Ruiterbewijs behalen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blueguyJarig

Ruiterbewijs behalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 23:32

Howdy allemaal :)

Het is wat laat op de avond maar zit toch met een vraagje en wil hem graag aan jullie stellen, als het mag uiteraard ^^

Binnenkort wil ik een eigen paardje aanschaffen en nou wil ik hier uiteraard ook (juist) veel buitenritten mee maken.

Wat ik weet controleren ze in Den Helder niet erg veel of men een Ruiterbewijs en/of ID bij zich heeft (indien je op je paard rijdt) maar het voelt toch niet helemaal lekker (wat als ik ergens anders in Nederland wil gaan rijden,..?).

Mijn vraag is eigenlijk, hoe kan ik mijn Ruiterbewijs halen en wat zal er hier van je worden verwacht? Kan ik het bijvoorbeeld vergelijken met mijn rijbewijs voor auto,..? (zonder gas/rem/koppeling dan,.. haha).

Alvast bedankt :)

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:36

Je kan bij bijvoorbeeld Stal 't Reelaer je ruiterbewijs in 1 weekend halen. :)

Je moet onder andere zonder beugels draven, met 1 hand rijden, een sprongetje van 60cm en een stuk over de weg rijden (dan gaat het vooral om de regels bij kruispunten, als je andere ruiters tegenkomt of auto's etc). Op- en afstijgen en een voor- en achterbeen van je paard optillen. En in een smalle doorgang halthouden en beide kanten van de doorgang (bij mij was het een soort oxer met dekens erover waar je tussen moest staan) aanraken.
En een theorie-examen natuurlijk.

Het is opzich helemaal niet moeilijk. :)

blueguyJarig

Re: Ruiterbewijs behalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 23:39

Hmm,.. klinkt inderdaad niet zo heel moeilijk.
Ik ga er toch maar eens werk van maken, stel dat ze me wel controleren (zal je uiteraard net zien:P) dan heb ik "de poppen aan het dansen" :P

Bedankt voor je antwoord :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:56

@Mandarijn: Afhankelijk van je paard kan een stuk van de groep wegrijden soms wel "lastig" zijn, dus dat is wel een goede om te oefenen. Stel je pakt een doorgewinterde manegeknol of een met verlatingsangst, nou zie het maar voor elkaar te krijgen.
Het examen moet je ook even goed oefenen, best met behulp van de cdrom, maar als je de verkeersregels al kent is het prima te doen.

blueguyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 00:07

Ik denk dat het ook gewoon slim is om met mijn eigen paardje te oefenen,... of zit ik er nou helemaal naast.
Eigen paardje is vertrouwd en zo bouw je de band ook nog veel beter op,. toch?

Maar die truuc met een "manegeknol", is misschien ook wel erg handig :)

Thanks voor de tips!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 00:25

Op veel plekken is het ruiterbewijs helemaal niet verplicht, en in dat geval ook vrij overbodig... zelf woon ik net in een omgeving waar het wél verplicht is, maar ik weet niet hoe dat bij jou zit.

Heb zelf het ruiterbewijs ruim 10 jaar geleden gehaald. In principe is het echt niet moeilijk als je wat rijervaring hebt, het is minstens 100 keer zo makkelijk dan het rijbewijs voor de auto (mijn ervaring, ik vond de auto erg moeilijk :+ ).

Met je eigen paardje oefenen is inderdaad harstikke goed, maar het is wel handig om voor je examen na te denken over de meest makkelijke keuze. Ik heb mijn ruiterbewijs toendertijd gehaald met mijn eigen paardje omdat ik dat persé wilde. Paardlief was toen net een paar maandjes onder het zadel, een vreemde omgeving met een sprongetje en al die andere paarden om haar heen was niet echt rustgevend zeg maar. Heb het mezelf daardoor toch nog redelijk lastig weten te maken kan ik je zeggen ;)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 01:40

Ik snap best dat ze in Den Helder niet op ruiterbewijs controleren...
Dat ding is slechts op héél weinig plekken in NL verplicht.
Zonder ruiterbewijs kan je net zo veel als met.
Imo is het geldklopperij. Je wordt er echt geen betere ruiter van.

blueguyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 08:35

raya00 schreef:
Op veel plekken is het ruiterbewijs helemaal niet verplicht, en in dat geval ook vrij overbodig... zelf woon ik net in een omgeving waar het wél verplicht is, maar ik weet niet hoe dat bij jou zit.

Heb zelf het ruiterbewijs ruim 10 jaar geleden gehaald. In principe is het echt niet moeilijk als je wat rijervaring hebt, het is minstens 100 keer zo makkelijk dan het rijbewijs voor de auto (mijn ervaring, ik vond de auto erg moeilijk :+ ).

