Pony wel of niet in de wei met anderen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Pony wel of niet in de wei met anderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 16:10

Ik weet niet of het hier goed staat :o .

Het zit zo.

In de zomer komt mijn 28 jarige welsh merrie altijd in de ponywei te staan.
Hier staat zij nu samen met negen andere pony's.
Mijn merrietje heeft een groot deel van haar leven alleen gestaan en heeft volgens mij dan ook nooit geleerd voor haar zelf op te komen.

Tot vorig jaar ging het nog wel. Toen had ze nog twee pony's aan wie ze zich een beetje op kon trekken.
Dit is echter veranderd, deze pony's zijn beiden geblesseerd en komen niet in deze wei.

Nu is mijn pony echt de onderste in de rang en zo gedraagt ze zich ook.
Ik heb nog niet gezien dat ze echt opgejaagd werd, maar ze wordt wel steeds weg gejaagd bij het voer.
Het weiland is heel lang, 250 meter minstens, maar niet zo breed, 30 meter denk ik.

Dat ze wordt weggejaagd bij het voer is nu niet zo'n probleem, er staat door de hele weide nog genoeg gras.
Echter heb ik het idee dat mijn pony zich steeds aangevallen voelt.
Als er maar een andere pony aankomt lopen op 40 meter afstand, loopt ze al weg, terwijl deze pony nog niet eens in de buurt is.

Nu is het zo dat ze al een paar lelijke bijtwondjes heeft.
Ook gaat ze als ze op stal is steeds liggen.

Betekent dit dat ze geen rust heeft in de wei?

Zouden jullie haar laten staan?
Het is natuurlijk fantastisch dat ze daar kan staan met "vriendjes" en obeperkt ruwvoer heeft.

Het alternatief is een klein weitje naast deze wei.
Hier staat echter weinig gras en hier zou ze dan alleen staan.

What to do?

TonyLover_

Re: Pony wel of niet in de wei met anderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:31

hoi,

ik zou nog een paard dagen kijken of het paard dan met rust gelaten word.
mijn paard hoorde ook niet bij de 'kudde'. maar nadat ik haar gewoon liet staan werden ze allemaal vriendjes. en als het echt niet gaat moet je haar in het kleine weitje zetten. misschien zijn de andere paarden nieuwsgierig en worden ze zo ook vriendjes! :D

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:32

Draadje spannen en samen zetten met nog 1 die laag in rang staat.
Dan heeft ze wel gezelschap en ook rust

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:44

zou het zeker even afwachten, het is zover ik weet vrij normaal dat de onderste in rang word weggejaagd als het voedsel zo dicht bij elkaar ligt dat ze dus dichter bij elkaar moeten staan dan dat ze op dat moment van elkaar accepteren.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 16:52

Dav schreef:
Draadje spannen en samen zetten met nog 1 die laag in rang staat.
Dan heeft ze wel gezelschap en ook rust

Helaas is dit geen optie.
Ze kan met niet 1 pony opschieten en zou dan dus alleen komen te staan.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 16:54

Millanka schreef:
zou het zeker even afwachten, het is zover ik weet vrij normaal dat de onderste in rang word weggejaagd als het voedsel zo dicht bij elkaar ligt dat ze dus dichter bij elkaar moeten staan dan dat ze op dat moment van elkaar accepteren.

Maar dat zou dus betekenen dat ze altijd weg gejaagd gaat worden.
Nu is het geen probleem dat ze weg gejaagd wordt bij het voer, ze is dik zat :p.
Over een week is denk ik het gras al op.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:59

Kan het eten niet meer verspreid worden? Ik ga ervanuit dat het eten waar ze van weggejaagd word hooi is?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 17:04

Ja klopt. Het hooi wordt in twee grote bakken gedaan.
Ik kan het niet zo goed uitleggen, maar het is zijn een soort huisjes waar ze allemaal hun hoofd in kunnen steken.
Dit omdat het hooi anders door de hele wei ligt.
Er zijn twee van die huisjes, dus er zou meer dan genoeg plaats moeten zijn.
Als we alleen onze pony een pluk hooi geven op een andere plaats,
is er altijd een andere pony die dit ziet en haar hier weer weg jaagt.

Maar denken jullie dat dit nog verandert?
En moet ik me zorgen maken over het feit dat ze meteen gaat slapen in haar stal?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:09

Kan je der s' ochtends en s' avonds niet appart bijvoeren?
En als het kan ook s' middags?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:11

Misschien is het een optie om haar apart eten te geven in een ander wei'tje zodat ze het rustig op kan eten en daarna weer terug kan? Dan krijgt ze binnen wat ze nodig heeft en kan ze wel met andere paarden staan.

Ik denk dat het wel bijtrekt maar het eten kan wel een probleem blijven, ik heb meerdere verhalen gehoord van paarden die andere bleven wegjagen...

Van de stal heeft denk ik weinig te maken met echt slapen, omdat paarden over het algemeen staand slapen (uitzonderingen daargelaten) maar het kan nooit kwaad je er even goed in te verdiepen, weet niet zo goed wat het zou kunnen betekenen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:10

Kan ze niet met de geblesseerde pony's op een andere wei? Als ik het zo lees is dat een rustig genoeg groepje zowel voor jouw oude merrie als voor die geblesseerde pony's.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 23:22

Een geblesseerde pony is helaas vandaag ingeslapen, de andere heeft helaas volledige boxrust.
De pony apart voeren is ook geen optie. Dat zou voor onze eigen rekening komen, en we hebben geen tijd om twee keer per dag daar heen te gaan.

