Hoe te komen aan citronella olie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maartjehorse

Hoe te komen aan citronella olie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 16:19

Hoi bokkers.
Ik zit met een probleem. Aangezien ik, en velen van jullie er al achter zijn gekomen dat vliegen sprays in de winkel heel erg duur zijn, ben ik er ook zelf gaan maken.

Namelijk met:
0.5 L azijn,
0.5 L water
en 20 druppels citronella olie.
en drupje Dettol.
Maar nou verkoopt de kruidvat die citronella niet meer.
Dus ik kan dit niet meer maken.
Ik ben bij een natuur winkel de Eenhoorn (in geleen)geweest, maar daar was zo een mini flesje €6,25 :=
En dat vindt ik toch wat erg duur.
Dus: Weet een van jullie ergens goedkoop citronella olie vandaan te halen? OF kennnen jullie een ander misschien wel (beter) recept? Laat het dan even weten in dit topic! Alvast bedankt :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:07

Tea tree olie werkt ook, en dat is bij bijv. natuurvoedingswinkels te krijgen. Je moet wel oppassen met dat spul, ik heb eens een onderzoek gelezen waarin stond dat het de hormoonhuishouding (bij de mens iig) beïnvloed. Jongens/mannen kregen er borsten van...

Hertshoornolie (donkerbruin/zwart spul dat ook in sommige vliegenmiddelen uit de winkel zit) werkt heel goed, vooral tegen dazen heb ik begrepen. Maar waar dat los te krijgen is weet ik niet. En het geeft vlekken op lichte paarden.

Ook is het een probleem dat de olie niet oplost in je zelfgemaakte vliegenspray (tenminste, dat gebeurde bij mij!). Ik doe nu 1/2 azijn, 1/2 water, met een scheut dettol (is troep maar anders gaat mijn vliegenspray schimmelen). Dat laat ik met knoflookpoeder en gemalen kruidnagel twee dagen trekken. Dan wel zeven want anders raakt je spuit verstopt. Oja, ik gooi er ook een flesje citroensap bij.

Het spul mag absoluut niet in de ogen/neus komen, en op wondjes lijkt het me ook erg bijten. Maar het is lekker goedkoop, werkt net zo goed/slecht als spul uit de winkel en ik gebruik het voor mezelf ook ;)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:12

Citronella olie kan je ook bij een natuurwinkel krijgen.

Eigen mengsel werkt overigens goed hoor :j

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:55

@ Safiera: Helpt dettol goed tegen het bederf dan? Ik wil dit jaar voor het eerst zelf vliegenspray gaan maken. Dus alle tips zijn welkom.

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:12

Ik maak het ook zelf en dan doe ik er dus hertshoornolie door. Ik heb zo'n grote bus gehaald. Het stinkt echt enorm en helaas zien mijn schimmels er niet zo fraai meer uit maar het helpt wel. Verder doe ik er ook azijn, water, teatreeolie, dettol en een beetje afwasmiddel om de olie te laten oplossen.

Waar zeven jullie het in? Mijn zeven zijn te groot en ik kan geen fijne vinden...

Succes!

Safiera

Re: Hoe te komen aan citronella olie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 15:15

Nou, zonder dettol zaten er bij mij na een weekje al slierten schimmel in, met dettol heb ik hier nog niks van gezien, zelfs niet op een warme stal :)

Ik zeefde het trouwens in een oude theedoek! Anders kreeg ik het fijne knoflookpoeder er niet uit. Is wel een geklieder hoor, moet je buiten boven een emmer doen ;)

maartjehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 18:25

bedankt voor de tips!
ik zal het gaan uitproberen!:D

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:37

@ Safiera: Moet je het perse koken? Ik hoor van mensen nl dat ze alles bij elkaar doen en dan op het vuur zetten. Is dat alleen als je er knoflook poeder of kruidnagelen bij doet? Of kook je dat apart en zeef je dat en gooit het dan bij het mengsel in de spuitfles?

