hengsten....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HindaFree

hengsten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 11:16

Ik ben van plan een hengst aan te schaffen. Dan wel een PRE X KWPN(Uniform)
Het dier zelf word in Aug. 2 jaar en een bal is (nog) niet ingedaald...

Nu heb ik wel ervaring met merrie's en ruinen maar een hengst?( alleen volwassen op mijn vorige werk ;) ) en dan op die leeftijd?

hoe zijn jullie hengsten? (alle leeftijds ervaringen zijn welkom )
Is er een mogelijkheid dat het met de duur een klophengst zou kunnen zijn/worden?

Mijn stal zelf heeft liever geen hengsten ( sta bij particulier )
Maar hoe denken jullie er over als er ineens een hengst bij jullie op stal komt?

wat zijn nog meer dingen om op te letten? Behalve dan het eventuele hengsten gedrag

Jitske87

Re: hengsten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:09

Waarom wil je een hengst? Om er een veulentje mee te krijgen? Of omdat je een keer hengst wil 'proberen'?

Mijn eigen ervaring (ik ben 15) is dat het heel erg verschilt per hengst. Ik heb ongeveer 5 hengsten goed gekend. Twee daarvan waren al volwassen en heel braaf. De andere drie waren nog jong, een daarvan 'gewoon' hengst en de andere twee totaal onhandelbaar. Een kon ik zelfs niet uit de wei halen omdat die dan ontzettend hoog begon te bokken en steigeren. Het waren trouwens springpaarden.

Je moet er ook op letten dat het leven van een hengst niet altijd paardwaardig is. Misschien kan de hengst niet bij andere paarden in de wei, mijns inziens is dat niet paardwaardig. Een paard is immers een kuddedier.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 12:17

Waar ik sta komt hij dan met een ruin. En heb inderdaad de zelfde ervaring als Jou... wat de brave en niet brave Hengsten betreft. Hij is niet om mee te fokken ;)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:29

ik heb ervaring met 0 tot 1 jarige hengsten en 3 jaar en ouder... toevallig dus ertussen niet.

Nu staat een pre meestal wel bekent om hun makke omgang waardoor er ook vele hengst blijven. MAAR elk paard is natuurlijk uniek, ongeacht het ras en de papieren ze wel of niet hebben. De hengsten die ik heb gekent probeerde je onwijs goed uit! (bv met uit stal halen om naar wei/paddock te brengen) langs je proberen te rennen. Echter indien je stevig in je schoenen staat kun je een heel eind komen. Tot nu toe nog geen echte problemen gehad met hengsten. De kleintjes waren vond ik tzelfde als een merrie, misschien iets meer correctie nodig en iets meer proberen maar vond het geen drastisch verschil (misschien geluk gehad met al die kleintjes) waren wel allemaal friezen.
Dan op een westernstal stonden hengsten met merrie's... opzich lieve dieren maar toch lastig met in en uit de stal halen ivm alle merrie's eromheen.
2 andere hengsten die samen met merrie's stonden waren weer de goedheid zelf (wederom friezen)
Dan WEER fries :) een 4 jarige die dus wel totaal over je heen walste als je niet ermee wist om te gaan. Hij zal je nooit bijten/trappen maar was wel de gene die probeerde ergens onderuit te komen, probeerde langs je te rennen enz. Als hij eenmaal zn plaatst wist per persoon was het ook een schat van een dier. Tevens is het vaak voor hengsten toch wel stessvol als er merrie's in de buurt staan. Plus kom je ooit noodgedwongen je paard ergens anders neer te zetten vind je vaak zo al geen fijn plekje, met een hengst beperk je dit tot nog een veel kleinere slagingskans mede omdat ze vaak toch onrust brengen aan de andere paarden op stal

Ikzelf zou zeggen, indien geen ervaring met hengsten, twijfel of soms al genoeg moeite met een merrie en verder ook geen dekplannen. Laat hem dan uiteindelijk ruinen. Enige wat ik bv echt jammer vind is dat hoe vroeger ze geruint worden hoe minder ze de uitstraling van een hengst krijgen wat bouw betreft.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:41

