de hoeven niet geven en trappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

the_titan

de hoeven niet geven en trappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 23:48

even een snel vraagje over hoe best te reageren.

ik verzorg een stel merries.
laatst wou ik van 1 de hoeven doen, trekt ze de 2de hoef weg en zet ze het op een lopen, waarbij ze nog eens schuin naar achter trapt in mijn richting. 2 maal.

ik heb haar daarna direct achterna gegaan, en even verder gedreven en ze ook wanneer ik haar aandacht had een stuk achteruit gedreven.

ze is altijd al moeilijk geweest. nu dat ze op de wei staat heeft ze overal eten, dus kan ze gewoon elders gaan grazen. daarvoor gaf ik ze hooi en bleef ze dus in de buurt van zo'n berg staan.

ik maakte de hoeven doorgaan proper tijdens het eten. en ze stonden nooit vast.

de ander is gemakkelijk genoeg. maar zij wil het liever niet hebben. ik probeer haar duidelijk te maken dat dat toelaten haar iets oplevert, maar ze blijft moeilijk.

heb ik op de juiste manier gereageert of wat moet ik veranderen?

bedankt.

Waves

Re: de hoeven niet geven en trappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 00:05

Kan je haar niet gewoon vast zetten? Het is heel moeilijk corrigeren als het paard zo weg kan lopen de groene weide op. Dat levert haar meer op dan blijven staan.

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:18

Gewoon vastzetten, en die hoef gewoon vasthouden tot jij hem neer zet en niet tot ze hem zelf neer zet. En als ze zo hard trekt dat je niet meer vast kunt houden (heb ik namelijk ook wel eens ooit :P) dan gewoon neer laten zetten en opnieuw optillen, en zolang tot jij die hoef neerzet en niet zij zelf.

En niet op de wei midden in een kudde als ze aan het eten zijn want dan kan ik me voorstellen dat ze inderdaad niet blijft staan. Lijkt me ook niet echt een prettig gevoel als je daar zo in de wei staat :P

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:42

Ja inderdaad vast zetten, en misschien met een touwtje er omheen.
Dan doe je zeg maar een touw om het been heen, en dan geef je lichte druk.
Zo gaat ze begrijpen hoe ze moet reageren op die druk, want misschien snap ze dat geen eens.

Missbambie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:51

Ik loop ook tegen het probleem aan dat ik geen hoefjes op getilt kreeg voor lukt ons nu aardig, veel borstelen bij de voeten. achterhoef blijf nog een probleem.... kan het evenwicht zijn, wij doen het met ze tweetjes hier elke keer als ie rustig zijn voet op til krijg ie biks, zo hebben we het bij de voorbenen ook gedaan...

the_titan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 23:03

ze weet volgens mij al genoeg dat ze beloond wordt als ze een hoef geeft. ze kan ook redelijk op commando hoefjes geven. een keer was ze me zelfs al voor. ik was aan de 2de hoef bezig en toen die klaar was tilde ze aan de andere zijde al een hoef op. Ze weet goed genoeg wat de bedoeling is. Ze heeft er gewoon geen zin in. maar ik blijf wel altijd volhouden tot ze gedaan zijn. en meestal geeft ze daar ook in toe uiteindelijk.

ik zal haar de volgende keer anders gewoon gaan vastzetten. geen gezever meer met weglopen en zo.
DE andere kan ik gewoon doen waar ze staat. die is lief en mak genoeg. deze is eerder wars en eigenzinnig :( . ze is wel de leidster. ze jaagt altijd de andere uit de buurt van mij om de kudde te beschermen en als die bij mij in de buurt wil komen. ZE bijt zelfs naar haar.

the_titan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 22:01

na dat akkefeitje van 2 weken geleden is ze ineens poeslief zowat.
ze komt naar me toe aan de rand van de wei. ze jaagt de andere niet meer zo direct weg en ze laat me goed toe om even wat te knuffelen. en ze geeft zonder al te veel protest de hoefjes. gegeven ik doe het vlug terwijl ze de korrels eten.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:38

Iemand vast laten houden of even vast zetten werkt wel echt het beste.
Ik doe het altijd bij pony die wat trappen dat ik met mijn billen tegen zijn bil aan druk. Des te dichter jij tegen hem aan staat, des te minder hard hij kan trappen en hoe moeilijker het ook voor hem word. Sta jij er wat verder vanaf, dan heeft hij al veel meer vaard met dat been gemaakt als jij het merkt en kan hij je ook beter raken.
Je kunt proberen een handdoek of een zacht touw in een lusje om zijn been te doen en inderdaad lichte druk te geven. Tilt het paard het been heel even op laat je meteen weer los. Je moet het dan echt staps gewijs doen. Zo kun je er steeds een stapje bovenop doen en het been steeds verder laten optillen.
Gaat dat goed en vertouw je het, dan kun je het zelf met de hand doen.
En blijf rustig. Ben jij gespannen lees dat paard het van je af. En lukt het niet. Dan ga je gewoon de volgende keer verder.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:24

ik heb 'n super lieve shetlander, maar zei vind 't zooooo verschrikkelijk als ik aan haar achterbenen kom. Ik doe altijd alleen haar voorhoefjes dat gaat perfect, maar die achterste 2 worden nooit gedaan. Als ik die toch probeer te pakken gaat ze ook trappen en slaan.