Eigenlijk is het dus of bij de pony's of alleen helaas.
Het is een beetje kiezen tussen twee kwaden helaas.

Het lijkt trouwens of ik niks met jullie reacties doe, maar er is gewoon niet zo heel veel mogelijk.

Wel bedankt voor het meedenken allemaal!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 00:34

Kan je der niet ergens anders stallen?
Waar ze wel op haar plekje is?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 00:40

Ik ben geen voorstander van paarden alleen, máár... deze is 28, en daar moet je gezien de leeftijd toch extra voorzichtig mee zijn. Misschien overleeft ze het wel zonder hooi omdat er gras staat, maar hoe goed is het voor haar lichaam als ze continu wordt opgejaagd? Mijn advies: kijk naar je pony, volg je gevoel, en zet haar als het in haar eigen belang is, apart.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 08:13

R.X. schreef:
Kan je der niet ergens anders stallen?
Waar ze wel op haar plekje is?

Dit lijkt me gezien haar leeftijd niet zo'n goed idee.
Ze staat al twintig jaar op deze boerderij, dus om haar nu nog te verhuizen...
Daarnaast staan er hier heel veel paarden en met niet één daarvan kan ze goed opschieten,
dus ik ben bang dat dat op een andere stal net zo zou zijn.

Sientjee: Ja, zo denk ik er ook over. Ik ben tegen paarden alleen, maar of dit nou goed voor haar is, dat betwijfel ik.
Ik kijk het denk ik nog een weekje aan, houd haar goed in de gaten en dan zie ik wel :j

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:36

Ik heb eens zitten nadenken.

Ik zat in de situatie toen de tijd dat we alleen in pension stonden.
En door mijn lichamelijke problemen had ik toen 1 pony omdat ik de andere moest verkopen omdat ik niet veel meer kon.
Toen ben ik op zoek gegaan naar een supermakkelijke pony voor haar en ons, zodat ze niet meer alleen stond.

Ik weet niet of dit voor jou ook een mogelijkheid is?
Je zei dat je haar alleen zou kunnen stallen op een schraler stukje.
Er zijn zat pony's die op een schraler stukje moeten staan.

Ik ben beniewd.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 14:11

Je bedoelt dat we er een tweede pony bij kopen?
Helaas is dat financieel niet haalbaar en kwa tijd eigenlijk ook niet.
We hebben namelijk ook nog een andere pony, maar hier kan ze (drie keer raden :+ ) ook al niet mee overweg.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:52

Ja dat bedoelde ik, maar dan houd het op.

Dan weet ik het ook niet, hopelijk komt er toch nog een goede oplossing.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:01

Joh, zet haar lekker apart. Wij hebben hier een bijna 27-jarige volledig contactgestoorde, die in dr eentje in een achtertuin is opgegroeid. In die meer dan 20 jaar dat mijn vriendje haar heeft, is het nooit helemaal goed gekomen met haar in de kudde. Eerst liet ze zich door iedereen het draad in jagen, tegenwoordig jaagt ze iedereen het draad in... Heel toevallig heeft mijn gepensioneerde manegepony er niets van, en loopt ze nu met haar en gaat dit goed en zijn ze ontzettende dinnetjes. Maar als dit niet zo zou zijn, was ze, zoals ze gewend is, toch weer apart gegaan. Om zowel haar als haar kuddegenootjes te beschermen.

Phyliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:07

misschien een andere wei met andere pony's waar zij wel tussen past en met misschien minder pony's? mijn merrie is ook erg onderdanig maar staat nu tussen paarden die niet dominant zijn en dat heeft erg geholpen

Tijuana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 10:49

Ik zou haar ook alleen zetten, mn ook door haar leeftijd. Ze moet niet meer hoeven vechten voor haar eten, maar kunnen genieten van haar oude dag. Natuurlijk, een paard is een kudde dier, maar in de natuur, zie je ook dat de oudere en zwakkere paarden achterblijven. Laat haar lekker genieten van de rust, met uitzicht op andere paarden..

Danielle84L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 12:19

Als ik jou was zou ik het nog even aankijken, misschien dat de kudde nog wat stabieler wordt. Staan ze net pas samen?

Misschien kun je haar voor een week of een paar weken met een niet te dominant paard in dat kleine stukje zetten, zodat ze zich wat aan elkaar op gaan trekken, en daarna weer terug in de kudde zetten. Dikke kans dat ze dat andere paard dan wel als maatje/gezelschap accepteert.

Als dat geen oplossing is, zou ik toch kijken of ze niet toch in dat kleine stukje kan blijven met 1 of 2 andere paarden. Dat is wellicht voor haar rustiger dan een grote kudde en dan wordt ze ook minder weggejaagd.

Natuurlijk kun je in dat kleine stukje het hooi makkelijk over 2 of 3 plaatsen verdelen, zodat ze altijd kan eten. Maar als je zegt dat ze te dik is, is het misschien een idee om je voerbeleid dan ook wat aan te passen (minder hooi, en dat in hooibakken met roosters erop/in 2 hooinetten over elkaar met kleine mazen. Dan zijn ze toch net zo lang bezig met minder hooi), te dik is erg ongezond zoals je waarschijnlijk wel weet.

Oh en trouwens: 'kunnen genieten van haar oude dag', in haar uppie?! Dat is ook niet genieten voor een paard hoor.