Pony blijft s'nachts buiten: geen goed gevoel bij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GoldRush

Pony blijft s'nachts buiten: geen goed gevoel bij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 12:23

Sinds september 2010 staat mijn pony op een heerlijk plekje waar ze hopelijk erg oud kan worden. Het is een kleinschalig stalletje waar vijf andere pony's staan. Er zijn dan ook zes stalletjes, waarvan er vier een deur naar buiten hebben. De pony's staan overdag de hele dag buiten en worden s'avonds naar binnen gehaald. Afspraak was dat zomers de vier inloopstalletjes open zouden gaan en de pony's zelf naar binnen zouden kunnen, ze worden niet meer naar binnen gezet.

Leek mij een prima idee, tot afgelopen zondag. De staleigenaresse smste me of ik het goed vond dat mijn pony buiten zou blijven staan, ik smste dat ik dat goed vond. Toch had ik er s'avonds ineens helemaal geen goed gevoel meer bij, waarom weet ik niet precies. Ergens vond ik het 'zielig' dat mijn pony, na 18 jaar s'avonds op stal te hebben gestaan ineens buiten moest blijven. Daarnaast was is erg bang dat de pony's met elkaar zouden gaan auwehoeren aangezien ze niet 24/7 op het land staan, maar s'avonds gewoon in de paddock. Goed, ik had me voorgenomen om me niet aan te stellen en het gewoon een nachtje af te wachten. Ik was namelijk al in staat om om 23.30 uur nog naar stal te rijden om mijn pony binnen te zetten of een deken op te doen (ik weet het, soms denk ik dat mijn pony wél van suiker is).

De volgende ochtend, maandag, in alle vroegte naar stal want ik wou natuurlijk met eigen ogen zien of mijn pony het nachtje buiten had overleefd. Toen ik aankwam stonden ze al lekker met zijn zessen op de wei. Toen ik dichterbij kwam zag ik echter dat mijn pony een aantal schrammen rijker was, en ze een wond had net boven het spronggewricht. Gelukkig had ze er geen last van, dus heb de wond even afgespoeld en ingesmeerd met Betadine zalf.

Maar goed, naar mijn idee werd mijn gevoel dat het geen goed idee is om mijn pony s'nachts buiten te laten staan toch wel bevestigd. Gelukkig vind de staleigenaresse het prima om mijn pony s'avonds binnen te halen, ze komt dan in één van de twee stallen zonder deur naar buiten te staan. Wat opzich prima is want de muren rond de stallen lopen niet door tot aan het plafond, ze kunnen over de muren met elkaar neuzen. En de stallen met deur naar buiten grenzen aan de stallen zonder deur naar buiten.

Nu komt mijn twijfel:

Aan de ene kant kan ik er voor kiezen om mijn pony s'avonds als enige naar binnen te halen, ze heeft dan wel contact met de andere paarden wanneer deze binnen komen lopen en ze kan ze zien door het grote raam in haar stal. En ik kan s'avonds rustig slapen ( :o ). Maar toch, ze staat dan wel als enigste 'vast' binnen.

Aan de andere kant kan ik er voor kiezen om het even te proberen om haar buiten te laten staan. Misschien had ze in de nacht van zondag op maandag wel net pech dat ze geraakt werd? Maar ik ben zó bang dat ze een keer verkeerd geraakt wordt. Ik weet dat dit ook overdag kan gebeuren, maar dan staan ze op de wei, waar ik de kans toch kleiner acht dat ze met elkaar gaan trappen.

Wat zouden jullie doen?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:25

Neu, om deze reden zou ik ze niet binnenhouden. Waarschijnlijk is de rangorde nu wel bepaald en is het klaar.

