze wel zo slim om in de schuilstal te gaan staan.

Heb bij mijn vorige verzorgpaard wel wonden schuurplekken op haar kin gehad van het masker.
En daardoor nog meer vliegen op het hoofd door de wond.
Vind dat je met een masker je paard wel goed in de gaten moet houden om dit te voorkomen.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:50

Ik heb voor onze pony met eczeem een hele simpele (wel met oren) Eentje die met touwtjes onder de kaak vast zit. Ze krabt nogal eens met haar achterbeen aan haar oren en is al een keer in het halster blijven hangen en laatst dus in haar eczeemdeken (rambo)
Ik heb dus bewust een masker wat meteen stuk gaat als ze eraan blijft hangen, doodeng vind ik dat.
Ze staat op ijzers

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:51

Lovely schreef:
Tancreda4 schreef:

Dan ben ik nog raarder door te denken dat een vliegenmasker uberhaupt redelijk overbodig is aangezien een paard zelf heel goed in staat is om vliegen te verjagen. Je kunt ze soms wel helpen door de staart, manen en voorpluk niet te kort te maken. Paarden en vliegen gaan al sinds het eerste ontwerp samen door het leven en ik denk dat ze goed aan elkaar gewaagd zijn.

die vlieger gaat dus niet op voor paarden met eczeem....

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:56

Ik had ook een hele mooie gekocht voor mijn merrie, maar ook ik heb zon grappenmaker :Y) die het halster inclusief vliegenmasker afwerpt dus de mijne heb gewoon pech! Voor de rest vind ik het wel super handige dingen!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:04

Lovely schreef:
Tancreda4 schreef:

Tsja, als je paarden bij het bos staan en de hele dag maar loopt te schudden met hoofd en zwiepen met staart. Zo lekker is het niet voor ze.
Jij vind het toch ook irritant als er steeds een vlieg op je hoofd gaat als je lekker op de bank ligt bijna te slapen of als er een of meer om je hoofd zoemen?

Hier ook maskers als ze te erg last krijgen, paarden worden er knettergek van en straks met horzels helpt het ze ook. :j
Ze staan gelijk weer een stuk rustiger met masker. Die hardnekkige rotvliegen die met een beetje schudden niet weggaan.

jitsudaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:07

ik vind ze persoonlijk verschrikkelijk haha. ze zien er ook beetje maf uit
maar aan de andere kant. niet fijn de hele dag vliegen rond je ogen dus
als het echt heel heftig is dan zou ik het wel doen maar ik vind het
niet nodig, alleen als het echt erg en zwaar vervelend wordt zet ik hem
bij der op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:32

Tancreda4 schreef:
MelanieB schreef:
Lovely schreef:

Tsja, als je paarden bij het bos staan en de hele dag maar loopt te schudden met hoofd en zwiepen met staart. Zo lekker is het niet voor ze.
Jij vind het toch ook irritant als er steeds een vlieg op je hoofd gaat als je lekker op de bank ligt bijna te slapen of als er een of meer om je hoofd zoemen?

Hier ook maskers als ze te erg last krijgen, paarden worden er knettergek van en straks met horzels helpt het ze ook. :j
Ze staan gelijk weer een stuk rustiger met masker. Die hardnekkige rotvliegen die met een beetje schudden niet weggaan.

Maar, wist je dat paarden zich het grootste gedeelte van de tijd helemaal niet bewust zijn van de vliegen en dat het zwiepen met de staart, trillen met de huid enzovoort automatismen zijn. Ze denken er niet bij na en raken er dus ook niet door verstoord. De conclusie dat de paarden er stapelgek van worden is meer een mensending.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:32

Darkness85 schreef:

ik heb alleen maar downs, mijn haflinger trekt hem af zodra ze mn auto de laan uit ziet gaan :P

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:18

Lovely schreef:
Maar, wist je dat paarden zich het grootste gedeelte van de tijd helemaal niet bewust zijn van de vliegen en dat het zwiepen met de staart, trillen met de huid enzovoort automatismen zijn. Ze denken er niet bij na en raken er dus ook niet door verstoord. De conclusie dat de paarden er stapelgek van worden is meer een mensending.

Leg mij dan eens uit waarom ze dat niet in andere tijden doen dan??
Ben benieuwd waar je dit vandaan haalt..