Hier ook iemand met een 2 jarige pre hengst:) ik zou zeggen als jij het aankan en je hengst gewoon lekker na buiten kan met andere paarden waarom niet? Je kan er altijd nog voor kiezen om hem te castreren en over dat bal indalen bij die van mij duurde dat ook lang en 1 is nog steeds niet helemaal ingedaald zit er wel maaar gaat langzaam.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:44

Hier iemand met ervaring met een hengst van 6 maanden tot 2 jaar :) Een Welshje dus zit een lekkere kop op :+

Mijn hengst is enorm braaf eigenlijk.. Kan flink staan te brommen naar een hengstige merrie als ze neus aan neus grazen (loopt zwaaaar hengstige shetmerrie altijd los op t erf) maar 1 rukje aan t halstertouw en hij schuift m weer in en gaat verder met grasjes eten..
Mijn ervaring is eigenlijk dat je heeel duidelijk en consequent moet zijn... Maar t blijven ook gewoon paarden. T verschil is alleen dat je met heftige hormonen moet dealen en je moet behoorlijk sterk in je schoenen staan om ook in die situaties in de ogen van je paard de leider te zijn. Maar als je eerlijk en duidelijk bent kom je een heel eind hoor :) Je moet van het begin af aan gewoon heel duidelijk zijn; hengstige merries of niet, de aandacht blijft bij míj.

Dus idd, als je hem een paardwaardig leven kunt bieden kan je hem gewoon hengst laten, castreren kan natuurlijk altijd nog als ie toch erg vervelend wordt... Mijn hengst is gewoon vreselijk makkelijk en t scheelt ook al dat ie van veulen af aan al beleefdheidslessen heeft gehad natuurlijk :P

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:45

Ik vind het een beetje raar want bij mijn hengsten waren de ballen al met 8 maanden allebei ingedaalt
is dit geen klophengst dan?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:47

Die van mij was ook wat later hoor, die was ruim 1,5 voor t hele zaakie dr volledig hing. Met een jaar was t alleen nog maar een zakje met een klein soort knikkertje erin :')

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:57

HindaFree schreef:
Waar ik sta komt hij dan met een ruin. En heb inderdaad de zelfde ervaring als Jou... wat de brave en niet brave Hengsten betreft. Hij is niet om mee te fokken ;)

Een dingetje ... Hou je er rekening mee dat een hengst een ruin naar het leven kan staan in het voorjaar, iig als er merries in zicht of binnen hoorafstand zijn?

Vrienden van ons hebben ook een hengst, ruin en merrie. Hengst had overigens ook maar 1 bal ingedaald tot voor kort (wordt dit jaar 4)
Bedoeling was de merrie laten dekken en daarna castreren.

Ruin en hengst stonden bij elkaar en konden prima met elkaar overweg, tot het voorjaar. Van het ene moment op het andere joeg de hengst de ruin dwars door de omheining heen en vanaf dat moment kunnen ze absoluut niet meer bij elkaar.

Het is niet de eerste keer dat ik dit hoor of zie. Gevechten hengst/ruin tot bloedens toe komt meer voor in het voorjaar en dat is wel iets om in je achterhoofd te houden.
Ruin en hengst kan goed gaan, maar kan ook goed verkeerd gaan.

Misschien goed om na te denken wat je dan doet?

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:05

hallo,

Zelf heb ik ervaring met hengsten van alle leeftijden (ivm eigen fokkerij) Daarnaast heb ik nog gewerkt op een africhtings/handelstal.
Onze eigen gefokte hengsten zijn heel fijn in de omgang en harstikke eerlijk. Dit was echter zeker niet altijd te zeggen over de hengsten die binnen kwamen op de handelstal.
De opfok + afstamming is zeker bepalend over het karakter. Daarnaast moet je met hengsten toch altijd beter opletten.

Wbt. de hengst die je op het oog hebt..... de kans dat de 2e bal nog indaalt op 2 jarige leeftijd is zeer klein. Klophengsten staan bekend om het nare gedrag wat ze vaak ontwikkelen (niet allemaal natuurlijk). Daarnaast is de castratie van een klopthengst vele male duurder dan een "normale" castratie.

