dat is een goede vraag, ik denk dat nat maken geen kwaad kan en wel een verfrissing geeft maar een betere oplossing zou ik zo niet weten
Darkness85
Geplaatst: 27-04-11 08:27
Nat maken kan op zich wel. Het geeft even verkoeling. Maar je mag ze niet nat in de felle zon zetten. Dan gaat dat water zowat koken op hun lijf. En ze kunnen verbranden door de zon doordat t water als een vergrootglas werkt met de zonnestralen.
de benen koelen met de slang werkt ook fijn voor ze. Met warm weer zet ik mijn paard na het rijden wel ff lekker onder een verfrissende douche, en met tropisch temperaturen doe ik dat ook wel zonder eerst gereden te hebben. Hij vind het heerlijk..........
Eén van mijn shetten hangt altijd met één van zijn voorbenen in de waterbak als het warm is. Dus blijkbaar geeft het koelen van de benen veel verkoeling!
Als de eigenaar het goed vind, idd lekker afspuiten. Ik laat daarna mijn paard altijd rollen. Dan kunnen de druppels niet meer (zoals eerder genoemd) als vergrootglas werken
PanamaD
Geplaatst: 02-05-11 17:09
Ik zou benen nat maken en hun kont (waar ze poepen ) nat maken, dat is ook verfrissend omdat de meeste een dikke staart hebben.
als ze echt dikke en lange manen hebben eventueel deze vlechten (losse vlechten) zodat ze nog wel een functie hebben om vervelende vliegen weg te jagen, maar er toch wat "meer lucht" aan de hals kan...
verder benen, oksels en liezen afspoelen (plaatsen waar weinig haar staat) en natuurlijk schaduw voorzien.
je zou op de hete tijden een tuinsproeier neer kunnen zetten, kunnen de paarden zelf beslissen of ze verkoeling willen of niet. en bij mijn haffies vlecht ik met die warmte ook de manen in geeft net even wat meer verkoeling.