Ik heb onlangs een paard voor iemand anders verkocht door overleiden van eigenaar. Nu vraagt de nieuwe eigenaar mij naar een bewijs dat ze hem heeft gekocht een koopovereenkomst.
Ik persoonlijk heb dit nog nooit mee gemaakt Heb al meerdere paarden gekocht en verkocht in al mijn paarden jaren maar nog nooit een contract gehad of moeten maken. Is dit verplicht en wat is het nut er eventueel van dat iemand er zo op aandringt het te krijgen?
Alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door SHfashion op 26-04-11 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt
de kopende partij wil dat graag? en ishet paard al verkocht. of wordt dat nu verkocht?
voordelen is dat je wat je hebt afgesproken je op papier hebt en je dus minder snel verwarring hebt.
je kan er in aangeven waar het paard voor bedoeld is. wat de verwachtingen zijn. (dus wanneer het geen wedstrijden kanr ijden, dat dat ookniet de bedoeling is). uiteraard kun je niets garanderen
SHfashion
Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-11 22:59
Het paard is een half jaar geleden verkocht gezond en volledig gekeurd gekocht
sporter
Geplaatst: 26-04-11 23:02
SHfashion schreef:
Het paard is een half jaar geleden verkocht gezond en volledig gekeurd gekocht
Een half jaar geleden? En nu komen voor een contract? Ik zou haar vriendelijk vertellen dat ze daar een beetje laat mee is.
kleinvosje
Geplaatst: 26-04-11 23:03
Een beetje mosterd na de maaltijd om nu nog een overeenkomst te maken. Maar ach, als zij het willen, kun je het doen, zorg er dan wel voor dat je erin zet dat je de verkoop in alle eerlijkheid en zonder verborgen gebrkene hebt gedaan. Laat je niet een loer draaien hoor, want zo voelt het wel...
Verkoopcontract is te gebruiken als eigendomsbewijs. Paspoort is dat niet en als het stalgeld, etc. contant/zwart gaat is eigendom bewijzen via bewijs van betaling onderhoudskosten ook lastig.
SHfashion
Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-11 23:07
Maar waar heb je zo een contract dan voor nodig zij had het er over om de papieren om naam te zetten maar hier heb ik zelf nog nooit problemen mee gehad..
Ze heeft het paard op alle fronten mogen keuren ze heeft het rontgelogische en klinische laten keuren en zelf de keuze gemaakt om haar te kopen ( meen dat er wel een opmerking was bij de rontgen maar dat heb ik zelf nooit gezien omdat ze meteen mee is genomen
Oke ik hoef dus alleen de naam van het paard neer te zetten en het bedrag en dat het voldaan is? Het is niet eens mijn paard heb bemiddeld die ouders wisten niets van dat paard naja helemaal niets van paarden en hun dochter was plotseling en jong overleden en heb ze geholpen Ik wil ze hier nu niet mee lastig vallen ze hebben het al zwaar genoeg. kan het kwaad als ik dat dan opstel en onderteken?
Dan zou ik in die situatie aangeven wie feitelijk eigenaren waren (haar ouders waarschijnlijk) en jouw gegevens als bemiddelaar.
tamary
Geplaatst: 26-04-11 23:12
Bewijzen dat paard van jouw als anderen er aanspraak op maken, bv beslag legging bij failissement boer/pensionhouder of simpeler scheiding/ruzie met vriendje.
Zo'n contract hoeft niet meer te bevatten dan omschrijving paard (liefst incl. chipnummer), gegevens koper en verkoper, bedrag, handtekeningen van beide partijen en notitie/bewijs dat aankoopbedrag (geheel) betaald is.
kleinvosje
Geplaatst: 26-04-11 23:13
Ik denk niet dat het kwaad kan als jij het afhandelt uit naam van hun, maar ik zou ze er wel van op de hoogte brengen. Ik denk niet dat je je eigen naam eronder moet zetten, of hooguit een i.o. ondertekening.
Ik zou dat na een half jaar niet doen. Als je het wel doet zet dan wel de juiste datum erbij wanneer het paard verkocht is. Het is inderdaad het enige geldige eigendomsbewijs maar om daar nu een half jaar later mee te komen zou ik het niet doen hoor. Daar hadden ze voor de verkoop al mee moeten komen.
Voor verzekering of iets dergelijks nog nooit van gehoord dat je dat nodig gaat hebben en zal er volgens mij ook nooit komen wordt lastig als je fokker bent van je eigen paarden.
ik heb bij aankoop van mijn paard ook keurig een factuur erbij gekregen met de naam van het paard, chipnummer, bedrag waarvoor ik hem gekocht heb en dat het voldaan is
SHfashion
Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-11 10:14
Polly schreef:
ik heb bij aankoop van mijn paard ook keurig een factuur erbij gekregen met de naam van het paard, chipnummer, bedrag waarvoor ik hem gekocht heb en dat het voldaan is
Dan heb je hem waarschijnlijk niet bij een particulier gekocht ik meen dat een handelaar het verplicht is
Shaya_
Geplaatst: 28-04-11 04:29
Bij de handelstal inderdaad een koop overeenkomst moeten teken, particulier nog nooit. Waarom heeft de nieuwe eigenaar het nodig?
het is je eigendomsbewijs, mijn paard kom idd bij een bedrijf vandaan maar de pony die deze week naar mijn vriendinnetje gaat en van mij was daar zit ook een koopovereenkomst bij..
Ik heb een koopcontract via de KNHS opgevraagd en dat aangepast naar mijn situatie toen ik mijn paard ging kopen. De particuliere verkoper kende het niet maar is hier gewoon mee akkoord gegaan. Je hebt een koopcontract niet echt nodig maar je kunt er mee aantonen dat het paard jouw bezit is. In mijn situatie had ik ook een gedeelte toegevoegd omdat ik het paard 2 weken op proef had.
Phyliesje
Geplaatst: 30-04-11 01:14
ik kreeg ook een contract bij aankoop niet iets erg formeel maar mijn naam adres en van de verkoper ras en naam van mijn paard en handtekeningen van bijde die heb ik mee gestuurd om haar op mijn naam te laten zetten maar na een half jaar? lijk mijn dat alles al geregeld is dan