Met je eigen paardje oefenen is inderdaad harstikke goed, maar het is wel handig om voor je examen na te denken over de meest makkelijke keuze. Ik heb mijn ruiterbewijs toendertijd gehaald met mijn eigen paardje omdat ik dat persé wilde. Paardlief was toen net een paar maandjes onder het zadel, een vreemde omgeving met een sprongetje en al die andere paarden om haar heen was niet echt rustgevend zeg maar. Heb het mezelf daardoor toch nog redelijk lastig weten te maken kan ik je zeggen ;)

Ik weet niet goed of het ruiterbewijs hier in Den Helder verplicht is, is er een plaats waar je dat allemaal kan nakijken,..?
Of is het gewoon het makkelijks om te vragen bij de Gemeente zelf.

Autorijbewijs heb ik alweer 3 jaar nu, dat ging vrij makkelijk dus dan moet dit helemaal goed gaan :)
Ik ga zeker met mijn eigen paardje oefenen, dat klinkt mij goed in de oren ^^

Weten jullie trouwens of het bewijs nog een limiet heeft, net zoals een rijbewijs auto bijvoorbeeld 10 jaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 08:38

Je moet elk jaar dokken om 'm geldig te houden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 08:38

Limiet weet ik niet, ik verleng hem elk jaar door wat centjes over te maken.
Het is idd geen spectaculair gebeuren, maar het kan je net wat meer zelfvertrouwen geven.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 08:41

zodiacje schreef:

Helemaal mee eens. Ik rijd al zo'n 30 jaar, waarvan heeeeel veel buiten. Ik heb ze eens gebeld, toen mijn eigen paard kreupel was en ik het idee had om het voor de lol te gaan halen. Maar meer dan geldklopperij bleek het niet, omdat het idd in een heel erg beperkt gebied verplicht is dus ik heb er vanaf gezien en ga het ook niet meer halen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 08:44

..

blueguyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 09:04

Breghje schreef:
zodiacje schreef:

Helemaal mee eens. Ik rijd al zo'n 30 jaar, waarvan heeeeel veel buiten. Ik heb ze eens gebeld, toen mijn eigen paard kreupel was en ik het idee had om het voor de lol te gaan halen. Maar meer dan geldklopperij bleek het niet, omdat het idd in een heel erg beperkt gebied verplicht is dus ik heb er vanaf gezien en ga het ook niet meer halen.

Heel wat verschillende verhalen, maarja wat jullie al zeggen 'het kan geen kwaad' :)

Nath_2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:28

Je ruiterbewijs is ook gelijk een soort verzekering.
Zodra jij een ongeluk maakt met je paard kun je dit via je ruiterbewijs verhalen, nu weet ik niet meer tot hoeveel
je bent verzekerd maar dit zou je zo kunnen navragen bij de KNHS.
Tevens leer je de gedragregels waar je je aan dient te houden zowel op de weg als in het bos.
Ook al is het ruiterbewijs in sommige delen van NL niet verplicht ik zou deze toch wel aanraden.

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:31

ik heb ook mijn ruiterbewijs geloof 6 jaar geleden gehaald.
Het kost je iets van 35 euro per 2 jaar om te verlengen.
Ik heb hem gewoon omdat ik hem handig vindt, maar inderdaad ook voor de verzekering.
Het scheelt toch allemaal weer als je bijv. paard wil huren etc en voor het geld hoef ik het ook niet te laten.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:42

Het ruiterbewijs is een leuk melkkoetje voor de KNHS waardoor je nog dubbel verzekerd bent ook.
Je eigen WA verzekering is voldoende mits het bedrag van de dekking hoog genoeg is (dat zou ik wel even nakijken).

In sommige gebieden in NL is het inderdaad verplicht, maar als je daar nooit komt is het echt zonde geld. Sterker nog, het was vroeger op het park de Veluwe verplicht maar sinds een paar jaar ook niet meer (je betaalt nu gewoon entree).
Een examen doen op een mak manegepaard is echt heel wat anders dan op een jong / springering/ schrikachtig / koppig paard naar buiten gaan. Het enige dat ik wel goed vind is dat je e.e.a. opfrist mbt de regels en omgang in het verkeer maar goed, als je even over internet gaat dan kun je daar ook alles van terugvinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:03

Nath_2000 schreef:
Zodra jij een ongeluk maakt met je paard kun je dit via je ruiterbewijs verhalen

En wat is reactie nummer 1 als er iets te verhalen valt op een verzekering?
Inderdaad: "Dat valt onder uw WA-verzekering, dáár kunt u het melden"....
;)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:09

Sonja schreef:
;)