Ik dacht bij je topictitel eigenlijk aan gekken die 's nachts rare dingen uit willen halen met je paard. Dat zou ik wel een reden vinden om 'm binnen te halen.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:30

Lekker buiten laten. Waarschijnlijk krijgt je pony meer stress van in zn eentje op stal staan, als de rest om een of andere reden ergens voor weg gaat rennen bvb, dan staat jouw pony alleen in n hokje te draaien..
Gewoon even aankijken, het is heerlijk weer verder en een ongelukje kan gebeuren :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:33

Ik zou ze zeker buiten laten staan. De rangorde moet altijd even bevestigd worden, je zal zien dat er snel verbetering optreedt. Bovendien zijn paarden geen holendieren en staan ze echt instinctief het liefst buiten. Verder zal het mijns inziens veel stress opleveren als je pony als enige binnenstaat (kleine kans dat die anderen namelijk in de stal gaan staan).

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:35

Gewoon buiten laten.Die van mij staat in een grote groep 24/7 buiten en zit ook onder de krassen en bijtplekken.
Is een hele grote wei,dus hij kan weg maar zoekt het waarschijnlijk zelf op.
Het hoort er een beetje bij en hij wordt er erg gelukkig van.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:37

Lekker buiten laten staan gewoon nog even aankijken.
Mijn pony`s stonden op het land ook altijd dag en nacht met omheining bij de sloot of zonder dat ging altijd goed. Gewoon lekker even je pony in de gaten houden je kunt je pony altijd nog binnen zetten.
Denk niet dat je je pony echt veel blijer maakt door haar als enige binnen te houden, een paard denkt niet zoals een mens ;)

Anoniem

Gewoon lekker naar buiten.. De mijne komt ook weleens met wat schrammen van de wei af. Gaan ze heus niet door aan.

Sowieso lijkt het mij niet fijn voor je paard als hij als enige binnen staat.. Verder is het voor een ouder paard gewoon beter om zoveel mogelijk te bewegen. Dan blijven ze het gezondst!

Anoniem

probeer het nog even een weekje aan, en als het dan nog niet lekker gaat kan je altijd nog kiezen om der binnen te laten staan.

paarden redden zich wel alleen (al denken wij mensen soms van niet (A))

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:26

Ik ga helemaal met Orchid mee. Ik zou hem ook gewoon lekker buiten laten staan. Het geeft alleen maar stress als je hem ergens apart van de rest zet. En het is ook niet goed voor de rangorde in de kudde als je hem 's nachts steeds apart zet.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:36

Zeker buiten laten, je paard zal zich het veiligst en gelukkigst voelen in de kudde. Ondanks dat er af en toe even wat grenzen aangegeven worden onderling. Dit laatste wordt vanzelf minder.

Dat je zelf niet lekker slaapt dat snap ik, mijn pony staat altijd buiten ook met storm... heb er ook wakker van gelegen maar met de tijd merk je dat je toch iedere keer je pony weer heerlijk relaxed grazend aantreft 's morgens. Die angst slijt dan vanzelf, ik sta er nu niet meer bij stil. :)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:48

Gewoon lekker buiten laten. Net als wat anderen al zeggen, ik vind het zieliger dat hij alleen binnen moet staan.
Die wondjes die hij had, zouden ook van overdag kunnen zijn.
Maar top dat je er zo over nadenkt hoor, je wilt toch het beste voor je pony.

Anoniem

Re: Pony blijft s'nachts buiten: geen goed gevoel bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:54

Iedereen zegt het al: lekker buiten laten, bij z'n maatjes. ;)

Jkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:50

het is lekker buiten en zeker voor de paarden.

weazel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:05

gewoon buiten laten staan dat is toch heerlijk voor je pony.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:09

eerst een vraagje: hebben de paarden beschikking over hooi, op verschillende plaatsen? aangezien ze 's avonds op de paddock gaan, en gaan auwehoeren zoals je dat zelf zo mooi zegt?

mochten ze op meerdere plaatsen kunnen eten, en de paddock groot genoeg zijn, dan zou ik je paardje ook lekker buiten laten hoor...