Ik zou dus toch even goed nadenken of deze hengst daadwerkelijk de moeite is om hierin te investeren.
Laatst bijgewerkt door marjolein88 op 24-04-11 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 17:05

Dat van ruim en hengst heb ik zelf nooit eerder gehoord. Bedankt voor de tip! Zou dat op stal ook problemen kunnen leveren of meer als ze dus de vrijheid er voor hebben. Stallen zijn gewoon houd met daar boven tralies zeg maar ( standaard box) eventueel kunnen hengst en ruim ook samen op het land met draad er tussen.. uit eindelijk (vooral bij negatief gedrag) is het wel de bedoeling dat hij ruin word

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:45

De paarden bij wie ik het heb gezien (en gehoord) liepen op een flinke plak grond. Plaats zat dus. Draadje ertussen kan natuurlijk, maar ja... ik zou mijn paard liever in een groepje of minstens met 1 ander paard hebben lopen.
Op stal wil je hem vast niet houden (toch niet hele dagen)

Het kan goed gaan ruin/hengst, maar het kan zeker in het voorjaar ook goed fout gaan.

Daarnaast is de opmerking van marjolein ook iets om bij stil te staan. Als het niet gaat, wil je castreren. Mocht het een klophengst zijn, dan wordt het een dure grap en toch meer risico bij operatie.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 20:12

Mijn ervaring met hengsten is niet slecht maar zo veel ken ik er nu ook weer niet hoor. Wij hebben thuis 2 shethengsten van 2 jaar. Maar goed shetten zijn toch wat anders dan een paard. Verder was een verzorgpony van mij ook hengst hij was toen 8 jaar en daarna gecastreerd. Heel lief ding hoor.
Ik ben en blijf toch wel van mening dat opvoeding 3 kwart van het werk is. Het zogenaamde hengstengedrag ik geloof daar eigenlijk niet zo in. Kijk dat ze was heftiger worden door hormonen is heel normaal maar als je ze daarin goed en correct opvoed hoeft dat geen probleem te geven. Gezien je nog altijd de leider moet zijn over je paard en ik me twijfels heb als je dat over een hengst niet kan zijn dat je kans niet veel groter is al zou je het paard castreren. Klopthengsten durf ik niets over te zeggen ik weet niet hoe dat verder in elkaar zit en of de hengsten daar zelf veel last van hebben. Maar ik denk dat ook daar heel veel inzit in de opvoeding die je ze meegeeft en gewoon je gehele omgang met het paard.
Hoop dat ik nu niemand tegen de benen geschopt heb maar opvoeding is gewoon heel belangrijk voor elk paard. Bij een hengst zul je het misschien alleen wat meer moeten blijven bevestigen. En voor ieder paard geldt dat je het beter is om ze in 1x goed op te voeden dan dat ze al 10 jaar wat aan mogen modderen en dan ineens in het gelid moeten. Dat is vragen om moeilijkheden.

Verder vindt ik ook wat andere zeggen dat je even goed moet opletten of het een klophengst is en dat het risico groter is en de kosten duurder.
Want over het algemeen is een hengst gewoon moeilijker te stallen, en als je toch weg moet waar je nu wil gaan staan om wat voor reden dan ook moet je natuurlijk nog wel ergens terecht kunnen.
+ dat je het paard natuurlijk een paardwaardig en sociaal leven wil geven en dat is voor hengsten in NL vaak lastig.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:21

He, zie hier een topic over mijn Diablo, de 1,5 jarige Cruzado.

Diablo is nu een super makkelijk paard. Zijn vader is mijn 12 jarige ggk PRE hengst Cantaor (zie profiel) , welke ik op wedstrijd gewoon met een lang teugeltje kan stappen tussen de merries, dit karakter komt van Cantaor's vader Grelo welke zeer sterk vererfd wordt. Echter was de TS van plan om hem te ruinen.
Ikzelf laat ze liever altijd eerst wat verder uitgroeien als ik al ruin, is het pas met 2,5 jaar.

