Wedstrijdkleding springen?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annebu

Wedstrijdkleding springen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 15:17

Hallo Bokkers!

Ik heb binnenkort mijn eerste officiële springwedstrijd. *\o/*
Omdat de regelementen voor de kleding zijn aangepast wil ik graag weten wat nou wel en niet mag en wat jullie dragen met springen?

Gekleurd dekje Ja of Nee?
Witte broek?
Oornetje? Gebruiken (jullie) het echt alleen voor de vliegen of gewoon omdat het mooi bij de outfit past?
En, raden jullie aan om met een oornetje te rijden (ookal heeft mijn paard het niet echt nodig tegen de vliegen)...
Martingaal Ja of Nee?

Als je foto's hebben van je spring outfit (tijdens het springen) zet ze dan aub even in je berichtje! :=

Groetjesss

Zarena

Re: Wedstrijdkleding springen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:15

Gekleurd dekje: jahoor, leuk kleurtje uitzoeken :)
Witte broek: uiteraard
Oornetje: Lijkt me niet nodig, helemaal als je paard geen last vd vliegjes heeft. Als je het leuk vind staan: prima.
Martingaal: Heeft je paard er baart bij? Zo ja: omdoen. Zo niet: lekker aflaten.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:19

Zoals hierboven. :)
Zelf heb ik ook een oornetje.
Wel merk ik dat mij pony daardoor meer gaat zweten bij zijn oren doordat het oornetje warmer is.
Sommige doen ook een oornetje om voor het geluid, of dit werkt weet ik niet.

Owja, vergeet geen peesbeschermers ;)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:27

Rijd je anders met een martingaal als je springt? Als je normaal zonder rijdt, dan op wedstrijd ook zonder. Rijd je altijd met, dan op wedstrijd ook met.

Oornetje zou ik niet doen als je paard het niet nodig heeft.

Witte broek: ja

gekleurd dekje: dat mag :D Dekjes mag je zelf weten.

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:02

Ekeif96 schreef:
Zoals hierboven. :)
Zelf heb ik ook een oornetje.
Wel merk ik dat mij pony daardoor meer gaat zweten bij zijn oren doordat het oornetje warmer is.
Sommige doen ook een oornetje om voor het geluid, of dit werkt weet ik niet.

Owja, vergeet geen peesbeschermers ;)

Dit werkt alleen wanneer er watjes oid in de oren gestopt wordt, dit mag officieel niet, maar er wordt nauwelijks op gecontroleerd..

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:05

Weer wat geleerd :)
En dan doen ze natuurlijk zo'n oornetje dat je het niet ziet 8)7

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:25

Heb je zelf al gekeken bij de reglementen?
Die zijn te vinden op www.knhs.nl ;)

Annebu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 19:55

Scum schreef:
Heb je zelf al gekeken bij de reglementen?
Die zijn te vinden op http://www.knhs.nl ;)

Ja, daar had ik al gekeken maar staat niet echt duidelijk in.
Of ik heb gewoon niet goed gezien :P

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:39

Gekleurd dekje Ja of Nee? Wat jij wilt, soms heb ik rood om, soms grijs, soms bruin etc. :)
Witte broek? is ten alle tijde verplicht
Oornetje? Gebruiken (jullie) het echt alleen voor de vliegen of gewoon omdat het mooi bij de outfit past?
En, raden jullie aan om met een oornetje te rijden (ookal heeft mijn paard het niet echt nodig tegen de vliegen)...
Nee, te warm, deed vroeger wel voor bij outfit maar als paard geen last van heeft doe ik niet. Mijn paard heeft met inrijden wel eens last van vliegjes bij oren, maar als je toch aan het galloperen heeft merkt ie ze niet hoor. Bovendien is het zeker geen geluiddemper, alleen als je iets in de oren stopt maar dit mag niet. (al doen sommigen het wel)
Martingaal Ja of Nee?Ligt eraan of je paard het nodig heeft, zo niet, lekker aflaten. Borsttuig vind ik wel chique/sportief staan en dan kun je bijv gewoon vorkjes eraf laten als je paard ze niet nodig heeft.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:32

Witte broek is niet verplicht, champagne (en geel/beige geloof ik ook) zijn ook toegestaan.

Annebu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 15:59

Citaat:
Martingaal Ja of Nee?Ligt eraan of je paard het nodig heeft, zo niet, lekker aflaten. Borsttuig vind ik wel chique/sportief staan en dan kun je bijv gewoon vorkjes eraf laten als je paard ze niet nodig heeft.

Wat is eigenlijk het verschil in werking van een martingaal en borsttuig?? Want zo'n borsttuig staat idd super mooi :o
en wat zijn vorkjes

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:01

Je paard heeft, gezien je laatste opmerking, geen martingaal nodig lijkt me.

Vorkjes zitten aan je martingaal/borsttuig, daar haal je je teugels doorheen zodat je paard zijn hoofd niet tever omhoog kan doen.

