Tijdsindicatie voor het bepalen van een rangorde?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

seline1981

Tijdsindicatie voor het bepalen van een rangorde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 22:59

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met paarden die in de zomer 24/7 de wei opgaan en het bepalen van een rangorde in de groep.

Gisteren heb ik mijn 3 jarige merrie naar de wei gebracht zodat ze nog een paar maanden kan genieten van haar jeugd :+ .
Ze staat in een wei van ongeveer 1,5 hectare verdeeld in 2 stukken. Ze staat daar met nog 2 ruinen en een andere merrie. Helaas stonden de overige 3 paarden er al een aantal weken.
Toen ik haar gisteren in de groep heb gezet was ze helemaal in haar sas. Staartje de lucht in en genieten van de ruimte en uiteraard het gras. Wel was gelijk duidelijk zichtbaar dat 1 van de ruinen de baas is. Hij joeg mijn paard een aantal keren flink op en beet haar in d'r kont.

Toen ik vandaag een aantal keren ben wezen kijken, vond ik het met het uur beter gaan. Ze stond lekker te eten en rond het middaguur stond ze zelfs zij aan zij met de andere ruin.
Vanavond toen ik kwam kijken, kwam ze gelijk naar het hek en mijn gevoel zegt dat ze er graag uit wilde.
Het gras is niet al te lang, ik was hier in eerste instantie blij om i.v.m. hoefbevangenheid ed. Gevolg is dat de "bazige ruin" zich erg focused op mijn merrie. (lees: erachteraan jagen)
Hoe moeilijk is het ook vind, ik weet dat dit een "normale reactie" is, maar weten jullie hoe lang ik het de tijd moet geven?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

coiboi

Re: Tijdsindicatie voor het bepalen van een rangorde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:02

Bij ons was het in minder dan een week geschied. En het kuddegevoel wordt met de week sterker.

Maar haal je ze in de winter dan weer uit de kudde?
Lijkt me ook lastig voor die paarden. Maarja kan niet anders, denk ik, toch? :)

seline1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 23:06

coiboi schreef:
Bij ons was het in minder dan een week geschied. En het kuddegevoel wordt met de week sterker.

Maar haal je ze in de winter dan weer uit de kudde?
Lijkt me ook lastig voor die paarden. Maarja kan niet anders, denk ik, toch? :)

Dat klinkt hoopvol :o
Helaas heb ik geen mogelijkheid voor continue weidegang. Is niet ideaal, maar hier in de buurt bijna onvindbaar.

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:08

Je kan niet meer doen dan in je macht ligt! :)

Hoopvol inderdaad!
Bij ons ging het wel om quarters, maar dat lijkt (vrij) me weinig uitmaken.

seline1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 23:14

coiboi schreef:
Je kan niet meer doen dan in je macht ligt! :)

Hoopvol inderdaad!
Bij ons ging het wel om quarters, maar dat lijkt (vrij) me weinig uitmaken.

Mijn vriend zou zeggen "paarden zijn paarden" _O-
Super bedankt voor je reactie, dat geeft de burger moed.

coiboi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:35

Ghe ghe!
Ja en een frikandel is een frikandel zeker??
Nou er gaat niets boven Beckers hoor! _O-

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:56

Mijn paard staat sinds 1 april op een nieuwe stalling met 24/7 weidegang. Hij krijgt nog bijna elke dag mot desondanks hij aanvaard is in de groep... Hij lijkt echt blij te zijn en oogt ook gezonder dan voordien. Hij staat wel helemaal onderaan in rang en de leiders doen hem ook niks. Juist het paard dat net boven hem staat, daar gaat hij elke dag mee ruziëen. Soms lokt mijn paard het uit, dan het andere.
Verder merk ik nu dat hij ook eens bij de leiders gaat proberen kontbijten, hij is nog jong en ik denk dat hij ze een beetje wil uittesten.
Dus geef het nog wat tijd, het komt zeker goed!

