Nerveus om alleen buiten te rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aprella

Nerveus om alleen buiten te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 22:08

Ik rij absoluut niet graag in de piste en ik verveel mij altijd enorm snel, behalve als ik les heb.

Ik heb nu bijna 3 maanden een verzorg Haff en ik ga altijd met haar naar het bos maar dan is mijn lief er wel bij op zen fiets. Nu heeft hij terug werk en begint hij volgende week.
En omdat ik niet enkel naar het bos wil gaan als het mijn vriendje past (hij gaat werken met héél onregelmatige uren) wil ik ook alleen naar het bos.
Vroeger reed ik altijd alleen in het bos en op het straat met men eigen pony, maar nu ben ik wel een beetje nerveus en ik weet niet waarom om eerlijk te zijn.

Men verzorgpony is bomproef (oké, het blijft een dier) en luisterd erg goed. Het enige probleem is dat ik gewoon bang ben om er af te vallen en bewusteloos te zijn en dat niemand me vind...
Maar dit kan ook in de piste gebeure aangezien tijdens gewone weekdagen er bijna nooit iemand is voor 17.00 uur.
Ik weet als ik het één keer goed gedaan heb, dat het de "stress" weg gaat zijn.. want ik heb het meeste schrik voor op de straat...
Nu het plan was dat ik zelf naar het bos vertrek, op men eentje, en men vriend op de wei wacht to hij een telefoontje krijgt dat ik aan het bos ben aangekomen... is dit een goede methode om alleen rijden te oefenen? Heeft er iemand nog tips?

Memories

Re: Nerveus om alleen buiten te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 07:54

Je zou ook als je gaat buitenrijden iedere keer (in ieder geval zolang je nog onzeker bent) iemand in kunnen lichten. En je mobiel meenemen natuurlijk! Wat je zelf hebt voorgesteld is ook een goed idee, gewoon even bellen zodra je het bos in bent/uitgaat.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 08:03

je kunt ook gewoon gaan en op het moment dat je je onzeker begint te voelen weer omkeren en terug gaan.
Zo kan je steeds een stukje verder tot je angst verdwijnt.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 19:52

Even zeggen waar je heen gaat, dus welk rondje enzo, is misschien ook wel handig? En hoelang je weg denkt te zijn, dan kunnen ze daar rekening mee houden.

Maria100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 23:29

Ik heb precies hetzelfde gehad! MAANDEN lang.... me druk gemaakt dat ik ergens in het bos lig en m'n pony er van doorgaat en ik word wakker in een donkere bos........ik heb de oplossing voor je.........

Je gaat samen met je vriend naar het bos, (je hebt je mobiel in je broek zak) alleen hij neemt een andere weg of terug keert en gaat naar huis/ manege. Jij moet een kleine stukje in het bos rijden dan ga je helemaal alleen weer naar huis/ manege. Het volgende dag ga je weer alleen maar een kleine stujke (telefoon bij je). Laat andere mensen weten dat je weg gaat, waar je ongeveer rijd, en hoe lang ong. je weg blijft. Ga zo veel moegelijk kleine stukjes opbouwen.

Als je over dat eerste dremple heen bent, krijg je zoveel zelfvertrouw je zult denken (waar was ik nou zo bang voor?). Praat met je paard, kijk om je heen en geniet van je rit met je maatje. Maar wees verantwoordelijk en bouw het op met kleine stukjes.

Denk je elke dag dat je van de trap kunt af gleijden en bewusteloos on de gang liggen als niemand thuis is :P Nee maar dat kan je een paar keer per dag overkomen. Nu heb je iets anders om over naar te denken _/-\o_

Als je je angst confronteert, wordt je een duizend keer sterker van!

