paard is onrustig in trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dromy16

paard is onrustig in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 10:30

Mijn paard is altijd erg onrustig in de trailer, en dan vooral in de bochten.
je hoort dan heel veel getrappel en de trailer en auto schut heen en weer.

Inladen en uitladen is geen enkel probleem en de rechte weg ook niet.
Wat kan je hier aan doen?
En hebben meer paarden hier last van?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:57

Dromy16 schreef:
Mijn paard is altijd erg onrustig in de trailer, en dan vooral in de bochten.
je hoort dan heel veel getrappel en de trailer en auto schut heen en weer.

Inladen en uitladen is geen enkel probleem en de rechte weg ook niet.
Wat kan je hier aan doen?
En hebben meer paarden hier last van?

Je bochttechniek deugd niet, volgens je paard.
Wat en hoe je het doet, boeit niet, je paard is het er duidelijk NIET mee eens, dus moet het anders.

Hoe en wat anders, daar heb ik wel ideeen bij, maar aangezien ik niet weet hoe je het nu doet, kan ik ook geen zinvolle tips geven hoe het dan wel zou kunnen.

Dromy16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 11:09

Citaat:
Je bochttechniek deugd niet, volgens je paard.
Wat en hoe je het doet, boeit niet, je paard is het er duidelijk NIET mee eens, dus moet het anders.

Hoe en wat anders, daar heb ik wel ideeen bij, maar aangezien ik niet weet hoe je het nu doet, kan ik ook geen zinvolle tips geven hoe het dan wel zou kunnen.

We hebben verschillend geprobeerd.
zoals stapvoets dan heel rustig door de bocht.
Ook hebben we geprobeerd wat sneller maar het maakt allemaal niet uit.
We hebben een keer met de auto erachter aan gereden om te kijken wat ze nou precies doet,
het lijkt dat ze ook niet echt oplet ofzo want als je dan de bocht doorgaat valt ze zowat om.
en dan begint ze ook te trappelen.
maar als we eenmaal weer op de rechte weg zitten gaat alles goed.
ook hebben we geprobeerd (omdat we dan denken dat ze mischien niet oplet) om ruim van te voren voor de bocht gas terug te nemen zodat ze mischien wakker wordt :+ maar dat werkt ook niet.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:18

je kan van die steun rubbers? plaatsen aan de zijkanten van je trailer.
wil soms helpen je paard wat makkelijker in balance te blijven.
misschien een vaste routine aanleren voor een bocht zodat je je paard er op kan wijzen dat er een bocht aan komt.
hoe is de bodem van de trailer?
is het niet te glad door b.v. stro gebruik?

cissy

Re: paard is onrustig in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:38

mijn idee is ook rijgedrag, heb je zelf wel eens in de trailer gestaan en een rondje gereden? net alsof je je paard bent (uiteraard zonder je paard erbij), bepaal dan zelf eens hoe de chauffeur rijdt....

het kan ook een balansprobleem zijn of dat ze teveel of te weinig ruimte heeft of inderdaad een gladde vloer. wat voor trailer heb je?

Dromy16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 13:14

cissy schreef:
mijn idee is ook rijgedrag, heb je zelf wel eens in de trailer gestaan en een rondje gereden? net alsof je je paard bent (uiteraard zonder je paard erbij), bepaal dan zelf eens hoe de chauffeur rijdt....

het kan ook een balansprobleem zijn of dat ze teveel of te weinig ruimte heeft of inderdaad een gladde vloer. wat voor trailer heb je?

We hebben geen trailer zelf maar huren er een. ik weet niet wat voor een het precies is :o

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 13:51

1,5 paards of 2 paards?

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 14:06

Sommige paarden vinden het gewoon niet fijn om in een trailer vervoerd te worden ,ook al hou je met rijden goed rekening met je paard
Mijn haf loopt zo de trailer ,maar laat zich daarna gelijk tegen de wand vallen en blijft dit heel de rit doen
Daarom start ik alleen maar in de buurt ,en haal hem op de plek van aankomst ook gelijk uit de trailer, en na de wedstrijd breng ik hem ook weer gelijk naar huis
In en uit de trailer krijg hij ook altijd wat lekkers
Hij word vervoerd in een twee paards trailer met kussens aan de zijkant
Maar het is gewoon iets wat hij niet prettig vind

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 15:52

Dromy16 schreef:
We hebben verschillend geprobeerd.
zoals stapvoets dan heel rustig door de bocht.
Ook hebben we geprobeerd wat sneller maar het maakt allemaal niet uit.
We hebben een keer met de auto erachter aan gereden om te kijken wat ze nou precies doet,
het lijkt dat ze ook niet echt oplet ofzo want als je dan de bocht doorgaat valt ze zowat om.en dan begint ze ook te trappelen.
maar als we eenmaal weer op de rechte weg zitten gaat alles goed.
ook hebben we geprobeerd (omdat we dan denken dat ze mischien niet oplet) om ruim van te voren voor de bocht gas terug te nemen zodat ze mischien wakker wordt :+ maar dat werkt ook niet.

Zoals gezegd: rijtechniek. Je kunt je paard door de wijze waarop je de bocht aanrijdt, waarschuwen dat er wat gaat gebeuren. Bijvoorbeeld door even aan te remmen of iets beter merkbaar gas te lossen, waardoor het paard een waarschuwing krijgt dat er iets gaat veranderen. let wel, ook dit moet het paard leren, dus dat gaat niet meteen goed!

Maarre, kom eens langs, dan mag je je rijtechniek demonstreren. Wellicht dat ik je aan wat zinvolle tips kan helpen.
Alvast eentje om over na te denken: Het is niet onveilig om 120km/h te rijden met een trailer; het is de benodigde veilige remweg die een dergelijke snelheid onverantwoordt maakt.........

qsshorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:58

Paarden die onrustig staan tijdens de rit hebben (als je hebt uitgesloten dat het niet ligt aan je rijgedrag) vaak last van het balans vinden in de trailer. Vaak wordt het erger als je ze opsluit (met tussenschot). om een paard zijn balans te laten vinden op een trailer is het de beste manier om hem een paar keer los te vervoeren . Vaak zie je dan dat het paard teruguit gaat staan en een beetje in een hoek van 45 graden boven de as van de trailer blijft staan. Dit kan alleen in een ruime trailer die volledig af te sluiten is dus daar moet je zeker van zijn. Het kan dat je paard na een paar keer zo gereisd te hebben weet hoe hij zijn balans moet vinden en dat het probleem dan opgelost is.
Het gestommel wat je hoort in de bochten komt meestal voor uit het gaan leunen tegen de wand en daardoor niet zijn voeten uit elkaar zetten om balans te vinden. Dus hoe meer dat je hem opsluit hoe erger dat dat vaak wordt. Succes!