grrr....paard wil niet uit de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

grrr....paard wil niet uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 13:32

Ik heb last van een nogal eigenwijze ruin. Laat zich door anderen moeilijk vangen in de paddock, en als hij met meerdere paarden op wei staat, kan het helemaal een ramp zijn, en al helemaal als hij geen halster omheeft; dan krijg ik het zelfs niet voor elkaar. Een snoepje geven, dat lukt dan nog wel, maar zodra meneer het halter ziet, steekt 'ie z'n middelhoef omhoog, draait zich om en gaat op een metertje of twee verderop staan kijken naar me. Als hij alleen op de wei staat is er niets aan de hand, het lijkt dus wel alsof hij een beetje indruk wil maken op z'n twee weidematen :D.
Allemaal erg vertederend, maar ik schiet er niets mee op. Het mooiste zou natuurlijk zijn dat 'ie zich gewoon laat vangen zonder halster, iemand dé oplossing?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 15:05

Je bent te snel met het snoepje, dat moet ie pas krijgen als hij zn halster al om heeft. Dat kun je het beste eerst buiten de wei oefenen: dus halster om, meteen snoepje erin. Als hij zelf zn hoofd erin gaat stoppen is het tijd om het ook in de wei te doen. In eerste instantie oefen je dat alleen en laat m verder staan in de wei, later ga je hem ook weer menemen uit die wei. Zorg dat je hem niet altijd meeneemt als hij ook aan het werk moet, maar wissel dit af met bv alleen een beetje poetsen of wandelen. En geef m altijd hooi als je hem uit de wei op stal zet. Kortom: je moet het leuk maken anders vertikt hij het ;) de wei is natuurlijk altijd leuker...

_Layco_

Re: grrr....paard wil niet uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:03

Als je hem een snoepje geeft, aai hem ondertussen dan ook gewoon, over zijn hals,
zijn schouders en rug, als hij je dat laat doen, kun je gewoon een halstertouw
om zijn nek ''gooien'' en het halster om doen.. Hij doet dan net alsof je een vreemd persoon bent,
die hij niet vertrouwd :P Heb ik ook last van gehad, maar nu ik hem gewoon zonder dat hij het door heeft een touw om de nek krijgt kan hij geen kant meer op :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:07

Haal hem eens uit de wei, geef hem iets wat hij ongelooflijk lekker vind (slobber? snoep? biks?) poets hem even lekker en zet hem dan weer terug. Maak er iedere keer een verrassing van als je hem uit de wei haalt. Want als je toch alleen aan het werk moet zodra je uit de wei wordt geplukt, geef ik hem geen ongelijk dat hij daar lekker wil blijven :D

GMR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:44

met een bakje biks rammelen? maar dan heb je wel kans dat alle paarden op je af komen ;)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 07:03

Miss_Montana schreef:
Haal hem eens uit de wei, geef hem iets wat hij ongelooflijk lekker vind (slobber? snoep? biks?) poets hem even lekker en zet hem dan weer terug. Maak er iedere keer een verrassing van als je hem uit de wei haalt. Want als je toch alleen aan het werk moet zodra je uit de wei wordt geplukt, geef ik hem geen ongelijk dat hij daar lekker wil blijven :D

Da's nou juist het probleem: hij hoeft niet iedere keer aan het werk. Slechts af en toe (hij werkt paard-time :D). Ik heb echt alles geprobeerd, maar zodra het halster af is, is het een ramp. Of als hij met anderen staat, zonder halster...

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:28

vroeger wilde mijn paard ook nooit de wei uit, ik nam dan 1 wortel mee. Zodra we de wei uit waren en het hek dicht was kreeg die de wortel. Dat paard zat zich de hele weg te verlekkeren op die wortel dus liep ze als een hondje achter mij aan haha. Ze had het al snel door en vervolgens liep ze braaf met mij mee.

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:35

Heb dit probleem ook gehad met het paard van m'n schoonzus. Elke keer als je dacht ik kan hem pakken rende ze weer weg. Wat heeft geholpen is elke keer als ze weg wil lopen haar wegjagen. Dan zorgen dat ze blijft lopen net zolang tot ze vanzelf naar je toe komt. Heeft ongeveer 3 dagen geduurt en toen liet ze zich zo pakken. Nu is het geen probleem meer en staat ze ook zonder halster in de wei.
Het kost wel wat tijd en gedult, maar succes verzekerd.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 13:21