Foto's van ons op concour vind je in mijn profiel.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:02

Borsttuig zorgt ervoor dat je zadel niet naar achter schuift, maar velen gebruiken het ook omdat het er mooi uitziet. De werking van een martingaal is dat het paard zijn hoofd niet heel hoog kan gooien, omdat er ringetjes om de teugels zitten.
Vorkjes zijn de losse martingalen aan een borsttuig, die kan je er vaak afhalen ;)

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:41

En moet je een plastron? Ze hoeven niet ingevlochten worden toch?

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:47

plastron hoeft volgens mij niet, maar heb ik wel altijd.
invlechten hoeft ook niet, maar in de B zie je het toch wel vaak. Meestal vlecht ik in, maar als ik geen tijd of zin heb laat ik het lekker zitten. Verder wel de manen netjes recht enzo!
Verder heb ik een donkerblauw dekje, witte rijbroek en donkerblauw jasje :)
Martingaal heb ik niet, omdat ik het niet nodig heb. Wel altijd peesbeschermers om! Maar dat heb ik met gewoon springen ook altijd...

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 18:49

krijg je zeg maar als je wel ingevlochten hebt en zo een hoger cijfer net zoals bij dressuur?

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 19:50

bij springen krijg je geen punten voor verzorging dus als het goed is zou het niet uit moeten maken...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:32

Nou ik vlecht nooit in voor springen, je krijgt er zeker geen extra punten voor, en waarom de moeite :Y) tenzij ik ervoor dressuur heb gehad laat ik ze erin, maar doe liever los. :j
En geen haarnetje want dat staat zo... Dressuurachtig :)) ik heb altijd gewoon staart of vlecht. (met dressuur ook altijd vlecht eigs :j )

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:54

Gekleurd dekje Ja, vaak heb ik blauw dekje met blauwe peesjes.
Witte broek? Nee, ik heb een beige of een creme kleurige.
Oornetje? Nee.
En, raden jullie aan om met een oornetje te rijden (ookal heeft mijn paard het niet echt nodig tegen de vliegen)... Nee, heeft geen nut. Hij heeft er eerder last van.
Martingaal Ja of Nee? Die heb ik wel, maar meer omdat ik die nodig heb. Als het niet hoeft zou ik lekker zonder rijden.

Vlechten doe ik voor springen ook niet. Behalve voor Gelderse ofzo. Maar anders ook niet. :n
Plastron hoeft niet. Wel goed wedstrijdblousje.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 12:54

Plastron heb ik eigenlijk nooit om met springen en ik vlecht ook niet in.

Dekjes mag alle kleuren indd.
Martingaal kan je om doen als het nodig is.

Annebu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 19:58

Heb mijn springe tenue gekocht! :)
Ik Het donker blauw!
Super blij mee!!! <3

Maud_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:42

ik heb zondag ook mijn eerste springwedstrijd met mijn D pony. ik heb wel al eerder gesprongen (met een B pony) maar ik heb geen passend wit dekje meer, maar je mag dus zo te horen ook met gekleurd rijden. mag je ook met peesbeschermers rijden? hij stoot zich namelijk nogal eens aan maar bij de dressuur mag je geen pees beschermers omhouden hoe is dat dan bij springen?

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:53

je mag ze gewoon om houden, het zal toch een beetje raar zijn als het niet zo mag

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:53

Maud_Ollie schreef:
ik heb zondag ook mijn eerste springwedstrijd met mijn D pony. ik heb wel al eerder gesprongen (met een B pony) maar ik heb geen passend wit dekje meer, maar je mag dus zo te horen ook met gekleurd rijden. mag je ook met peesbeschermers rijden? hij stoot zich namelijk nogal eens aan maar bij de dressuur mag je geen pees beschermers omhouden hoe is dat dan bij springen?

dat je de regelementen dan niet doorleest oke, want daar staat het namelijk gewoon in.
maar als dat antwoord al gewoon in het topic is gegeven en dan nog een keer vraagt, ben je in mijn ogen of een beetje dom, of te lui om alles te lezen ;)

nadjajump schreef:
invlechten hoeft ook niet, maar in de B zie je het toch wel vaak. Meestal vlecht ik in, maar als ik geen tijd of zin heb laat ik het lekker zitten. Verder wel de manen netjes recht enzo!
Martingaal heb ik niet, omdat ik het niet nodig heb. Wel altijd peesbeschermers om! Maar dat heb ik met gewoon springen ook altijd...

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:57

_danieke_ schreef:
Maud_Ollie schreef:

dat je de regelementen dan niet doorleest oke, want daar staat het namelijk gewoon in.
maar als dat antwoord al gewoon in het topic is gegeven en dan nog een keer vraagt, ben je in mijn ogen of een beetje dom, of te lui om alles te lezen ;)

nadjajump schreef:

_/-\o_