ik heb vorige week nieuwe chaps gekocht van Lamicell. Ze zijn zwart met bruin (kalfsleer) En ik vroeg mij af hoe ik die het best kan onderhouden? Moet ik die ook regelmatig eens invetten zoals bij je rijtuig? En wat voor product gebruik je dan het best. Na het rijden stof ik ze altijd af met een handdoek en steek ik ze in een zak.
Je moet ze wel onderhouden. Mij is altijd verteld dat je dat niet met zadelzeep en vet mag doen, maar met speciaal spul. Ik heb nu dat onderhoudsspul voor laarzen van petrie. Al het huidvet van je paard wat altijd onderaan je chaps zit, gaat er helemaal weer af. Na de tijd zien ze er weer als nieuw uit.
Die zijn mooi zeg! Zou ik mogen vragen wat die gekost hebben?
Ik zou ze gewoon meenemen wanneer je je tuig poetst/invet/oliet.
Vet gebruik ik zelf niet vaak meer (had vroeger een heel fijn merk vet maar was nergens meer te krijgen) dus nu gebruik ik meestal lederolie. Ook voor mijn jophurs. Al doe ik daar ook wel eens schoenpoets op, het zijn immers ook schoenen, toch? Om zweetresten, modder en huidvet te verwijderen kun je imo best zadelzeep gebruiken. Bij enrstige vervuiling zelfs groene zeep
Volgens mij maakt het eigenlijk niet heel veel uit waarmee je het onderhoudt, zolang je maar iets doet om de zoveel tijd, zodat het leer niet uitdroogt.
ok dankje! en heb inderdaad ook gehoort dat je het best niet kunt invetten met zadelvet. Zal wel eens in de paardenwinkel naar een potje zoeken speciaal voor leren laarzen
Ik onderhoud mijn chaps van Rectiligne altijd met Petrie Bootwax. Maar dat is zwarte poets, lijkt me zonde voor het bruine deel op jouw chaps. Mooi zijn ze trouwens!
Maar volgens mij moet er wel iets zijn qua onderhoud voor je chaps wat kleurloos is.
Ik gebruik de petrie cleaner set... Niet vet maakt goed schoon en maakt het zacht
cthyy
Geplaatst: 04-05-11 12:59
Ik gebruik de Petrie boot cream voor mijn Petrie's en Ariats, wordt erg mooi schoon en is niet vet! Oja, de mijne is kleurloos dus zou jij ze ook kunnen gebruiken voor zwart en bruin. Het kost € 8,95 en ik doe er al best lang mee!