Paard wil de wei opeens niet meer uit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLianneZorro

Paard wil de wei opeens niet meer uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 23:13

Kon geen betere titel bedenken en ik weet ook niet of ik goed sta.

Ik heb een Andalusier ruin van bijna 5 jaar.
Hij was altijd makkelijk uit de wei te halen liep gewoon braaf mee.
Maar de laatste 3 dagen als ik hem de wei uit wil halen trekt hij het halstertouw uit me handen en rent hij weer weg naar achter in de wei.
En dan is hij ook niet meer te vangen, als je hem even hebt laten eten of doen wat ie wil dan kan je hem gewoon weer pakken.
Maar tot nu toe heeft hij het min. 3 x gedaan per keer dat ik hem uit de wei haalde.
Zou dit met de puberteit te maken hebben?
En hoe kan ik dit het besten oplossen?

Misschien is mijn verhaal wat onduidelijk, maar het is moeilijk uit te leggen... :')

Redneck1

Re: Paard wil de wei opeens niet meer uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 01:37

is er iets gebeurd buiten de wei vlak voordat hij dit gedrag ging vertonen?

Tijuana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:21

Heb je het idee dat hij echt weg vlucht omdat hij bang is, of dat hij een beetje boevig is en heeft gemerkt dat als hij sneller is dan ji hij lekker nog wat kan gaan eten?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:23

klinkt als een puber die ineens andere plannen heeft dan jij :+
Hij zal jou uiteindelijk wel als leider moeten gaan zien denk ik.
Ik denk dat je hem dat even op correcte manier duidelijk moet gaan maken?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:39

Zou het ook niet kunnen dat ze van de winter op stal heeft gestaan?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:48

Ik kan het je paard niet kwalijk nemen met dit mooie weer van de laatste tijd, baasje ik wil nog wat meer frisse lucht happen! :D

Even serieus nou: je moet er wel aan denken dat het paard NOOIT de baas over jou moet zijn natuurlijk. Als hij echt niet mee wil gaan dan moet het toch op de hardhandige manier, hoe erg dat ook moge zijn.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:51

:? hardhandig??

is echt niet nodig om te laten weten dat jij de baas bent........
sneller en slimmer zijn doet het ook prima

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:55

In iedergeval moet je dat losrukken gaan voorkomen want dat is gewoon lomp. Zelfs als er een reden is om niet te willen is losrukken geen acceptabel gedrag vind ik. Volgende keer dus maar even met oon longeerlijntje of iets van een lang touw onder de kin door. Als het dan binnen een paar dagen weer over is dan was het aangeleerd gedrag. Blijfg het, dan zul je op zoek moeten naar de reden.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:56

Contact hebben. Hardhandig heeft denk ik ook niet veel zin.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:03

ik heb een keer gehad, dat we het draad van de omheining onder de grond hadden gadaan, waar dus het hek zat. Nou, die van wilde ook niet meer door het hek, of alleen met een grote sprong. Blijkbaar ging er toch wat stroom door grond en voelde hij dat.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 09:54

@ Redneck1 , Nee daarvoor is niks gebeurd...

@ Tijuana , Nee ik heb niet het idee dat hij bang is, gewoon puur etteren denk ik...

@ alison_belle , Dat is dus het probleem ik weet niet hoe ik het moet aanpakken. Ik ben meestal gewoon alleen op stal. En hij is zo ongelovelijk sterk aan het worden...

@ Biggers , Ja in de winter hebben ze savonds op stal gestaan maar overdag gewoon buiten. Nu sins ong een klein maandje staan ze dag en nacht buiten!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:58

Een paard ettert niet. Hij heeft misschien geleerd dat ie aan het werk moet en blijft dus liever in de wei (bij soortgenoten?) en dat dit een manier is om eraan te ontkomen.
Als ik jou was zou ik zorgen dat hij zich niet los kan rukken en hij het daarnaast niet zo erg vindt om met je mee te gaan. Het mooist zou zijn dat hij het zelfs leuk vindt om met je mee te gaan. ;)
Succes!

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 10:00

@ sflj, vorig jaar toen hij net 4 was en bij ons in de zomer kwam, toen deed hij niet zo toen liep hij altijd gewoon braaf mee, en in de winter als ik hem uit de paddoc haalde waren er ook geen problemen... Dus dat ie het geleerd heeft? Hoe bedoel je dat precies?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:03

Daar heb je de reden dus al: hij is enorm sterk aan het worden....
Daar ga je de mist in. Ieder paard is sterk, maar met de juiste opvoeding gebruiken ze dat niet. Jij laat blijkbaar toe dat hij dat tegen je gebruikt. Dit heeft tot gevolg dit typisch aangeleerde losruk gedrag dat bijna ieder paard wel ern keer zal proberen in zijn leven. In jouw geval was het succesvol en heeft hij een nieuw kunstje geleerd. Je bent nu waarschijnlijk een stap te laat om dat aan een normaal touwtje te corrigeren. Gebruik liever even een touwhalster of hengstenketting en blijf heel consequent: trekken, voor je uitlopen, te dicht op je lopen etc direct kort corrigeren en verder gaan met waar je mee bezig was.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:06

Al weegt hij 5000 kg dan nog moet jij hem de baas kunnen zijn....juist alleen al daarom.....
Pubergedrag kan best vervelend zijn.....daarin maken ze het je niet altijd makkelijk nee.
Maar je kan het makkelijk winnen op een nette manier hoor.
Als je het gevecht aan gaat ga je verliezen dus begin daar niet aan.

