Achtergrond info:
* Ze doet het ook met een andere ruiter erop
* Ze doet het vooral op terrein als ik rijdend vanaf huis weg ga. Ze doet het niet alleen op de heenweg, maar ook op de terug weg. Op vreemd terrein (lees: als ik ergens met de trailer heen ga) doet ze het (bijna) niet.
* Het wisselt waar en wanneer ze het doet, ze doet het zowel in stap, draf als galop.
* Ze is zelf de kuddeleider, en het maakt niet uit welke paarden er mee gaan.
* Het maakt niet uit of ze voorop, in het midden of achteraan loopt. Alleen doet ze het voorop sneller.
Ik zie echt geen signalen vooraf, en de andere mensen die erbij zijn of erop hebben gezeten ook niet. Ze wordt echt heel gevaarlijk en onbestuurbaar. Ze gaat achteruit, komt omhoog (echt omhoog, in het verleden liet ze zich vallen), ik heb al eens met haar op een erg drukke 80km weg gestaan, ik ben regelmatig met haar de sloot in gegaan. Ik heb er weleens iemand achter laten lopen met een zweep, maar ook dat werkte niet.
Dingen die ik al geprobeerd heb:
* Negeren, haar halt laten houden en gewoon wachten. Gaat niet meer, want ze blijft de hele tijd 'huppelen', en ik heb regelmatig 1,5 uur stil gestaan.
* Vriendelijk praten/geruststellen
* Zweep/sporen erg gebruiken (dan krijg je situaties van steigeren/80km weg/sloot)
* Afstappen en verder lopen, zelfs daar staakt ze nu al mee. Maar zodra ik weer opstap begint het gewoon weer opnieuw.
* Eerst alleen maar aan de hand naar buiten en vertrouwen op doen
* Iemand anders erachter laten lopen met een zweep
* Iemand haar aan de hand mee laten nemen
Het is nu zelfs zo, dat ze zo blijft springen dat het voor mij bijna onmogelijk is om fatsoenlijk af te stappen. Ik ben echt niet snel bang, maar ze wordt gewoon echt heel gevaarlijk, en ik wil graag nog wat langer mee. Omhoog komen en achterover vallen heeft ze echt gedaan, op die drukke weg voelde ik me ook echt niet veilig, en sloten heb ik het nou ook niet echt op.
Op zo'n moment zit ze echt helemaal in haar eigen wereld en reageert ze nergens meer op. Ze wil alleen maar met een soort scheef galopje/huppeltje de kant op waar ze naartoe wil, en zodra er iemand in haar weg staat is ze niet meer te vertrouwen. Voor zover ik een paard kan vertrouwen, vertrouw ik haar echt wel. Maar zodra ze in zo'n bui is, dan sta ik echt niet voor haar in
Ze heeft het ook echt al vanaf het begin dat ik haar heb.