Hoe ver kan een merrie ruiken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pient

Hoe ver kan een merrie ruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 23:06

Twee weken geleden heb ik mijn hengstje van 2 + een ruin in een trailer vervoerd naar een andere wei. Deze wei ligt een dorpje verderop (6,5 km). Daartussen is het akkerlandschap. Nu laat ik 1 van de 2 achtergebleven pony's de laatste week steeds een half uurtje naast de fiets draven. Zij is de merrie en mist haar mannetjes natuurlijk behoorlijk, met het ruintje was ze 5 jaar lang een setje en de hengst, ja, dat is duidelijk.
Tot mijn verbazing wil ze steeds precies de kant op waar de andere twee staan. Ook kijkt ze regelmatig in die richting. Ze wil niet terug naar haar eigen wei, maar het liefst doorlopen richting de andere 2. Ze is hier nooit geweest & kent ook verder de omgeving niet. Kan het zijn dat ze ze op deze afstand kan ruiken? Of draagt gehinnik zover?
Was ik zomaar erg nieuwsgierig naar...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 23:40

Zowel het gehoor als de reukzin zijn byzonder sterk ontwikkeld bij paarden. Het zijn twee redenen van bv schrikreacties waarbij de ruiters vaak denken dat er "niks" is om bang van te zijn.
We hebben het dan gekscherend over "kabouters zien" maar het paard krijgt wel degelijk bepaalde info door die het angst aan jaagt of op zijn hoede maakt. Alleen ruiken of horen wij het niet. Wij gaan meer op onze ogen af.

Hoewel men in de boeken spreekt over 1,5 km reukafstand als de wind goed staat en een paar honderd meter bij winsstilheid lijkt mij 6,5 km (is dat hemelsbreed of via de weg?) in een plat land niet zoveel.
En als ze heel specifiek daar op geconcentreerd is, is een fractie natuurlijk al genoeg.
Het is ook niet onwaarschijnlijk dat ze gehinnik kan horen. Maar dat zou dan betekenen dat die andere paarden dan net hinniken en dus haar in de gaten hebben, wat onwarschijnlijk is als de wind gunstig is voor haar, want dan is die nl ongunstig voor de anderen...

Het kan ook puur toeval zijn en het kan iets totaal anders zijn dat ze iets hoort of ruikt wat haar interesse wekt en toevallig ook aan die kant van de weg is....

Naar mijn weten zijn er trouwens nooit gerichte proeven gedaan op het gebied van reukzin en gehoor bij paarden wat afstanden betreft. Het is meer gebaseerd op een verzameling ervaringen.

Pient

Re: Hoe ver kan een merrie ruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 09:51

Het is idd via de weg, dus hemelsbreed denk ik nog 2 km korter. En wie weet staat er ergens halverwege nog wel een heerlijk ruikend paard of zoiets. Maar toch... ik denk dat ze wel degelijk iets opvangt van die andere paardjes. Ze is ook altijd in een grotere kudde de leidende merrie geweest, dus ik kan me voorstellen dat haar reuk en gehoor extra scherp zijn. Misschien moet ik haar maar es de weg laten bepalen, kijken waar we uitkomen.. hoewel, denk dat ik haar dan met geen mogelijkheid meer terugkrijg!