Ook kan ik inmiddels zeggen dat bal 2 zich naast bal 1 heeft gevestigd!
Overigens is dat een heel normale leeftijd hoor. Sommige zijn eerder, sommige zijn later. Maar voor deze bloedlijn is hij behoorlijk snel! Ik weet van familie die er ruim een jaar langer over hebben gedaan.

mitchellvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:39

je moet altijd uit blijven kijken het blijven hengsten

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:52

Ik volg even, vind dit wel een nuttig topic, want mijn vz merrie heeft net een hengstje gekregen :)
Kan iemand mij vertellen wat de begrippen 'ballen zijn wel/niet ingedaald' en 'klophengst' betekenen? :o Alvast bedankt!

TS, als je je paard een paardwaardig leven kunt bieden + er mee om kunt gaan, waarom niet? :) Ik zou een hengst op stal niet zo erg vinden, mits het geen vreselijk irritante is, die constant zou staan te brullen in z'n stal oid :+

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:00

De ballen zijn ingedaald als je ze tussen zijn achterbenen ziet "hangen" je kan ze dan dus echt vastpakken. Dit gebeurd bij de een eerder als bij de ander, net als bij mensen ontwikkeld de een zich eerder/ sneller als de ander en ook komen ze vaak om de beurt.

Een klophengst is een hengst waarbij de bal al wel ontwikkeld is, maar binnen in de buikholte is gebleven, deze hengsten zijn vaak heel lastig, dit komt omdat de bal in de buik warmer is en daardoor worden er meer hormonen aangemaakt. Het sperma van de bal in de buik is juist door die warmte weer slecht van kwaliteit.
Laatst bijgewerkt door Cyrina op 17-05-11 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:01

mitchellvd schreef:
je moet altijd uit blijven kijken het blijven hengsten

Je moet met elk paard altijd uitkijken, ik denk dat de meeste mensen dat wel snappen hier.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:09

HindaFree schreef:
Is er een mogelijkheid dat het met de duur een klophengst zou kunnen zijn/worden?

Het IS al een klophengst, ballen horen rond 6-8 maanden al ingedaald te zijn!

Ik zou het niet doen, zeker aangezien je geen ervaring hebt met hengsten, moet je zeker niet aan een klophengst gaan beginnen.
Lijkt me verstandig eerst met je stalhouder te overleggen of een andere stal te zoeken waar je hem kwijt kunt.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:18

Misschien eerst even alles lezen!

Paard heeft nu alle 2 zijn ballen!! En het is volkomen normaal dat ze met 1,5 komen. Met 6 tot 8 maanden had hij niet eens 1 bal. ik ken legio hengsten die de boel pas tussen hun 1e en 2e levensjaar kregen, ken erzelfs die ze pas alle 2 hadden tussen hun 2e en 3e levensjaar.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:22

Ja ook mijn PRE kreeg zijn 2e bal pas met 2 jaar :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:24

HindaFree schreef:

Als hij niet om te fokken is, dan maak je er toch een ruin van? Dat een bal niet is ingedaald kan de castratie wat moeilijker maken, maar sowieso zou ik die teelbal laten verwijderen omdat hij anders een gezwel kan worden. Bewust iets laten zitten dat tot kanker zou kunnen leiden zou ik niet doen. Ik zou het feit dat het om een klophengst gaat mee laten wegen in de aanschaf van het dier, en ik zou sowieso castreren en dan in een dierenkliniek.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-05-11 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:25

Lezen := bal is er al ;)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:26

mijn pre hengst zijn ene bal begint nu ook pas in te dalen hoor en hij net 2!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:29

Op het moment dat je te maken hebt met een hengst, dus beide ballen ingedaald, maar niet van plan bent om ermee te fokken, zou ik ook nog castreren. Omgaan met een hengst blijft uitkijken, ieder moment dat je met hem omgaat. Wil jij ieder moment dat je bij hem bent op scherp blijven staan?
Realiseer je dat een jong dier een ander verhaal is dan een volwassen hengst. En dat, waar een ruin of merrie stopt, een hengst doorgaat. Tot de dood erop volgt.

Er zijn heel veel hengstentopics op Bokt geweest. Ik zal er een aantal opsnorren. Mag ik vragen om ze allemaal door te lezen?