Pony wil niet meewerken..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shirley123

Pony wil niet meewerken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 21:00

Hallo,,

Ik heb zins kort weer 2 pony's in de wei staan waarvan 1 ik al een jaar bereid.
En één die 6 jaar geleden onder het zadel is geweest.
Maar 6 jaar lang op de weide heeft gestaan zonder echt aangehaald werd door mensen. (Wel is ze een paar keer naar de hengst gebracht in de trailer)
Ze wordt in de winter wel s'avonds op stal gedaan maar zonder begeleiding.
Nu staat ze bij mij in de wei wat ook al een heel gedoe is geweest.
Ik zou haar aan de hand naar ons weiland brengen, maar ze werd helemaal gek omdat ze niet wist wat er met haar zou gebeuren.
Ik kon haar niet meer houden... de eigenaar nam haar over,
Hij heeft haar hardhandig op haar plaats gezet.
Ze liep hem steeds bijna van de voeten, en kreeg vervolgens een hard klap op de borst.
Ik vond het vreselijk om dit te zien, ze had de angst in haar ogen staan.
Eenmaal in het weiland heb ik haar vriendin opgehaald, en heb ik hun samen 2 dagen rust gegeven om te wennen aan de verandering.
Daarna heb ik haar elke keer aangehaald en het halster om en af gedaan, dit ging erg goed ze bleef gewoon staan.
Ik ben dus een stapje verder gegaan en ben wat met haar gaan wandelen in het weiland.
Ze liep me weer steeds voor de voeten, maar elke keer als ze me voorbij liep draaide in een kort rondje.
Ze begon langzamerhand zich te ontspannen, en ben een stukje gaan draven, dit verliep net zo goed.
Vandaag wou ik gaan proberen haar te longeren.
Ik had van tevoren al een stukje van het weiland afgezet zodat ze me er niet vandoor kon rennen.
Ik leidde haar de longeercirkel in het begon haar te longeren, ze snapte eerst niet dat ze rondjes moest gaan lopen, maar na haar wat op te jagen begon ze rondjes te draven.
Ze werd helemaal gek in haar kop en begon te steigeren en draaide om met de longeerlijn vast om haar nek.
Ik probeerde haar langzamer te laten gaan maar dat snapte ze er maar niet aan...
Ze begon weer te steigeren en toen zat de longeerlijn dus helemaal vast om haar nek.
En ik maar proberen haar rustig te krijgen omdat ik bang was dat ze te weinig adem zou gaan halen...
Ze begon wat langzamer te lopen en ik liep rustig naar haar toe en gaf haar een snoepje.
Ik heb haar uit de longeercirkel gehaald en ben weer rustig gaan lopen, na een tijdje begon ze zich weer te onspannen en heb ik haar het halster af gedaan.

Weet iemand hoe ik haar duidelijk kan maken dat ik haar niets aandoe?
Of doe ik iets helemaal verkeerd?

(Even nog wat informatie... Ook als je haar hoeven op probeert te pakken gaat ze steigeren en wordt ze helemaal zenuwachtig, ze gaat onder narcose als ze naar de hoefsmid gaat... maar ikzelf vind dat geen oplossing van een probleem..)

Chachi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:10

Volgens mij doe je alles wel goed, je moet gewoon veel geduld hebben en later gaat het vast lukken ;)
Mijn paardje is in het begin ook heel angstig maar je moet gewoon een goeie band met haar opbouwen (lang poetsen enz) zo weet ze dat ze jou kan vertrouwen :)
Longeren vind mijn pony ook moeilijk. Eerst deed ze wat jouw pony ook deed, je moet gewoon eerst veel stappen en belonen, als dat beter gaat misschien een beetje draven.
Suc 6! :)