Whuaaa ik heb hetzelfde probleem met mijn draver..
Eerder was het zo dat als ik mijn rijlaarzen aan had en haar op ging halen ze hard weg rende..hield ik mijn klompen aan dan was er geen probleem..nu rent ze ook weg met klompen, enkel met een spijkerbroek aan komt ze bij me...snoepje? bakje biks??kan haar nix schelen maar als een vreemde er mee loopt, dan komt ze meteen...Ook als ik mijn andere merrie uit de wei haal blijft ze gewoon staan en komt niet meer achetr me aan..
Op de manege heb ik een keer gehad dat ik haar na het rijden even lekker liet rollen in de binnenbak..ik kon haar niet weer terug krijgen(ook niet met snoep) tot een vrouw uit de kantine met een bakje suikerklontjes stond te rammelem..toen was ze er zo en liet zich pakken...
* ik ben niet te streng voor mijn paarden en zo superhard hoeven ze nou ook weer niet te werken, dus daar ligt het niet aan*

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 13:48

Hahha, middelhoef en paard-time werken _O-

Heb je die eerste tip van dianaw33 al eens geprobeerd?

loesharmsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 13:51

Ik kan je de hand schudden. die van mij heeft als het mooi weer is ook zoiets van daaaag er staan nog andere paarden op de wei en ik moet naar binnen.
Ze kunnen wel slim zijn he haha.. die van mij loopt wel naar binnen als een ander paard mee gaat of voor hem loopt. In de winter krijg ik hem alleen heel gemakkelijk naar binnen .. Mij lukt het met veel geduld :)

succes ermee

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 13:52

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 13:54

Daar heeft die bolle van mij ook wel eens last van , terwijl die al HELEMAAL zelden of nooit aan het werk hoeft helaas :roll:

Ik laat haar dan lopen als ze zich niet wil laten vangen. Ze kan mij haar halster om laten doen , en als ze dat niet wil....dan zal ze iig ZEKER niet gaan staan grazen , maar dan mag ze mooi rondjes om me heen draven / galopperen totdat ze dat zo zat is dat ze zich laat pakken :P

Als je dat stug volhoudt dan snappen ze op een gegeven moment ook wel dat het geen nut heeft om zich niet direct te laten pakken , want het baasje wint uiteindelijk toch en het kost alleen maar tijd en energie :P

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 13:55

Dat is een irritant probleem ja.
Hopelijk heb je wat aan bovenstaande tips.
Ik had vroeger een paardje en het enige wat hielp was of de hele kudde naar huis drijven of met een ander paardje voorop.
Beide opties waren niet altijd even handig ;-)

Wat ik gehoord heb: er achter aan lopen en blijven drijven. Worden ze vanzelf beu ...schijnt.... die van mij had er lak aan (was ook half blind, misschien dat dat er wat mee te maken had)

weazel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:14

Afentoe zou je ze ook he die knollen!

Ik ging altijd in het land zitten kwam meneer vanzelf en dan kon ik hem zonder problemen meenemen. ik ga der een beetje achteraan hobbelen zeg!

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:15

Wat wij vaak doen, alleen met een touwtje de wei in, en dan zogenaamd lekker naat wat anders kijken dan gauw het touwtje om de hals doen en dan heb je 'm vaak wel...
Met snoepjes zou ik toch nog proberen te wachten, maar als het echt niet lukt kan je het altijd nog doen :)

Tijuana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:42

Ik heb dit probleem ook een paar keer gehad, met de jonge paarden. Ik heb dit ook opgelost, door het paard steeds van zijn plek te drijven, zodra hij stilstaat. Als hij voor jou wegrent, dan draai je de rollen om. Zodra hij weer stil staat, loop je heel duidelijk op hem af en jaag je hem weg. Zodra hij stil staat, doe je dit meteen weer, na een stuk of 7 keer, kijk je of je hem kunt pakken, door rustig naar hem toe te lopen, met bv een brokje. Loopt hij weer weg, dan begin je weer opnieuw.
Ik heb ze nu ook geleerd, dat wanneer ik mijn hand hoog houd, en zij een neus ertegenaan drukken, ze een brokje krijgen. Als ik nu in de wei loop met mijn hand omhoog, komen ze al vanzelf naar me toe en kan ik ze zonder probleem pakken. Succes

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 19:14

Dat heb ik gisteren gedaan, en op een gegeven moment werd hij het zat en kwam dan toch maar even kijken wat ik nu eigenlijk wilde. Touwtje om zijn hals, en een stuk meegenomen. Touwtje weer af, en na enige tijd volgende poging gewaagd. Uiteindelijk gelukt om halster om te doen :j
Vandaag had hij zijn halster om in de wei, en ja, dan is het echt geen probleem. Ik ben de wei ingelopen, heb het touwtje aangeklikt, beloond, en hem zonder problemen meegenomen om hem te gaan poetsen. So far, so good... :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:07

Ik had vroeger ook een verzorgpaard die ik niet kon vangen. Zij kwam dan ook nog lekker steigerend op me af in de wei. Ik pakte dan de bezem en stak die in de lucht. Daarna met die bezem achter haar aan jagen totdat ze er genoeg van had en dan ging ze zelf naar stal. Dan kreeg ze wat lekkers en gooide ik meteen het zadel erop om te gaan rijden.

mitchellvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:41

als die rustig is probeer een touw om ze nek te slaan