Hengst wordt weggetrapt bij merrie, is dat erg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

taartje33

Hengst wordt weggetrapt bij merrie, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 19:33

Hallo,

Afgelopen vrijdag is Luna, het veulentje van Otje, overleden. Ze had door de extreme hitte tetanus gekregen, en was nog geen maand oud. Helaas kon de dierenarts er niets meer aan doen. ;(
Otje, de moeder van het overleden veulen, staat nu weer bij haar oude vriendje, wat een hengst is.
Voordat ze het veulentje had liep ze daar ook al mee in de wei.
Alleen nu zit ik met wat vragen, aangezien de hengst steeds word weggetrapt bij de merrie. Vóór het veulen er was, werd hij ook weleens weggetrapt (omdat de merrie gek genoeg de baas is tussen die twee :+ )
Maar nu is het veel erger geworden. Ik hoor ze weleens 'gillen' maar ik zie ze ook nog vaak elkaar kriebelen. Is dit erg? Hoelang hoort dit? Moeten die twee uit elkaar of is dit normaal gedrag?
En aangezien de merrie nu ineens geen veulen meer heeft hoeft ze ook geen melk meer te geven. Hoe kan je dit natuurlijk afwennen? We geven al minder eten, ze staat wel 24/7 in de wei, maar dat stond ze altijd al. Er wordt verder niet mee gereden etc. Moet de merrie nog iets hebben wat het melk produceren verminderd, of gaat dat natuurlijk en vanzelf als we haar minder eten geven?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Gr. Taartje33

Jilletje

Re: Hengst wordt weggetrapt bij merrie, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:36

een merrie is altijd de baas ;)
en de hengst zal wsl. willen dekken en de merrie wilt niet gedekt worden, dan word ie weg gejaagt en daar kan een hoop gegil en geschop bij komen kijken :j
niks geks alleen in de gaten houden dat er geen verwondingen ontstaan

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:40

Als je gewoon van de uier af blijft zal de melkproductie vanzelf stoppen.
Maar waarom weer een veulentje fokken, er zijn al zoveel paarden en ik gok dat het hengstje niet goedgekeurd is ?

taartje33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 19:12

Opnieuw een veulentje erbij lijkt mij misschien ook niet handig, deze beestjes zijn ook niet echt van mij, officieel zijn ze van de buurman. Ik help hun zegmaar, en ik zou ook zeker adviseren geen extra veulentje nog een keer te nemen, aangezien hij ook al van plan is een Fries paard erbij te gaan houden. (Hij zegt wel meer, maar okee)
Ik heb pas naar het paspoort gevraagd, maar nog niet gezien, ik weet ook niet of je daar op kan zien of de hengst goedgekeurd is?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:16

Tetanus door de hitte? Waarschijnlijker zou het mij klinken dat de merrie gewoon niet ingeent was. Wel sneu voor de merrie. Haar nu samenzetten met een hengst is oneerlijk. Ze zal dadelijk hengstig worden maar dit is geen goed moment voor een nieuwe bevruchting.

taartje33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 14:00

Voor zover ik weet is de merrie hiervoor wel ingeënt. Zou het verstandiger zijn om ze wel naast elkaar te laten staan, maar dan gewoon allebei een ander weitje? (Twee weitjes naast elkaar)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:27

veulen was al een maand oud? grote kans dat als het hengstje er al die tijd bij heeft gelopen ze allang weer drachtig is, ze worden met een dag of 10 weer hengstig nl. Of heeft hij er tot nu toe niet bijgestaan? Dan wordt ze binnekort weer hengstig en misschien ruikt hij dat nu wel al aan haar maar is ze nog niet zover.

Het tetanus verhaal lijkt me ook wat raar, dat krijgen ze niet door de warmte maar doordat de tetanusbacterie via een open wond (navelstreng misschien wel) in het veulen is gekomen en daardoor is overleden.

taartje33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 17:43

Oh okee, dat tetanus verhaal daar hebben jullie wel gelijk in denk ik. De navelstreng was niet meteen met jodium ofzo behandeld, omdat het veulen s'nachts was geboren. Of had dat de volgende morgen wel gelijk nog gekund? Want toen was het navelstreng wondje al dicht/hard.

Toen het veulen was geboren hebben we de hengst erbij weggehaald, toen het veulen overleed hebben we ze weer samen gezet omdat ze naar elkaar gingen gillen. (De merrie voelde zich nu denk ik alleen?)