Is er niet iemand in je omgeving die een beetje handig is en je eventjes kan helpen???
Je moet n.l. reageren op de momenten zelf en niet te laat zeg maar.
En handelen naar wat op dat moment nodig is.....niet meer en niet minder....

iedereen kan je nu allerlei tips gaan geven maar je kunt het pas goed inschatten op het moment zef als je er bij bent!
Verdiep je anders eens in het paarden gedrag en het communiceren tussen paard en mens.
echt....zonder schreeuwen en slaan kom je veeeeel verder dan je denkt.

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:08

Wat doe je als hij zich heeft losgerukt laat je hem dan uit eindelijk winnen of kun je hem uiteindelijk toch nog pakken?

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 10:09

@alison_belle Dankjewel voor je tip. Zowiezo ben ik niet iemand die slaat enzo.

@ LoveLoes Ik laat hem gewoon los, want hoemeer ik hem terug trek hoe harder hij wegrend. Ik loop dan gewoon weer rustig naar hem toe en dan loopt hij eerst een paar passen weg en dan komt hij zelf weer naar je toe lopen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:14

Idd alisson-belle schreeuwen en slaan gaat niets brengen. Veel beter werkt een zelf leer systeem. Hij heeft zelf geleerd dat trekken zin heeft en moet nu het omgekeerde leren. Het principe is vrij simpel: je moet hem tegen een begrenzing laten oplopen. Dit kan een scherper halster, stokje, hand of ketting zijn. De moeilijkheid zit hem in het feit dat het middel niet mag inwerken bij gewenst gedrag en enkel heel kort en effectief het ongewenste gedrag blokkeerd. Hiervoor moet je het paard in zijn gedachten vooruit zijn, want als het trekken begonnen is win je dat nooit meer. Doorgaans zie je het aankomen aan de houding, aan de oren, blik in de ogen etc.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 10:16

@ Sizzle, ik zei net al, van het schreeuwen en slaan ben ik zeker niet. :) Ik ben deze week op vakantie en zie hem woensdag weer. En dan zal ik het eerst met een hengste ketting beginnen denk ik?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:20

Het heeft enkel zin als hem correct gebruikt. Hij zou inprincipe niet langer dan in 3 seconden zijn werk moeten doen. Als je paard sneller is dan jij zal hij ook dwars door de ketting lopen en bevestig je het spelletje nog meer. Wees dus super alert. Je kan je touw extra lang maken zodat je meer speelruimte hebt. Loslaten is echt niet handig want gezien het feit dat hij gewoon weer te pakken is, heeft hij gewoon erg veel lol in dit nieuwe spelletje dat jij zo leuk mee speelt.

Dit geldt natuurlijk ook voor de algemene omgang, hij is over een kracht grens gegaan die je vast ook wel op andere momenten tegen komt.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:24

iLOVEVIDO schreef:
@ Sizzle, ik zei net al, van het schreeuwen en slaan ben ik zeker niet. :) Ik ben deze week op vakantie en zie hem woensdag weer. En dan zal ik het eerst met een hengste ketting beginnen denk ik?

ik had ook niet het idee dat je dat zou doen ;)

Ik persoonlijk vind een hengstenketting ook een risico.
Als hij zich los weet te rukken en loopt met een ketting onder zijn kin rond en trapt er op............
Ik zelf zou bang zijn dat hij zijn kaak zou kunnen breken dan.
Ik zou hem nooit meer voor mij uit laten lopen.....altijd achter de eigen schouder met zijn neus.
Als hij naar mij toestapt.....zelf er twee stappen naar toe zetten......
Op die manier domineer je hem al.
Goed letten op zijn ogen/oren....als het goed is zie je daar wat aan veranderen voor hij wat gaat doen.
Zie je dat hij wat wil doen geef je een ruk aan het halstertouw en zegt rustig uh uh.
Gaat hij je dan toch voorbij loop je terug en herhaald het ritueel.......steeds weer tot hij het netjes doet en dan heeeeeel vet belonen.
met het touw voor zijn neus zwaaien zodat hij er per ongeluk tegenaan loopt als jij je in wilt halen doet het ook altijd erg goed.

nou.....ik ga even lekker de vrijmarkt op :D

succes

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 14:37

VSW-->OPG

jet99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:47

Ik denk dat hij gewoon een spelletje met je speelt en denkt: zo, als je me pakt en ik ruk me los kan ik nog lekker eten! :9

jet99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:54

jet99 schreef:
Ik denk dat hij gewoon een spelletje met je speelt en denkt: zo, als je me pakt en ik ruk me los kan ik nog lekker eten! :9

Oh jah... Ik was nog wat tips vergeten dus bij deze:
Loop recht Op hem af en ga niet naast zijn schouder staan
Beloon goed gedrag en negeer het slechte gedrag
Neem een appel mee, neem er een hap van terweil je naar hem tie loopt... Ook een hapje?
Nouwjah... Ik hoop dat je hier wat aan hebt;)

Suc6
groetjes Jet

anroomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 18:57

Voor alle mensen met paarden problemen: http://www.parelliconnect.com

Stap voor stap leren hoe je je paard kunt begrijpen en met zijn natuur kunt werken inplaats van ertegen in.

Je kunt je voor 30 dagen gratis inschrijven en het hele level 1 pakket gratis online bekijken. Er zal een wereld voor je open gaan ook als je meer sportieve doelen met je paard hebt.
De informatie is vooral gebaseerd op een fijne samenwerking met je paard of je nu gewoon met je paard wilt buitenrijden of hoge ambities hebt!