Hoe corrigeren na happen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pient

Hoe corrigeren na happen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 20:47

Hoi, hengstje van 2 is een beetje aan t puberen. Als ik grondwerk met 'm doe, wil hij soms happen. Dus ik vraag m om te wijken en hij wil in mijn jas happen. Of in t halstertouw. Niet gemeen, maar wel om de baas proberen te zijn of zich af te reageren. Ik corrigeer nu door een rukje aan t halster, of een grotere ruk als ie t weer doet. Ook heb ik een hand bij zijn kaak om zijn hoofd terug te duwen zodra hij een beweging maakt om naar me te happen. Is dit een beetje de manier? Of heeft iemand nog tips? Castreren is nog niet nodig, verder is ie superbraaf.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:56

Vergeet m niet te belonen als ie het niet meer doet, je moet m wel vertellen wat er wel van hem verwacht wordt

Eske_B

Re: Hoe corrigeren na happen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:59

Inderdaad, belonen werkt beter dan straffen.
Bij beide gevallen moet je het binnen 3 seconde doen.
Ik zou niet aan het halster rukken.
Negeer het liever, beloon als hij het goed doet.
Bijt hij echt gericht, dan kan je hem een fikse tik op zijn neus verkopen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 22:34

Als mijn paard beet, gaf ik 'm gelijk met het happen een flinke tik op z'n neus. Weet ie al gauw dondersgoed dat het niet mag.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:43

Het is wel een hengstenstreek, vooral late ruinen en hengsten hebben hier veel last van. Ook die van mij, van mij mag hij gerust in spullen happen, zolang hij maar niet aan mij pakt. Is dat wel zo, dan steek ik een vinger op en zeg AAAH! En dan schrikt ie al. Even later, wanneer hij weer rustig is, beloon ik hem.

Ook kan het te maken hebben met het wisselen van de tanden....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:36

Een wilde beweging met je hand maken in de buurt van zijn neus. Luistert die nog niet, dan een tik.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:39

je hand dramatisch opheffen, daar schrikt hij waarschijnlijk van, Juangi's idee is hetzelfde ongeveer :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 18:40

Bij mij krijgen ze een flinke lel (staat te wachten op de reacties van bokt)
Ik hou niet van bijtende paarden en een keer happen zal ik licht straffen met een tik, maar als die flink hapt krijgt die zowiezo een flinke mep.
In de kudde word zo ook gecorrigeerd en mijn ervaring is dat niet doen en uh en foei niet zo goed werken.
Ook een halstertouw in zijn mond pakken mag niet, dit is gedrag dat meteen aangepakt moet worden.
Het is nu net alsof ik mijn paarden doorlaat maar een kleine correctie moet genoeg zijn anders volgt de volgende die wat harder is, klaar.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:16

ik heb hier een ruin (dominante) die nog wel is in je handen wou happen.
trukje wat hier werkte was ff zijn bovenlip vastpakken. (ff knijpen)
en na 3x wist hij dondersgoed dat t niet mocht.

Pient

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 21:27

Vanmiddag weer opnieuw met m bezig geweest. Hielp denk ik dat ik zelf wat rustiger was en dat ik zijn halster express niet heb vastgepakt maar dat ik m juist wat langer touw gaf om naast me te lopen. Moest ik m dus wel vertrouwen, want hij had meer ruimte zo om me es lekker te happen. Maar dat ging goed.
1x heb ik m gewaarschuwd toen ie weer hapte. Bij de tweede poging tot happen een beheerste, maar ferme tik op zijn mond. De timing was precies goed en de rest van de tijd was ie braaf. Uiteraard beloond.
Gister was ik zelf te gestrest denk ik en toen werd het een hap, tik, hap, tik verhaal. Maar wel lekker dat je via Bokt steeds weer wat ideetjes krijgt!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 18:37

charily geeft ook een goed idee wat ik ook vaak toepas bij happige mondjes, gewoon even knijpen in de bovenlip.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:08

Slofje schreef:
charily geeft ook een goed idee wat ik ook vaak toepas bij happige mondjes, gewoon even knijpen in de bovenlip.

Dit werkt het beste. Meteen neus pakken, en er even in knijpen terwijl je duidelijk NEE zegt(moet je paard wel het commando nee kennen..). Je kunt hem ook een tik op zijn neus geven maar ik zou liever knijpen aangezien ze van slaan op het hoofd schichtig kunnen worden. Ik zou daarom ook nooit een slaande of dreigende beweging maken met je arm richting zijn hoofd want hier heb je erg grote kans dat ze schichtig worden. Dan schrikken ze al als je je arm per ongeluk omhoog doet (zonder intentie van straffen). Dus ik zou altijd knijpen..

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 19:28

Mijn ruin doet ook altijd happen , niet gemeen of echt gericht bedoeld... maar hij vind het heerlijk om van alles beet te pakken en vervolgens erop te sabbelen , meestal een vest ofzo. Maar het is natuurlijk erg vervelend als er een velletje tussenkomt. De ene keer is hij wat fanatieker met het happen dan de andere keer. Meestal negeer ik het gewoon als het niet zo erg is , of ik duw zijn hoofd weg. Maar soms helpt dat niet en dan krijgt meneer toch echt wel een tik voor zijn neus of knijp er ook wel eens in , maar dat ziet hij meer als een spelletje geloof ik. Hij weet zelf namelijk donders goed dat hij het niet mag , want als hij wel perongeluk in mijn velletje hapt dan kijktie ineens poeslief naar mij van, OHHH IK WEET DAT HET NIET MAG :')

m_smeets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:46

Het zou ideaal zijn als je hem net voor bent.

