iets engs vinden dat gaat ie in zn achteruit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amberk

iets engs vinden dat gaat ie in zn achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 00:40

hallo bokkers,

ik heb een 5 jarige D pony,
hij is nog niet helemaal verkeersmak en daarom vindt hij sommige dingen nog wat eng.
als hij iets eng vindt en hij durft er niet langs, probeer ik aan de drijven zodat hij er langs gaat.
Maar hij gaat er dan niet langs (wat ik wel snap) maar gaat dan achteruit lopen, en hard ook!
Het is wel logisch dat hij achteruit loopt maar ook als ik niet aan drijf loopt hij achteruit als hij wat engs ziet.
Als hij dan achteruit loopt geef ik hem een tik met de zweep en dan bokt ie :)
Wat kan ik hier aan doen?
Alle tips zijn welkom

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: iets engs vinden dat gaat ie in zn achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 00:45

En wat doet ie als jij niet gaat drijven? Soms is het handiger om eerst rustig stil te laten staan op afstand en even af te wachten tot de pony wat ontspant voor je voorwaarts drijft.

Verder zou ik gaan buitenrijden met een ervaren paard/pony erbij die hem meetrekt en laat zien dat kijken mag maar dat enge dingen je niet opvreten.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 00:47

Achteruit langs het enge sturen? Dan gaat hij in ieder geval de kant op, die jij op wilt. Heeft bij die van mij prima gewerkt, die ging ook altijd omdraaien, stilstaan, alleen nog maar achteruit willen etc. Van achteruit langs het enge had hij weinig terug.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 00:48

niet slaan met een zweep om zo'n moment maar , een volte rijden , dus eerst omrijden zodat je weer opnieuw een poging kunt doen om voorwaards rijden , mocht dit niet werken , er af en verder lopen en laten ruiken , en aanraken. passeren , en verder rijden.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 00:49

Eigenlijk geef je het zelf al aan: je pony vind het eng, en daardoor durft hij er niet langs.
Een pijnprikkel zoals een tik met de zweep werkt dan natuurlijk averechts, wat hij nodig heeft is vertrouwen en geruststelling.
Vraag hem rustig erlangs te gaan. Als hij het echt heel eng vindt, stap dan af en laat hem rustig zien dat het niet eng is door hem te leiden naar het enge object. Als hij jou vertrouwt is het voor hem een veiliger gevoel om achter jou aan te kunnen lopen, in plaats van dat je op hem zit. Neem je tijd; raak zelf het object aan en laat hem rustig snuffelen en aanraken. Als je hier de tijd voor neemt en veel geduld hebt is de kans heel groot dat je de volgende keer gewoon kunt blijven zitten en erlangs rijden. Zo niet, ook niet erg, dan loop je er nog een paar keer naast. Vertrouwens is echt iets dat moet groeien.
Afstappen is echt geen teken van zwakte, als je het op de goede momenten doet maakt het dingen alleen maar makkelijker

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 00:51

Fleurtje100 schreef:
Achteruit langs het enge sturen? Dan gaat hij in ieder geval de kant op, die jij op wilt. Heeft bij die van mij prima gewerkt, die ging ook altijd omdraaien, stilstaan, alleen nog maar achteruit willen etc. Van achteruit langs het enge had hij weinig terug.

Dat is een handig trucje voor een onzekere ruiter. Je moet alleen wel goede controle over het achterwaarts hebben. Ik raad het ook weleens aan als een paard geen zin heeft om van huis te gaan en een gelegenheid geboden door de ruiter aangrijpt om te gaan staken.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:20

Dit kan mijn paardje ook zo goed. En dan heb ik vaak nog het geluk dat hij achterwaarts richting een sloot loopt := Als er iemand bij is, kan die 'm erlangs leiden, maar laatst was ik alleen, en toen durfde m'n paard niet langs een camping achter de bosjes :') Ging ie ook steeds achteruit of probeerde ie om te draaien.

heb 'm niet laten omkeren, want dan geef ik juist aan dat het eng is. Ben gewoon blijven zitte, druk van het bit af en licht drijven en met m;n stem aanmoedigen. Zodra ie ook maar 1 stapje voorwaarts zette, een kriebeltje over z'n schoft, stoppen met drijven. Zo ging ie er uiteindelijk voorzichtig langs, zonder enge situaties als achterwaarts op een sloot aflopen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:23

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:56

En daarom hier een slotje, graag verder in het topic waar kleinvosje naar linkt.