Ik dacht eens 'n keer sl :D im te zijn. Ik 'n touw gepakt met 'n lus. Haar in die lus laten staan. Touw door 'n ring gedaan en zo haar achterbeen opgetild met dat touw. Nou dat was 1 groot gevecht! zei tegenstribbelen en stijgeren! Ging dus ook al niet! Nou dan niet hoor! ;)

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:36

Je moet ook niet een lus maken die vast is. En niet door een ring. Gebeurt er dan wat knijp een mens van nature. Zou jij dus schrikken van hoe zij tekeer gaat omdat je veel te overhaast bent en te sterk is de kans erg groot dat je alleen maar meer aantrekt.
Volgende keer als je het met je shet doet moet je meteen bij de eerste reactie los laten. Dit was al heel erg veel te ver. Gebeurt dit te vaak word het alleen maar erger.
Blijf gewoon veel oefenen. Vind je het touw niets zou je het, het beste toch met de hand kunnen doen en vraag anders iemand die er ervaring mee heeft om te kijken of het even voor te doen.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:19

nee je kunt helemaal niks doen. Ik heb haar al 16 jaar en nog doet ze 't niet. Je moet gewoon accepteren dat dat niet gaat.

reggyrat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:05

heb het wel eens geprobeerd met een klikker en een tranings stok?

gewoon naas je paard gaanstaan met de stok de benen aanraken geen reactie klikken en wat lekker geven
hij zal leren dat het niet erg is dat er iemand aan zijn benen zit
als hij de stok niet meer erg vind kan je over gaan met je handen en langzaam de voeten opgaan tillen
heeft hier erg goed gewerkt ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 00:11

Wat is dat nu voor een onzin.
Je moet er niet vanuit gaan dat het niet kan.
Natuurlijk kan dat ook bij jouw pony ook wel lukken, je moet het gewoon leren aan die pony, meer is dat niet, ik durf er een weddenschap op t doen dat hij in één dag training zijn voetjes geeft.
De fout zit niet bij de pony, maar bij de mens die er mee bezig is.

khalid schreef:
nee je kunt helemaal niks doen. Ik heb haar al 16 jaar en nog doet ze 't niet. Je moet gewoon accepteren dat dat niet gaat.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:22

nee hoor er zijn ook paarden waarbij 't nooit zal lukken.

klikker lijkt me wel goed en leuk om te oefenen ja, maar moet natuurlijk van jongs af aan. ;)

reggyrat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:27

het hoeft niet van af jongs
wij zin begonnen met 12 paarden en pony´s leren erg snel dus dat zal echt geen probleem zijn
al zijn sommigen erg koppig :P
maar geef het niet op ;)

FemkeFH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:29

Ik heb bij een pony soms hetzelfde probleem, dus lees even mee :P

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:33

Khalid is een beetje eigenwijs

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:45

khalid schreef:

klikker lijkt me wel goed en leuk om te oefenen ja, maar moet natuurlijk van jongs af aan. ;)

Van jongs af aan... mijne was bijna 7 toen ik haar kocht, en totaal niet opgevoed. Als ik te lang naar haar voeten keek, had ik er al ééntje te pakken. Hoefsmid was ze gewend met praam...

Kwestie van goed opvoeden, want binnen een paar maanden kon ik onder mijn paard door kruipen, haar voeten pakken wanneer en hoe lang ik wil, en is er geen bravere te vinden bij de smid. Zelfde paard.

Dus tenzij er iets medisch is waardoor het paard zijn voeten niet of nauwelijks kán geven, is de mens als enige factor aan te wijzen waarom iets niet aangeleerd kan worden.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:35

khalid schreef:

met zo'n instelling zal het jou idd niet lukken om de achterhoeven van je pony op te tillen ;)

Mijn paard vertikte het om z'n voorhoeven voor me op te tillen toen ik 'm pas had. Heb gewoon volgehouden, nu ben ik zover dat hij ze optilt, een poging doet om te trappen en vervolgens toegeeft dat het hoevenkrabben maar moet.

mmmilllouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 09:56

zo te zien zijn er al genoeg oplossingen en ideeen :D

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:02

ik ben niet eigenwijs maar die pony! hahaha :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 23:56

Nooit met de vinger naar de pony wijzen, het is echt niet het paard die fout zit, de fout moet je bij de mens zoeken, dus bij jou.

khalid schreef:

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 00:14

is het geen paard met sokken.anders zou je ze daarmee vast kunnen pakken.werkt bij mij perfect.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 09:05

aeolusnr1 schreef:
Nooit met de vinger naar de pony wijzen, het is echt niet het paard die fout zit, de fout moet je bij de mens zoeken, dus bij jou.

khalid schreef:

_/-\o_ zo is dat

lynnXtubbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 09:06

Hmm.. Ik heb het afgeleerd door als ze bleven trappen, vast te houden, en als ze even stil stond gaf ik een snoepje, :)