Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

karolien1 schreef:We zijn dus al weken bezit 1st erop krijgen, na 6u gelukt. dan erop blijven staan zonder panikeren na enkele dagen ook gelukt, dan baar toe zonder er op te gaan zitten, ook gelukt, daarna laadklep toe. Dan ben ik begonnen met haar heel kort alleen te laten dan 1min en moesten er vandaag 5worden. Aangezien ze stamte was het teken dat ze bang was en had ik direct naar haar moeten gaan om haar te kalmeren denk ik en daarna erruit. Door niet naar haar te luisteren geraakte ze in paniek vermoed ik. Heeft lelijke wonde en bult op haar hoofd dus of ik zomaar alles weer toe kan doen....
Weet ook niet wat ze mee gemaakt had maar was allegsinds niet paardvriendelijk...
Als de trailer te veel beweegd door mij bv word ze ook onrustig dus vermoed dat dat tijdens rijden zeker het geval zou zijn vandaar dat ik wil dat ze er 1st rustig een tijdje op kan staan.
Is een super slim paard dus als ze geen schrik heeft bedenkt ze truckjes. Was in begin altijd heel moeilijk om slimmer dan haar te blijven :p bv; snoepje op trailer pakken en direct weer achteruit lopen. (krijgt ze nu pas als ze er al op staat) of op schoft blijven staan om niet te moeten rondjes lopen of erin te gaan en als ik dan zeg: eruit gaat ze er direct in. (dus er weer af geladen en toch laten lopen) Met longeren plots omdraaien en blijven achterruit gaan, mij blijven volgen zodat ik haar niet op cirkel krijg en haar dus ook niks kan maken met zweep.
dianaw33 schreef:... en trouwens, wie was dat in godsnaam die 6 uur lang een doodsbang paard iets wilde laten doen wat voor haar zo ongeveer het ergste in de hele wereld is?? Is hij nu helemaal gek geworden, daar los je geen problemen mee op hoor, daar maak je het alleen maar erger mee!!!
dianaw33 schreef:]Het probleem met deze 'trailerlaadexpert' is dat hij niet gekeken heeft waar het probleem nu echt zit. Als jij bang bent voor spinnen, en er zit een hele grote spin in de keuken, dan kan ik je wel 200 keer leren om over de drempel van die keuken te gaan, maar als ik die spin niet weghaal wil jij toch niet in die keuken blijven.
Niet willen laden kan enorm veel oorzaken hebben, en het probleem met paarden is dat ze aan die oorzaak een keten van associaties kunnen leggen.
dianaw33 schreef:Het probleem met deze 'trailerlaadexpert' is dat hij niet gekeken heeft waar het probleem nu echt zit. Als jij bang bent voor spinnen, en er zit een hele grote spin in de keuken, dan kan ik je wel 200 keer leren om over de drempel van die keuken te gaan, maar als ik die spin niet weghaal wil jij toch niet in die keuken blijven.
Niet willen laden kan enorm veel oorzaken hebben, en het probleem met paarden is dat ze aan die oorzaak een keten van associaties kunnen leggen. Dus bv: paard is bang voor het gewiebel van de vloer, vervolgens legt paard de associatie laadklep-> gewiebel -> bang en wil niet meer op de laadklep (en dit is dan nog een hele korte keten, het kan soms tot in het extreme doorgaan, bv al bij het halster omdoen in stal..) . Als je dan alleen gaat trainen op het weer op die laadklep gaan en niet op het gewiebel, is het probleem van dat paard dus nog steeds niet verholpen. Gevolg: het lijkt een paar keer wel goed te gaan maar het paard ziet eigenlijk geen verandering in de angstaanjagende situtatie en vertikt het weer.
Als je het probleem echt goed en blijvend wilt verhelpen zul je dus moeten observeren waar je paard nu daadwerkelijk van in de stress schiet en daar op gaan trainen.
ik weet het verschil ook wel nl.
Zijn we nu langs elkaar heen aan het praten of hoe zit dat???