seline1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 19:26

amouroke schreef:
Mijn paard staat sinds 1 april op een nieuwe stalling met 24/7 weidegang. Hij krijgt nog bijna elke dag mot desondanks hij aanvaard is in de groep... Hij lijkt echt blij te zijn en oogt ook gezonder dan voordien. Hij staat wel helemaal onderaan in rang en de leiders doen hem ook niks. Juist het paard dat net boven hem staat, daar gaat hij elke dag mee ruziëen. Soms lokt mijn paard het uit, dan het andere.
Verder merk ik nu dat hij ook eens bij de leiders gaat proberen kontbijten, hij is nog jong en ik denk dat hij ze een beetje wil uittesten.
Dus geef het nog wat tijd, het komt zeker goed!

Heel erg bedankt voor je reactie. Vandaag lijkt het inderdaad al een stukje beter te gaan. Er zijn helaas wel wat nieuwe bijtwonden bijgekomen, ze oogt al wel een stukje meer op haar gemak.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:20

Het hangt maar net van de kudde af, wij hebben 4 groepen en de ene groep was gelijk al rustig en de andere 3 groepen duurde hooguit een week toen was het al rustig.
Nu is er in 1 groep een nieuw ruintje en die werd 10 minuten achterna gezeten en toen was het al klaar. Je weet het nooit vantevoren.
Ze zullen best een keer een buts oplopen, kwestie van goed in de gaten houden en als het niet gaat niet te snel uitelkaar halen behalve als het té erg wordt. Sommige paarden kunnen elkaars bloed wel drinken en anderen zijn net klit en bandje :)

nanoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 18:23

Bij mijn paardje duurde het ook minder dan een week, het zal vast niet zoveel langer duren denk ik:D

seline1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 22:32

Gelukkig gaat het steeds beter. Het lijkt erop dat mijn paard zich steeds meer op haar gemak voelt. Het andere paard jaagt helaas nog steeds, maar ik heb wel het idee dat ze zich er steeds minder van aantrekt. We zijn nu natuurlijk ook weer bijna een week verder. Iedereen super bedankt voor de lieve en geruststellende berichtjes.

VanillaIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:47

Ik heb mijn 2jarige ruin bij 2 andere paarden gezet (iets oudere ruin en een merrie) die al een maand samen stonden. Nu na iets meer dan een maand zit de merrie nog regelmatig achter mijn 2jarige aan en ze doet dit echt met haar horen venijnig naar achter en ze vliegt er op af(het is dan niet veilig om er tussen te staan). Hij krijgt ook nog heel veel bijten en stampen van de oudere ruin die duidelijk de baas is. Hij staat dus vol wondjes. Maar toch staan ze ook regelmatig alle drie heel dicht bij elkaar en lijkt er geen probleem te zijn. Meestal komen ze dus wel overeen. Maar mijne jonge lijkt het ook leuk te vinden, hij daagt enorm hard uit en zelfs als hij gebeten is komt hij direct terug af..
Ik hoopte dat dit ging beter maar ze staan toch al een dikke maand samen.. Maar voorlopig zit er nog geen verandering in. Het zal echt afhangen van de groep waarin ze staan hoe lang dit blijft duren denk ik :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 12:00

Bij mij was het in de loopstal een kwestie van een week, maar in het land (waar uiteindelijk alle paarden van stal stonden) was het binnen 5 minuten betwist.

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:11

Neiuw paard in de groep kan meestal wel een week duren voordat alles een beetje rustig is. Maar vaak wel een maand voordat de werkelijke rangorde weer bepaald is.

Zolang de ruin de merrie alleen maar ene stukje wegjaagd en dan weer ophoud is het goed. Hij laat duidelijk weten dat ze een grens over gaat en word gecorrigeerd. Ervaring zal haar leren waar haar plek is en wat ze wel en niet kan doen. In verloop van tijd zal dit minder worden, ze moet even de huisregels leren kennen. ;)

Zolang ze niet vechten of letterlijk het land door/uit gejaagd word, lekker laten gaan.