Dus hij bedenkt dat hij jou wil bijten, hij draait zijn hoofd naar je toe om te bijten, maar oeps, daar was dus net je hand (omdat je hem voor was) en stoot hij dus hard zijn neus.

Op deze manier ziet hij meteen de consequentie van zijn eigen actie in...'ik wilde de baas bijten maar deed in plaats daarvan mijn neus zeer, dus als ik bijt heb ik alleen mezelf daarmee'.
Als je hem straft dan leer je hem...'als ik de baas bijt dan krijg ik een fikse tik van de baas'. Het gevolg is dat hij voor het moment misschien stopt, maar een volgende keer het gerust weer probeert.

Ik ben jaren geleden met een bijtende pony bij Emiel Voest geweest en deze aanpak werkte perfect.

En natuurlijk zoals je zelf al schrijft, als je zelf beter in je vel zit en assertief bent, dan gaat alles een stuk makkelijker.

Succes

Pient

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 20:35

Hoi, ja 'm voor zijn helpt inderdaad ook. Dank je. Hij weet nu inmiddels ook dat het niet mag en vaak hoef ik nu alleen maar wat te zeggen. Zijn lip pakken helpt niet echt, want dan zit er te veel tijd tussen denk ik.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:46

Klinkt alsof castreren wel degelijk nodig is...

Pient

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 07:37

Mag ik vragen waar de laatste reactie op gebaseerd is? (castratie). Moet je een paard direct castreren bij het eerste beste puberend gedrag, wat, zoals nu blijkt, na wat uitvogelen, goed te corrigeren is? Zelf zeker niet mee eens.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 07:43

Mn jaarling hapte ook veel, ik las een stukje dat spelen met de mond happen kan doen stoppen. Heel simpel, maar bij mij werkte het wel. Geen geslaan of geschreeuw alles voor zijn door veel te spelen met de lippen. Niet alleen doen als er gehapt wordt maar gewoon ook als je er een borstel overheen haalt, of gewoon staat te tutten. Voorlopig neem ik het mee in mn dagelijke routine. Misschien werkt het voor jou ook.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 07:59

Een hengstje van 2 hapt eenmaal,je moet zorgen dat hij jouw ruimte respecteert,dus ook niet "knuffelen".
Wanneer hij wil bijten afwerend schouders en armen iets opheffen.Maar grondwerk?Hij is nog jong en het best af met correctie door peers in een groep.Knijpen of slaan heeft weinig zin bovendien gaat het vanzelf over.

Pient

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 14:39

Ja grondwerk is idd een groot woord. Ik loop een beetje met m aan een halster en doe wat wijkoefeninkjes zo nu en dan. En een beetje wandelen om m te laten wennen aan vanalles. Voor de rest stond ie altijd in een kudde en nu met 1 ruin. Ben m zeker niet aan t overvragen! Maar wat bedoel je met afwerend schouders en armen iets opheffen?

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 14:49

Ik ben het met manic eens.
Bijten is hengstengedrag en niet zo gemakkelijk te corrigeren als je niet heel kordaat bent. Ik ken er genoeg die ondanks telkens bestraffen toch blijven bijten. Je maakt het voor jezelf gemakkelijker door hem te laten snijden. Waarschijnlijk is dat in de toekomst toch wel de bedoeling? Of vind je dat hij een meerwaarde voor jou heeft als hengst?

Pient

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 14:57

Hoi, geen twee hengstjes dezelfde denk ik! Die van mij is echt heel erg lief, vandaar. Ik mag m overal aanraken, hij doet niet gek als ik eten kom brengen in de wei, trapt nimmer, geeft keurig voetjes etc. etc.
Hij hapt, hoewel die dat sinds ik de topic gestart heb, nu al bijna niet meer doet, en happen is toch ook weer wat anders dan met de oren plat in de nek bijten. Ik wil m nog een poosje zo laten, juist nu is ie zo mooi en leuk! Kan ie ook nog even spiertjes kweken!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 15:03

Ik zal er wel wat van horen :evaw: , maar als een paard mij bijt krijgt hij gewoon een lel.
Dan laat hij het wel uit zijn hoofd om het nog een keer te doen.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:58

Pient schreef:
Ja grondwerk is idd een groot woord. Ik loop een beetje met m aan een halster en doe wat wijkoefeninkjes zo nu en dan. En een beetje wandelen om m te laten wennen aan vanalles. Voor de rest stond ie altijd in een kudde en nu met 1 ruin. Ben m zeker niet aan t overvragen! Maar wat bedoel je met afwerend schouders en armen iets opheffen?

Letterlijk je schouders ophalen en ellebogen naar buiten,een gestileerde vogeltjesdans zeg maar.Dat betekent:ga uit mijn ruimte.Mocht hij toch komen dan raak je hem.
Maar dit geldt dus altijd,ook bij poetsen b.v. Standaard een pets voor bijten helpt niet in mijn ervaring,ze doen vast de ogen dicht omdat ze weten dat die gaat komen,en bijten alsnog.Wat jij doet noem ik handmak maken,grondwerk heb ik een ander idee bij,vandaar ;)

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:08

Mijn veulen van toen tussen een week en 2 maand kreeg een tik op zijn neus,
gepaard met ' heeeeee ! en een keer toen het net zo uitkwam heb ik hem in
zijn neus gebeten.........daarna was het over. Hij wordt nu 2 jaar en hij hapt/bijt
niet meer, af en toe wil hij een mouw of de rits van mijn jas pakken, gewoon even
"heeeee" en het is afgelopen..........wat hij trouwens geweldig vind is als ik zijn
bovenkaak onder de lip masseer, nooit een poging gedaan om te happen/bijten.