Probeer eens! Veel sucess *D

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 01:37

Wat al gezegt is iemand inlichten waar je heen gaat en evt hoelang je wegblijft dat geeft al zekerheid voor jezelf.
Dat doe ik ook :j , aangezien ik door de bergen ga en dus kan verdwalen, vallen of wat dan ook dat mijn vriend iig weet op welke berg ik zit.
Voor mezelf geeft dat een veilig gevoel.
Verder zou je elke dag na het rijden in de bak gewoon uit gaan stappen en steeds een stukje verder en steeds eerder de bak uit.
Als er nare gedachten in je hoofd komen kun je gaan zingen of fluiten dat helpt je ontspannen.
Het gaat vast goedkomen :j
Heel veel succes!!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:11

Memories schreef:
Je zou ook als je gaat buitenrijden iedere keer (in ieder geval zolang je nog onzeker bent) iemand in kunnen lichten. En je mobiel meenemen natuurlijk! Wat je zelf hebt voorgesteld is ook een goed idee, gewoon even bellen zodra je het bos in bent/uitgaat.

Lijkt mij dat je toch altijd iemand (je vriend, ouders, mensen van stal ofzo) vertelt dat je gaat buitenrijden en waar je van plan was te gaan rijden? Helemaal als je alleen gaat lijkt dit me ten alle tijde wel verantwoord en niet alleen wanneer je 'angstig' bent.

TS; oefenen met kleine stukjes! Je bent alleen onzeker als je over het harde moet? In het bos is er niks meer aan de hand? Denk dat je zelf daarvoor al de oplossing hebt gegeven; je vriend laten wachten en dat je even belt wanneer je in het bos aangekomen bent. :j

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:17

Als je angst inderdaad aleen voortkomt uit het feit dat je bang bent omer af te vallen en dat niemand je vind kun je dat met je vriend afspreken. En misschien zorgen dat je standaard iemand inlicht waar je heen gaat, en tussendoor tijdens de rit nog wat van je laat horen? Wat hierboven al is gezegd inderdaad.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:21

Ik vertel altijd mijn ouders hoe lang ik verwacht weg te zijn. Als het veel langer duurt als dat komen ze me zoeken. :P

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:21

ik heb hetzelfde gehad!
Maar toen mijn paardje met een peesblessure alleen op het harde mocht stappen, en er op een dag niemand op stal was die tijd/zin had om een stukje mee te gaan, ben ik alleen gegaan. Gewoon een klein stukje, ben hooguit een kwartiertje weggeweest, en zo iedere keer een stukje verder gegaan. Ben onderweg gaan zingen en kletsen tegen mijn paard (zag er niet uit, hahaha) en dat helpt echt. Nu durf ik echt weer in mijn uppie buiten te rijden, en oh, wat is dat genieten.
Ga gewoon eerst een heel klein stukje, 10 minuutjes is al genoeg hoor. En je zult zien, als je merkt dat je paardje gewoon braaf blijft, je zelf ook steeds verder durft.
Niks moet, alles mag!!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:22

Je geeft zelf al een goede tip.
Is het misschien een idee om eerst eens alleen met je paard te gaan wandelen?
Je kunt hem dan ook alvast opzadelen, voor het geval je je zeker voelt. Dan kun je er eventueel een stukje op.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 17:19

Inderdaad Rumpleteaser dat is ook een goed idee toen wij ons paard inreden moest ik ook de aan de lange lijnen het bos inlopen en op het punt waar mijn trainer had aangegeven opstappen en terugrijden.
Vond het ontzettend spannend maar heeft me wel zeer veel zelfvertrouwen gegeven :j

Quinty97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:51

je mobiel meenemen is natuurlijk heel handig,
dan kan je bellen als er iets gebeurd,

Quinty97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:52

oooh wat ik vergeten was te zeggen,
je kan ook tegen je ouders zeggen ik bn rond .... uur thuis en ga rijden in (de omgevinbg van) .......

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:14

Iemand inlichten is zowiezo verstandig.
Verder zou ik het gewoon uitbouwen in kleine stapjes. Je idee uit de beginpost, over je vriend bellen als je in het bos bent kan zo'n stap zijn. Dan heb je toch al een stuk alleen gereden! :)
En je moet ook maar zo denken, risico's houd je toch altijd.
Je kunt ook van je stoel vallen en je nek breken :')