jullie mening....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paperboy

jullie mening....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 22:23

Ik heb een ontzettend leuk paard van bijna 4 (deze maand). ik rij hem 3 x in de week een half uurtje heel rustig aan. De rest van de tijd staat hij van smorgen tot savonds in de wei, met zijn vrienden. Tot voor kort heb ik heel veel met hem gewandeld gewoon aan de hand en dit opgebouwd tot meer dan een uur. Sind een maand of wat rij ik hem 1 x in de week buiten, voornamelijk stap in een gezellig groepje met paarden uit zijn eigen "kudde".
Alleen de buitenrit is nu inmiddels 1 uur en drie kwartier (afgelopen zondag). Ik begin nu te twijfelen of dit niet veel te lang is voor hem......
We stappen bijna alleen maar, afgelopen zondag hebben we een paar minuten gedraafd.
Nu vraag ik me af kan ik beter kan stoppen met deze buitenrit. Ik kan nog niet alleen naar buiten met hem, en ik kan van de groep niet verwachten dat ze voor mij steeds een kort rondje doen....... Het belangrijkste is wat goed is voor mijn paard.
Paard vind het buiten erg leuk en is superbraaf, zet geen stap verkeerd.
Ik heb zelf al wel besloten dit niet elke week te doen. Wat is jullie ervaringen met jonge paarden op buitenrit?

Akhal_Teke

Re: jullie mening....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:26

Als het voornamelijk stap is, is het dus voornamelijk een ontspannen rit. Dan is het niet te veel hoor.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 22:30

Ja het vrijwel alleen stap. Het blijft ook voor 95% stap omdat de meeste paden zich daar alleen voor lenen.
(smalle paden). Ik zit alleen wel lang op zijn rug bedacht ik mij zou dat niet te belastend zijn?
Ik rij trouwens met een los teugeltje mijn paard is super ontspannen buiten, vrijwel nergens van onder de indruk......

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:32

Je zou ook eens af kunnen stappen en een stukje ernaast meelopen als het je te veel lijkt. (Zou ik zelf niet doen, want het is echt niet te zwaar hoor).

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:32

Zo'n rit is misschien nog wel beter voor het paard dan een half uur in de bak aan het werk. Lekker ontspannen rechttoe-rechtaan stappen is goed voor zijn balans en spieropbouw.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:33

En heeeel goed voor z'n pezen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:35

Ik zou dan gewoon af en toe af stappen, als het toch maar stappen is. Want zo lang zitten is inderdaad wel belastend voor hem.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 22:46

Het afstappen zou ik dan op het laatste stuk kunnen doen. Tussendoor met op en afstijgen vind ik niet ideaal, omdat ik altijd met een krukje opstap (niet vanwege de schofthoogte hoor hij is maar 1.56, maar omdat het beter is voor zijn rug). Vind het persoonlijk wel iets minder om er als enige tussen te lopen, mocht er iets gebeuren dan ben ik wel een beetje kwetsbaar in zijn groep op de grond.......

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:50

Ik denk dat als het een groep met ruiters is die hun paarden onder controle hebben, en jij hebt jou paard netjes opgevoed, dat geen probleem moet zijn. Als je alleen het laatste stuk doet tja, dan word het eigenlijk een rit van 1 uur als je anderhalf uur weg gaat ofzo?
Trouwens, onderweg vind je altijd wel een opstapje hoor. :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:53

paarden stappen in het wild van veulenaf aan al bijna de hele dag
mij lijkt het niet te zwaar, maar zou zeker niet langer gaan dan 2 uur.zolang het maar stappen is, met een stukje draf of galop ertussen ...

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 22:54

als je paard er geen moeite mee heeft, en niet hijgend thuiskomt.
hij vind het zo te horen erg leuk.

dus waarom niet?
en als je het teveel vind doe je het toch 1x in de maand ofzo?

jij kan het best beslissen over je paard :D

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 06:11

Bedankt voor jullie reakties. Hijgend komt hij absoluut niet terug op stal.
Na de buitenrit heeft hij altijd de volgende dag lekker een rustdag en blijft dan in de wei...
Ik denk dat ik het om de week ga doen en dan kijk of ik het laatste stuk ernaast ga lopen.
Bedankt voor de tips!

Mochten er nog meer suggesties zijn, mensen met ervaring deze zijn altijd welkom!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 08:50

Duhelo schreef:
paarden stappen in het wild van veulenaf aan al bijna de hele dag
mij lijkt het niet te zwaar, maar zou zeker niet langer gaan dan 2 uur.zolang het maar stappen is, met een stukje draf of galop ertussen ...

Maar dat is zonder ruiter op hun rug. ;)
Zeker bij alleen maar stappen is dat belastend. Dus ik zou voor afwisseling zorgen, af en toe een drafje en een galopje, daar worden ze weer even wakker van en het is weer een andere houding, en zeker als je halverwege afstapt is dat heel ontlastend voor de rug. Opstappen is zo moeilijk niet, ook op buitenrit moet een goed opgevoed paar dat toelaten, even via een hek, boomstronk, bankje oid.
Ik ging als ik lange ritten zonder zadel deed ook vaak ernaast lopen of even pauzeren, een opstapmogelijkheid is zo gevonden. :)