Want het lijkt mij dat als je alleen vloeibare dingen gebruikt zoals dettol, azijn, en oliën dat je het niet hoeft te koken en ook niet hoeft te zeven...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 23:08

Ik heb het een keer gekookt, maar de andere keren gewoon lang (= dagen) laten trekken met die knoflook en kruidnagel, dat werkt net zo goed. Ik heb inderdaad wel eerst alleen het water gekookt, en toen de kruiden er bij. Vervolgens toen het afgekoeld was gezeefd en toen pas de rest er bij.

Koken is idd alleen nuttig als je iets wil laten trekken (ik heb bijv. ook wel eens mensen gehoord die groene thee gebruikten). Dettol zou ik bijvoorbeeld absoluut niet verhitten, wie weet of er dan schadelijke dampen kunnen vrijkomen. Olie verdampt als je het verhit, dus dat is ook niet bepaald handig.

Om dus kort te antwoorden: koken is niet persee nodig, en ook zou ik het absoluut afraden om alles bij elkaar te koken.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 23:09

Zelfs de kruitvat heeft cirtonella olie.
alcohol gebruiken tegen bederven of goed koel houden

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 23:24

Bij de Action verkopen ze grote flessen Citronella... Zijn goedkoop en werkt hetzelfde... ik gebruik alleen niet zo veel azijn... doe er maar een scheutje van bij en gebruik meer citronella.....

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 23:28

Zouden paarden niet eerder allergisch reageren op citronella dan op azijn? Weet het niet, maar je hebt er geen last van gehad? En het mengsel wordt ook niet heel vettig?

Hoe los je het azijn dan op, trouwens?

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 23:29

nee nog nooit last mee gehad... gebruik het al jaren...
Azijn lost niet op. Gewoon even goed schudden voor gebruik...
werkt prima!

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 23:31

Vorig jaar was ik ook opzoek naar citronella olie.. maar had het niet gevonden bij kruidvat..
Annebe: heb jij het dit jaar al gezien daar?? :)

maartjehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 15:13

@ubimone: ik zal eens op zoek gaan bij de action!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 18:31

Let wel op, ze verkopen overal literflessen citronella-olie, maar die zijn voor tuinfakkels!

Ik was ook op zoek, maar vond dus lampenolie... oa bij de Xenos. Lijkt me niet dat dat de bedoeling is, toch? :P

Ben bang dat ik toch naar de natuurvoedings- of kruidenwinkel moet.

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:28

de citronella bij de action niet safiera...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:25

Action heeft dus wel de 'goede' citronella? Er is hier (venray) geen action geloof ik!

Ik las trouwens in een ander topic dat citronella melanomen veroorzaakt?

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:32

je moet de citronella ook verdunnen met water.... ik gebruik het al jaren en heb nog nooit geen melanoom kunnen ontdekken... dus denk dat het wel meevalt...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 17:01

Dat verdunnen lijkt me sowieso logisch, als je het in vliegenspray gooit verdun je het toch ook?

Maar ik vertrouw het toch niet helemaal. Wat ik over teatree schreef:
Safiera schreef:
Je moet wel oppassen met dat spul, ik heb eens een onderzoek gelezen waarin stond dat het de hormoonhuishouding (bij de mens iig) beïnvloed. Jongens/mannen kregen er borsten van...

Dit was ook in verdunde vorm, er zat teatree in hun badschuim. En natuurlijk is niet elk paard even gevoelig!

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:31

hi hi hi mannen met borsten... ocherm....

ik heb er met alle paarden waar ik het tot nu toe op gespoten heb in de 16 jaar dat ik eigen paarden heb nog nooit meegemaakt...
en dat zijn toch zeker een paard of 8 geweest die ik ermee ingespoten heb...
Denk dat het ook wel verschilt hoeveel citronella je erin gooit...

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:02

dat kun je ook bij de action kopen.