Lastige shet hengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dagmar97

Lastige shet hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 16:39

Mijn lieve shetlander is 1 jaar en heeft hengstige streken, dat is ook normaal voor zijn leeftijd.
Maar als ik het veld opga komt hij er al tijd heel hard aanrennen <3 Maar als ik iemand anders meeneem, gaat hij mijn vriendin bijten!
En buiten is hij ook heel vervelend, als ik een stukje met hem wil gaan lopen bijv. als hij dan een pony ziet word hij helemaal gek! maarja ik hou wel van hem! :)
En hij is namelijk ook mijn 1e pony

wie heeft tips?
Laatst bijgewerkt door Dagmar97 op 24-04-11 17:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Pluttersput

Re: Hengstige shet van 1 jr.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:40

Normaal voor zijn leeftijd? Hengstig is wat merries zijn als ze klaar zijn om gedekt te worden. Ik vermoed dat je bedoelt dat hij hengstenstreken vertoont?
Voor het bijten, gewoon een tik op het juiste moment met de juiste hardheid, daar kom je al heel ver mee :)

shilady

Re: Hengstige shet van 1 jr.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:49

Tip : Laten castreren ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:53

shilady schreef:
Tip : Laten castreren ;)

Ben ik het niet mee eens, ik heb zelf ook een shethengst aangekocht op érg jonge leeftijd en hij is een genot om mee om te gaan.

Optijd corrigeren (het liefste binnen 2 seconden zodat de 'link' nog vers in het geheugen zit), enkel dingen toelaten die jij OK vind en
er rekening mee houden dat het puberale gedrag nog moet komen... Als het echt moeilijk gaat worden met hem om te gaan, kun je overwegen
er iemand bij te halen die samen met jou met hem kan werken of in dát geval inderdaad castreren :)

Rhine_

Re: Lastige shet hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 20:27

Ik zou hem ook gelijk laten castreren.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 20:34

Tsja, jaarlingen zijn niet de makkelijksten maar ik kan je vertellen, 2-jarige hengsten zijn nog veel irritanter :+ Je zal nu heel duidelijk moeten zijn en grenzen moeten stellen, anders heb je over een jaar helemaal last..

Hoe is hij gehuisvest? Wel gewoon lekker met vriendjes toch? En hoe vaak ben je met m in de weer? Mijn pony ben ik 3 a 4 dagen in de week mee bezig geweest toen ie een jaar was, vooral beetje poetsen, beetje wandelen.. Niet te lang, maar gewoon wat basisdingetjes, beleefdheidslessen zeg maar :D

Ik denk idd dat het misschien verstandig is om te castreren, je zult er alleen maar meer gedoe mee krijgen als hij wat groter en sterker wordt.. Als je nu al zulke moeilijkheden met hem hebt is het voor jou én voor hem een stuk prettiger om te castreren dat je wat meer rust en ruimte krijgt :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 20:41

je moet consequent zijn,en nit iedere hengst is makkelijk.en niet iedereen kan met een hengst om gaan.denk omdat het je eerste pony is en je het nu al moeilijk hebt,je hem beter kunt castereren.anders krijg je nog meer problemen.maar als ik zo lees dat hij aan komt rennen als hij je ziet,ga ik er van uit dat hij alleen staat!!! klopt dit.want dan zou hij zich ook dood vervelen en hij is nog erg jong(vind dat geen een paard alleen hoeft te staan maar zeker geen jonkie).
dus ben benieuwd hoe hij word gehuisvest

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:16

Consequent zijn is heel belangrijk, zorg dat hij niet in de positie komt om te bijten. Dus zorg dat je hem voor bent en blok hem dan. Met het lopen zet ik ze achteruit als ze niet rustig mee kunnen lopen. Ik vraag een keer om rustiger gaan en als ze niet luisteren dan een paar passen achteruit, net zolang tot het rustig kan.

Overigens is castreren ook een goede optie. Voor je shet ook fijner als er niet mee gedekt gaat worden, dan heeft hij ook geen last van zijn hormonen (waar hij niks mee mag doen). Al moet je dan nog steeds goed opvoeden, het bijten is niet meteen over dan.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:27

En met castreren is idd het gek worden bij t zien van andere paarden ook nog niet meteen over :+

Ik ben met mijn pony in t begin veel met een andere, oudere pony erbij wezen wandelen (ook wel zo prettig als er spannende dingen zijn, dan heeft jouw jonkie een oudere, rustigere pony om op terug te vallen). Zo leert ie tegelijkertijd dat ie als jij erbij bent niet om zal vallen van een geluidje oid en heb je grote kans dat hij niet helemaal zal flippen bij het zien van een andere pony, omdat er al eentje bij m loopt :) Ik kon met Bis iig vrij snel zonder problemen alleen uit wandelen gaan :) De omgeving is dan al bekend waardoor nieuwe dingen wat makkelijker te verwerken zijn op zo'n wandeling :)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 23:16

Dit is geen probleem dat alleen bij shetlanders voorkomt, ik verplaats je topic daarom naar Omgang en Paardengedrag:

SMP -> OPG

Dagmar97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 13:54

Mijn pony staat gewoon bij andere pony's hoor!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:21

Casteren is mischien wel beter voor de pony, niet dat het nodig is voor zijn gedrag.
maar hormonen zijn ook geen geweldige dingen. :+

Ik had een verzorg shetlander, een hengstje waar je alles mee kon als je maar streng en eerlijk bent.
Hij had wel buiten, ik denk door zijn hormonen dat hij chaggie was, maar nog was er alles mee te doen.

straffen of het goede moment, duidelijk maken waar de grenzen liggen en niet ook maar 1 keer fout gedrag "goed vinden" want dan doet hij het de volgende x weer.

ylse97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 14:54

wij hebben vaak shetlanderveulens thuis, ook hengsten.
je moet optijd straffen en en je grenzen duidelijk maken.
dit mag niet, klaar, ophouden.

en als het echt uit de hand loopt kan je hem nog laten castreren.

succes!

Maryse28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:50

Ook goed belonen als hij het wel goed doet :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:31

Dat werkt voor sommige paarden idd nog beter dan straffen... Kan mijn pony 100x straffen en dan blijft ie t doen, 1x belonen voor de goede reactie en t is klaar :) Al moet ik wel zeggen dat ik grappen als steigeren en bijten écht niet tolereer en ook gewoon afstraf. Trappen net zo. Je moet ook onwijs consequent zijn idd.. Mijn pony trapt écht niet, als er 1 is die ik daarop vertrouw is hij het wel. Laatst zat ik achter m zn achterbenen schoon te boenen en ik denk dat er een vliegje oid op zn been zat, want hij sloeg ineens uit. Raakte me heeeeel zachtjes tegen mn hand dus écht niet gericht oid, maar heb m er wel voor op zn kop gegeven, en niet zuinig ook. Geef m een vinger en hij neemt de hele hand... Daarbij, jeuk of niet, als ik met zn benen in de weer ben houdt ie ze netjes op de grond, basta.

Als het geen heel goede hengst is is het voor het lol-met-je-knol-gehalte fijner om te castreren. Weet ook niet wat je ervaring met jonge paarden/hengsten is, maar je moet wel stevig in je schoenen staan. Een hengst opvoeden is lang niet altijd leuk en ontspannen naar buiten is ook niet echt aan de orde de eerste jaren, je hebt altijd rekening te houden met merries ed. Mijn 2-jarige snapt intussen wel dat ie op mij moet letten en laat zich heel makkelijk van een merrie wegleiden, maar als ik naar buiten ga loop ik toch liever niet achter een merrie hoor :+