Juistem :j

Ik snap niet dat zo veel mensen nog steeds denken dat het ruiterbewijs verplicht is en / of je anders niet voldoende verzekerd bent. Kennelijk heeft de KNHS wel een hele goede marketing afdeling :+

blueguyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 12:20

Remy schreef:
Sonja schreef:
;)

Juistem :j

Ik snap niet dat zo veel mensen nog steeds denken dat het ruiterbewijs verplicht is en / of je anders niet voldoende verzekerd bent. Kennelijk heeft de KNHS wel een hele goede marketing afdeling :+

Ja je hoort wel eens van die dingen hé, dan kan het uiteraard geen kwaad om er even navraag naar te doen,.. je neemt immers ook deel aan het verkeer dus ik zou het best logisch vinden als dit overal verplicht zou zijn,..

Ik ga in ieder geval even navraag doen bij de stal waar mijn 'toekomstige' paardje komt te staan, heel misschien kan ik het daar ook behalen,..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:22

En als dat al niet kan, is het misschien leuk om daar een groepje bij elkaar te zoeken om het alsnog gewoon daar te kunnen behalen. Vanaf een bepaald aantal mensen kun je een examinator gewoon laten komen. Heb je in ieder geval meteen een leuke groepsactiviteit, maakt het inburgeren op stal makkelijker en gezelliger misschien.

blueguyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 17:15

Sonja schreef:
En als dat al niet kan, is het misschien leuk om daar een groepje bij elkaar te zoeken om het alsnog gewoon daar te kunnen behalen. Vanaf een bepaald aantal mensen kun je een examinator gewoon laten komen. Heb je in ieder geval meteen een leuke groepsactiviteit, maakt het inburgeren op stal makkelijker en gezelliger misschien.

Heey dat is een goed idee,.. :)
Wist niet dat dit mogelijk was, ik ga hier zeker even navraag over doen!
Bedankt :j

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:34

Nath_2000 schreef:
Zodra jij een ongeluk maakt met je paard kun je dit via je ruiterbewijs verhalen, nu weet ik niet meer tot hoeveel
je bent verzekerd maar dit zou je zo kunnen navragen bij de KNHS.
Tevens leer je de gedragregels waar je je aan dient te houden zowel op de weg als in het bos.
Ook al is het ruiterbewijs in sommige delen van NL niet verplicht ik zou deze toch wel aanraden.

Als jij een ongeluk maakt en je zit op je paard, is dat volledig gedekt door je WA. ;) Loop je ernaast, dan is er geen enkele verzekering, volgens mij ook niet die van het ruiterbewijs, waar je je schade kan halen.

Gedragsregels zijn leuk om die te leren, maar in hoeverre wijken die af van de wettelijke bepalingen waar IEDEREEN zich al aan dient te houden als weggebruiker?

Kortom, een waardeloze toevoeging imho die het KNHS een leuk centje oplevert op deze manier. Ik stink er in elk geval niet in.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:21

Een ruiterbewijs halen is heel simpel als je al een beetje kunt rijden.
Mocht je het willen, vraag dan gewoon ergens examen aan, maar besteed geen nutteloze centen aan extra lessen. Zo heb ik het ook gehaald. Op een wildvreemd manegepaard dat eigenlijk niet wilde springen (maar dat wist ik niet, dus heb dat paard over de hindernissen gedrukt, op straat heb ik het paard voor een tractor geparkeerd omdat het toch echt bang was. En de examinator vond dat de enige juiste reactie, de tractor dwingen om te blijven staan. Maar dit soort acties worden niet beschreven in het boek dat ook nog eens vol fouten staat (bij de verlichte zit zitten je voeten verder in de beugels. Nou bij mij niet hoor)).

Die verzekering is bullshit. En verder kost het ruiterbewijs je alleen maar geld. Ik moet zelfs dubbel betalen voor die verzekering omdat ik ooit een ruiterbewijs en een koetsiersbewijs gehaald heb.

Oh ja, volgens de wet ben je ook een bestuurder als je met een lammetje op de arm over straat loopt (geleiders van rij-en trekdieren en/of vee). Dus dan heb je ook voorrang van rechts :P

blueguyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 22:19

Maarja het is toch handig om bepaalde zaken te weten en uiteraard nog een keer door te nemen.
Ik heb er wel een gerust gevoel bij als ik hem haal. ^^

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 22:32

blueguy schreef:
Maarja het is toch handig om bepaalde zaken te weten en uiteraard nog een keer door te nemen.
Ik heb er wel een gerust gevoel bij als ik hem haal. ^^

Dat kan je toch ook gewoon van internet plukken?? Als dat jou gevoel is moet je het uiteraard gewoon doen, maar ik heb het idee dat je het iets teveel waarde toeschrijft dan dat het daadwerkelijk voorstelt.