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:12

Ik snap je wel. Ik ben zelf heel snel overbezorgd voor mijn paarden.
Ik denk ik dit geval, laat hem buiten staan. Anders blijft hij een buitenbeentje in de kudde als hij steeds alleen wordt gezet snachts en moet het elke dag weer opnieuw in de kudde. Het kan wel een tijdje duren, soms wel weken voor dat ze een plaatsje in de kudde hebben en alles rustig is.
Overdag op de weide gaat het al goed, Als de paddock groot genoeg is, met voldoende verschillende plekken met ruwvoer, zodat hij weg kan komen in geval van zou ik zeker nog even volhouden.
Echter luister altijd naar je eigen gevoel, dat is wat telt!

GoldRush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 19:39

Afgelopen nacht heb ik haar toch buiten laten staan, en vanmiddag had ze geen nieuwe wondjes, gelukkig!

keshia: ze krijgen s'avonds rond 8 uur hooi buiten op verschillende plaatsen, maar ik neem aan dat ze daar niet de hele nacht mee kunnen.

Over de rangorde: naar mijn idee was de rangorde allang bepaald. Mijn pony is niet dominant, maar laat zich ook niet op de kop zitten. Ze wordt dus wel gerespecteerd. Maar blijkbaar gaat dat s'nachts niet op?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:50

Ik zou ze gewoon lekker buiten laten staan. Ik heb de eerste paar nachten ook niet fijn gevoel erover, dat gevoel is nu (2maand,4weken ong.) al weg. Ik denkt dat zoals al eerder in het topic gezegt werd, het gewoon een rangordegevechtje is geweest.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:54

Ook overdag kan er een meningsverschil ontstaan.

De rang-orde wordt soms even opnieuw bepaald.
Maar als dat 's nachts niet gebeurt dan gebeurt het overdag wel.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 08:36

OVer dat hooi: mijn paarden krijgen ook 's avonds rond 20u het laatst hooi buiten en nee, daar hebben ze niet de hele nacht genoeg aan, maar ze hoeven dan ook niet continu aan het malen te blijven hoor.
Ze komen beiden niks te kort.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 08:42

Zo herkenbaar! Mijn pony is vorig jaar februari van overdag een paar uurtjes paddock (in de zomer wei) naar 24/7 buiten gegaan.
Wel met een stal die altijd open staat overigens.
Maar pfff, wat een bezorgdheid bij de 1e regenbui, de 1e onweersbui, de 1e storm, de 1e sneeuw, de 1e vrieskou :o
Mijn pony interesseerde het echter totaal niet. Hij staat alleen op stal als hij eten krijgt en verder staat hij altijd buiten (bak of wei), samen met zijn shetlander vriendinnetje.
Na een paar maanden was de bezorgdheid dan ook helemaal weg. En die schrammen... ach, als het daarbij blijft dan valt het wel mee.
Het hoeft niet altijd rangorde bepalen zijn, met spelen kunnen zo ook behoorlijk ruw zijn. Zo te lezen zijn de verhoudingen onderling wel goed. En af en toe zullen ze dat weer even rechtzetten. Maar het klinkt niet als een grote knokpartij.

kellyyy88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:12

lekker buiten laten staan, maar ik snap het gevoel!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:23

TS ik denk ook niet dat die wondjes specifiek in de nacht zijn opgelopen hoor. Bij het bepalen van de rangorde en soms bij het spelen kunnen paarden/pony's elkaar wel eens verwonden en zolang dit maar af en toe is en nooit ernstig, zou ik er niks aan doen. verschil is als je duidelijk zou merken dat er een pony bij elkaar gemept wordt of telkens tot bloedens toe gebeten wordt.

Bij ons zijn we van het principe samen uit, samen thuis. Dus alle paarden gaan samen buiten en binnen. tenzij er door omstandigheden stalrust of afzondering nodig is.

Romyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:37

Gewoon lekker buiten laten staan!

rhea4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:09

barouche schreef:
Gewoon lekker buiten laten staan!

Mee eens, mijn paard gaat ook altijd 's nachts naar buiten ivm verbranden en de dazen.
Als het tenminste warm genoeg is.